Vespa Lx 125-Perfekta kompromissen

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
davsen
Nybörjare
Nybörjare

Vespa Lx 125-Perfekta kompromissen

Post by davsen »

Hade en himla beslutsångest över om jag skulle välja en svart LX 125 eller en Px 125(em-scooters har importerat ett gäng). Har kört en riktig plastig chinesskoter tidigare och var sugen på riktig vara. Den skulle vara av plåt, funktionell, riktigt snygg och 125:a. Det blev LX:en. Bättre miljöval, mindre meck och mer funktionell. Dessutom säga vad man vill om automat men nog är det smidigare i stadstrafik. Är väldigt nöjd med mitt val. En perfekt kompromiss. Man får äkta vara(plåt mestadels), den är väldigt snygg(iallafall den svarta) och det viktigaste ett väldigt mycket bättre miljöval än tvåtaktsföregångarna. Finns det nån LX 125 ägare att bolla lite med där ute? /David
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Återkom om några år och berätta hur bra kompromissen har klarat rosten i plåtchassit, på engelska forum finns det ett flertal som nog skulle hålla med om att plast är att fördra före plåt då deras Vespor rostat i skarvar och hjulhus.
Piaggio Skipper 172 -1994
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Under plasten finns ju en rörram av metall, som håller ihop det hela. Om/när den rostar är det ju lika illa :/
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

På nya vespa gtv/gts med flera är ramen/chassiet gjorda av plåt.

Innergolv mätarhus handfack framskärm med mera är gjorda i ABS plast
För närvarande det bästa plastmaterialet om man inte räknar med kolfiber/glasfiber armerade plaster.

Rost är jag inte det minsta oroad för ,det är bara att hålla rent bättringsmåla stenskott precis som vilken entusiastbil som helst så håller plåten hur länge som man själv vill.

Däremot så undrar jag hur plastdetaljerna ser ut efter 10 år, säkert har de fått lite sprickor och färgmattning,
för att inte tala om hur passformen är vid skarvar och skruvförband.
sådant här kan man inte åtgärda hur mycket man än vill.

Moderna tider på gott och ont :eek: :eek:
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
davsen
Nybörjare
Nybörjare

plåt

Post by davsen »

Förstår inte riktigt. Skulle plåten på dom nya vara av sämre kvalite än plåten på dom gamla. Min Lx välte häromdagen förresten. rakt ner på assfalten. Antingen någon som välte den eller så var det väl blåsten eller nåt annat. Det roliga är att den knappt blev skadad. Några små ytliga vita prickar/repor i plåten bara, och en liten repa på backspegeln. Det säger väl lite om vilken kvalite plåten har på en LX. Det störiga är att skadan är snudd på för liten för att punga ut självrisk på 1500:- Nån som vet om kan fixa såna ytliga lackskador utan att lacka om hela sidan?
k650
Entusiast
Entusiast

Post by k650 »

Har du aldrig sett en rostig vespa?! Kvalitet på Italiensk plåt?!.....Nu får du skärpa dej! Lika bra kvalitet som deras elsystem då va..... :P
Piaggio Skipper 172 -1994
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

k650 wrote:Har du aldrig sett en rostig vespa?! Kvalitet på Italiensk plåt?!.....Nu får du skärpa dej! Lika bra kvalitet som deras elsystem då va..... :P
Nu ska vi vara snälla och sakliga. Jag vet många 60-tals Vespor som fortfarande går i daglig trafik. Och min egen Lambretta av årgång 1965 går som en klocka. Jag undrar hur många av de maskiner som säljs idag, av både Piaggio och Baotian m fl, som är i trafik runt 2050?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vtwin
Entusiast
Entusiast

Re: plåt

Post by vtwin »

davsen wrote:Förstår inte riktigt. Skulle plåten på dom nya vara av sämre kvalite än plåten på dom gamla. Min Lx välte häromdagen förresten. rakt ner på assfalten. Antingen någon som välte den eller så var det väl blåsten eller nåt annat. Det roliga är att den knappt blev skadad. Några små ytliga vita prickar/repor i plåten bara, och en liten repa på backspegeln. Det säger väl lite om vilken kvalite plåten har på en LX. Det störiga är att skadan är snudd på för liten för att punga ut självrisk på 1500:- Nån som vet om kan fixa såna ytliga lackskador utan att lacka om hela sidan?
Alltid lika retfullt när det händer att hojen/scootern välter.
Det brukar se värre ut än vad det är. med ytliga lackskador och innan man vågar titta :sad: :grin:
pröva med att putsa skadorna i lacken med en mild rubbing till exempel Sonax podukter som fungerar mycket bra.
Sedan tvättar du lacken och bättrar med pensel .
Brukar bli bra om skadorna inte är för stora.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

k650 wrote:Har du aldrig sett en rostig vespa?! Kvalitet på Italiensk plåt?!.....Nu får du skärpa dej! Lika bra kvalitet som deras elsystem då va..... :P
Hmm, jag kan inte hålla med om att rost skulle vara något av vespan större problem. Min 61:a är inte pedantskött och har sina skavanker, rost har den dock i princip inget av. Däremot är min honda från 89 närmast skrotfärdig pga rost... Elsystemet kan jag dock hålla med om att man troligen kan bygga ett bättre idag än vad man kunde 1961.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Jag har också en LX 125:a som jag är nöjd med så här långt... Hur många är det som kör nya small frame (ET & LX)här på forumet och var i landet finns ni? Själv håller jag till i Stockholm. Var förövrigt förbi på scooterns dag i lördags men där var det tunnt representerat med 4-takt, 1 GTS och jag.
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Det är klart, om man läser står det ju till vänster...
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare

Post by georgsiotis »

Rost är inget större problem för ET4 / LX och deras likar. Har en ET4 som står ute året om.

Används dagligen som pendelmaskin, dock inte när det snöar. Väldigt fräsch trots sina 10 år. Ingen rost. Den maskinen känns som om den är gjord för att hålla.

Var i Amsterdam, London och Paris under sommaren. Såg så många ET4:or så jag blev förvånad; de har en extremt stark marknadsställning i de stora europeiska städerna, helt enkelt. Varumärket i kombination med en smart marknadsföring har gjort t.ex. att Piaggio har långt större försäljningsandel än Peugeot Scooters i självaste Paris.
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Ett bra sätt att undvika rost under golvet på GT/GTS/LX mfl. är att montera en stänklapp på framstänkskärmen. Det stänker upp både grus och blöta från framhjulet som kan blästra bort färgen på undersidan av golvet, bakom framhjulet annars.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Bergfors wrote:Ett bra sätt att undvika rost under golvet på GT/GTS/LX mfl. är att montera en stänklapp på framstänkskärmen. Det stänker upp både grus och blöta från framhjulet som kan blästra bort färgen på undersidan av golvet, bakom framhjulet annars.

/Jörgen
Bra tips En stänklapp passar desutom bra i designen på Vespan.

Vill man vara pedantisk så kan man sätta fast matt transparent kontaktplast på undersidan av chassiet precis där stänker upp grus.

Det skyddar lacken och är lätt att byta ut.

Vad gäller insidan på golvet på GTS och GTV så är det ganska genomluftat med gälar på undersidan och lite småöppningar.
så Piaggio har nog tänkt lite på rostskyddet.
Jag skall själv spruta lite tunnflytande rostskydd på insidan i vinter som extra rostskydd.
det kommer ju in ganska mycket insekter och smuts via kylarna.
Post Reply