Jag tänker renovera min Sprintmotor och har köpt 2 st ramlager, 1 st bakhjulslager, packboxsats och packningssats. Nu ska jag komplettera med en beställning hos SIP och undrar vad jag behöver.
Lagernålar primärdrevsaxel 21 st verkar behövas. Jag hittade en bild med ett lager och blir lite fundersam om jag borde byta det också, se nr 28 på bilden. Kan nån hjälpa mej att hitta rätt lager hos SIP? Jag vet inte vad det heter och förstår inte riktig hur jag ska leta åt rätt lager. Är det något mer jag behöver när jag ändå ska beställa? Är det några specialverktyg jag borde köpa? Det vore skönt om jag får med allt jag behöver i beställningen.
Jo just ja, jag hade tänkt byta växelkors, lameller, brytarspetsar och kondensator också.
I Haynes manual står det att det ska vara 23 lagernålar. Kan det stämma?
Som kuriosa kan jag nämna att Scooteristen nr 4 1993 låg i en låda med prylar när jag köpte Vespan. Där finns ett reportage om motorrenovering där det står:
"Vid en total renovering ska följande delar bytas ut mot nya: 2 st ramlager, bakhjulslager, packboxar, packningar, lameller, kolvringar, växelkors, brytarspetsar och dom 21 lagernålar som sitter i primärdrevet."
Hej Bengan! Jag antar att du har kopierat bilden från Scooterhelps reservdelsbok för Sprint 150, sidan 8? (Eller kanske du har en egen handbok?) Klicka fram den tillhörande textsidan, sid. 9. Kolla vad texten säger om delen med nr 29 "Roller". I spalten längst till höger, vilken har rubriken "No off" (vilket är en "italiensk" förkortning av "numbers of"), står det "21". Där har du det rätta antalet rullar!
Trots div. tyrkfel inkonsekvenser och t.o.m. smärre sakfel är Piaggios egna böcker i alla fall de säkraste auktoriteterna vi har. Scooteristen i all ära, men författaren kanske tog antalet ur minnet utan att kolla med någon källa. Jag har just kollat i en annan, yngre reservdelsbok för bl.a. Sprint och den anger också antalet 21.
Vad annars gäller lager, så fick jag i samband med en motorrenovering för några år sedan både det lager ( 28 ) du frågar efter och bakaxellagret direkt från hyllan i en vanlig maskinaffär som säljer lager här i Jakobstad. Jag hade bara de gamla lagren med mig. (Det gällde den gången visserligen en vespamotor av den äldre typen.) Ramlagren gick de i alla fall bet på. Dem fick jag via beställning genom en specialaffär för lager.
Ja, i denhär kommentaren fick vi ju in en liten lektion i hur man kan använda reservdelsböckerna. Det kan säkert vara till hjälp för många andra också. Vissa handböcker - spec. de äldre, modellspecifika - har i slutet ett "Index" över alla reservdelar - i nummerordning! - med en hänvisning till de sidor där delen förekommer. Ibland finns där också angivt hur många exemplar av delen det skall vara.
Visst är det 21st rullar, både i gamla och nya fullframe.
Haynesmanualen kan man använda att tända brasan med nu när internet finns i både slott och koja.
Är Fag bra kvalitet? Alla lager från SKF jag hittar har tillägg till 6302, tex 6302-2RS1 eller 6302-Z. Jag har förstått att det beror på olika tätningar på en eller båda sidor, men det ska jag inte ha?
Hur är det med verktyg? Behöver jag specialverktyg eller klarar jag mej med en normal verktygslåda?
Håller man på med lager kan en gasolbrännare vara till stor nytta när det gäller montering/demontering. Det finns billiga engångs om man inte håller på med det så ofta.
FAG är väl helt OK kullager, har ibland fått tag i sådana och de är OK
Bokstäverna efter lagernumret anger lagerspel, tätningstyp och antal etc och står beskrivet t. ex i SKFs kullagerkataloger. Ditt lager i granen ska inte ha tätningar men skulle det bara finnas tätade lager på lager kan man enkelt ta bort tätningen som bara är klämd dit.
Jag beställde lagret jag frågade efter ovan från Sverull, det blev SKF. Smidigt och snabb leverans, kan rekommenderas.
Nu står jag i läget att jag ska montera ramlagren. Jag blir lite fundersam över kvaliteten på dom nya lagren. Ser väldigt epa ut jämfört med de gamla lagren. Det är en plastskena som håller kulorna på plats. Nya lagret till vänster och det gamla till höger:
Är lagret av fullgod kvalitet? Om inte skickar jag efter nya lager hos annan leverantör. Tar gärna emot tips på vilka som säljer bättre lager.
EDIT: Vilka lager ska man fetta in? Är det några som smörjs av växellådsoljan resp oljan i bensinen?
Efter att sett lager med plastbana som pajjat ihop både på GTR och Rally kanske jag inte riktigt säker på om jag skulle rekomendera det vid motorrenovering. I och för sig så var ju dessa orginallager som suttit sen 70-talet men ändå, gör man en renovering är det väl lika bra att slänga i skysta prylar.
Jag bytte lager på en primavera i veckan och kan varmt rekomendera att använda värme / kyla för enkel montering. Det som ska bli litet (tex ett lager som skall in i blocket) lägger man i frysen en 30 min eller så, det som ska bli stort, tex blocket som lagret ska in i, värmer man med värmepistostol. Sen går lagret i princip att trycka in med tummen.