V50R -81, oljud vid bakhjulet?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Ola
Nybörjare
Nybörjare

V50R -81, oljud vid bakhjulet?

Post by Ola »

Något pajade vid bakhjulet på min V50 idag på väg till jobbet, plötsligt oljud gjorde att jag stannade för att kolla. Bakhjulet går trögt och ger ett kraftigt tickande och skrapande ljud om man drar runt det, samma åt båda håll. Motor, koppling växellåda osv funkar som vanligt, även bromsen bak verkar fungera.

Är det bakhjulslagret som skurit eller kan det vara något som går att laga i fält (något i bromstrumman eller så)? Problemet är förstås att baxa hem plåthögen, går det att få in en V50 i bakluckan på en V70 av första modellen?

Mvh
Ola
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Låter som om det är hjullagret. Det bör inte vara några problem att byta det utan att klyva motorn. I princip "bara" att lossa bromstrumman och dess innehåll och dra ur lagret (nr 16 på sprängskissen nedan). Tänk på at du behöver ny packning (nr 17) och packbox (nr 15) när du återmonterar. Det borde gå att pressa ur lagret även om hjulaxeln sitter kvar. Någon annan kanske vet mer definitivt?

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page06.jpg

Visst ryms en Vespa 50 i en Volvo V70! Jag har transporterat en betydligt större Vespa Touring i en V70. Några av mina V50 har jag t o m transporterat i baksätet (efter att ha lyft ur sittdynan), utan att demontera något på Vespan.
Ola
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ola »

Ok, tack för tipsen! Får väl hejda någon på gatan som får hjälpa till att baxa in åbäket i bilen ikväll, vågar inte ha den stående på Valhallavägen under natten...

Passar nog på att renovera motorn när jag ändå är igång, hade planerat för meck i vinter men det blir att köpa SL-kort tidigt i år. Dags att läsa på lite i forumet och beställa delar med andra ord.

Mvh
Ola
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Ta en titt i bromstrumman för säkerhets skull, innan du sliter allt i bitar och får köpa SL-kort. Det är ju "bara" att ta av lilla kåpan över centrummuttern, dra ur saxsprinten och lossa muttern (eventuellt ta bort ljuddämparen om du t ex har ET3-blås). Värt ett försök :)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Kolla gärna i tråden http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2138
efter tips.
Har en oljudsproblem själv, dock verkar mitt inte vara hjullager relaterad utan mer bromsbackar relaterat.
Bara det är gjord av plåt så....
Ola
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ola »

Fick hem grejerna via Volvon iaf, ska ta en titt så fort jag hinner. När jag baxade in den så tycker jag ljudet låter mer smattrande än något annat (lite lättare att höra här hemma än ett par meter från diverse baltiska långtradare) så jag ska helt klart slå en flukt i bromstrumman.

Återigen tack för all hjälp!
Ola
Nybörjare
Nybörjare

Post by Ola »

Jaha, allt går inte alltid som man tänkt sig... Nästan på dagen två år efter haveriet så tog jag mig i kragen och började skruva på Vespan, och det visade sig vara ett riktigt skitfel; plåtskyddet/skölden för avgasröret hade lossnat och kilat fast sig mot däcket.

Så efter två års stillestånd skruvar jag tillbaka bakhjulet, byter olja i lådan, pumpar framhjulet och konstaterar att tanken är nästan full. Tre kickar och den går igång och spinner som en katt! Italiensk kvalitet!

//Ola
Post Reply