Hur står det till med hälsa ??

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
vtwin
Entusiast
Entusiast

Hur står det till med hälsa ??

Post by vtwin »

På sjuttitalet så skulle man hälsa om man mötte en annan MC för att stärka gemenskapen mc ägare emellan.
Denna trevliga gest har hängt med in på tvåtusentalet med allt vad det innebär med kraftigt ökade antal mc.
Det är bara det att man blir ju så väldigt trött i armen numera när man möter gäng efter gäng när man luftar mc:n.
En J...a skillnad blev det när man började köra Vespa. INGEN hälsar längre.. :eek: :eek: Skönt då kan man vila armen :grin: .
Skulle man själv sträcka upp armen när man möter någon"riktig " mc,
så ser man ryckningar i den mötandes vänster arm och ibland åker den upp :smile:
Han eller Hon kan ju inta vara säkra på om det är en Eu moppe som de möter eller en "tung" vespa 250.
Vad jag vill ha sagt med detta är: var inte rädd att hälsa på varandra vare sig ni kör plastkines/veteran eller annan tvåhjuling.
Även om det är en svartklädd biker ni möter. :evil: 8)
Björn......
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hälsandet är inte alls lika utbrett inom Scootervärlden, min erfarenhet är att man ofta hälsar på folk som kör samma märke men långt ifrån alltid.

Skulle någon MC-åkare av någon anledning hälsa så besvarar man det givetvis men det är mycket ovanligt.

mvh/HB
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jag tycker trotsallt där är en del motorcyklister som hälsar på en, även om det inte är lika vanligt som när man kör "riktig" mc. Däremot brukar jag hälsa på alla klassiska scootrar jag möter. Det var ungefär som när jag körde folkvagn förr - man hälsade gärna på andra "bubblor", eftersom man tyckte att man hade något gemensamt. Vissa besvarade hälsningen, andra undrade nog mest vem f-n det där var som vinkade... :smile:
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Intressant iakttagelse!

Jag är i princip ALLTID den förste som hälsar när jag åker motorcykel, men har samtidigt märkt att jag omedvetet INTE hälsar alls när jag åker Vespa. Lite mysko...?

För övrigt är det alltid kul att ställa fördomar/klyschor om hur man ska vara på sin spets - ser ni en "svartklädd skitig biker" på Vespa så kan det mycket väl vara jag. Ser ni en person i kavaj och Dr. Martens lågskor på en H-D chopper kan det också vara jag.

Kan man irritera EN skitnödig subkultur - bra!
Kan man irritera TVÅ skitnödiga subkulturer - bättre!

:wink:
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Det beror ju också lite på var man åker. Att hälsa på allt 2-hjuligt inne i stockholm innebär ju att man bara kör med en hand på styret...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Har uppfattat hälsandet så att den större mc:n hälsar först och den mindre svarar. Jämlika kan hälsa i vilken ordning de vill och givetvis viftar man hysteriskt när man ser en Vespa/skoterklassiker. Får man inte ens fingrarna i vinkställning så kan man vifta med huvudet och förse sitt nylle med ett brett leende. Hittills har alla Vespister svarat på viftningarna.

Mc-viftarna har oftast varit HD-kuskar som vet hur det är att jobba på en mc och speciellt en äldre sådan. En härlig hälsning var när vi just hade parkerat våra röda pärlor vid gatkanten och en HD kom sakta cruisande. Jag kollade in hans glänsande krom och han kollade in min Vespa. Våra blickar möttes och jag nickade avmätt godkännande. Han nickade lika tillbaka varefter vi helt fortsatte med eget. En annan gång stod vi i trafikljus och väntade på vänstersväng. I filen rakt fram kom fyra tunga HD:n. Esa och nummer ett stirrade stelt rakt fram. Jag tittade nyfiket på grannarna. Nummer två gjorde likaså och när våra blickar möttes så gav han glatt tummenupptecknet vilket jag svarade lika på. Nummer tre och fyra svarade bums lika glatt. Så bytte ljusen och tillfället var över. Varken Esa eller nummer ett märkte någonting av vårt glada socialliv...

En stor del av ickeviftarna tycks vara sådana att de är så pass nybörjare med sina jättekubikare att de inte kan lyfta på handen alls och låtsas se väldigt coola ut. :lol: Eller från något övertufft gäng, som det är bäst att hålla avstånd till.

Viftandet är givetvis en frivillig sak och börjar bli besvärlig när det börjar finnas massor med mc i trafiken. I Italien är det rentavt straffbart att lyfta handen från styrstången, detta för att delvis hindra väskryckare och höja på trafiksäkerheten. Där skall man bara höja fingrarna om man skall hälsa.

Vissa hälsningar kan kanske bli onoterade om man har svarta hanskar, svart mc och man bara gör fingerviftningar. Välj i så fall handskar med färg på fingrarna för att synas bättre.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

vespaco wrote:Har uppfattat hälsandet så att den större mc:n hälsar först och den mindre svarar.
Är det inte den äldsta MC:n som ska hälsa först?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Bergfors wrote:

/Jörgen
Hehe, föreställ er hur man blir tvungen att stanna och jämföra papperen varje gång man möter en mc... "Kolla nu! Min är äldre så JAG skall vifta först!" Eller ännu värre kuskarnas id-papper!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

haha, det vore något.
eller att man inte vågar släppa gasen eller kopplingen för motorn kan slockna när som helst!
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

Bergfors wrote:
vespaco wrote:Har uppfattat hälsandet så att den större mc:n hälsar först och den mindre svarar.

/Jörgen
Jag hoppas du skämtar? :grin:
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Terraplane Blues wrote: Jag hoppas du skämtar? :grin:
Klart jag gör. Vem skämtar inte i den här tråden?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

Bergfors wrote:

/Jörgen
Om man nu tvunget ska enas om några gällande seder och bruk vad det gäller scooterhälsningar, föreslår jag att folk på plastscootrar bör stanna, slänga sig ner och kyssa plåtscooteristers fötter så fort de ser en sådan. Någon ordning i hierarkin får det allt vara! :roll:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Och smallframes bör motsvarande för largeframes! Fast inget kyssande, ödmjuka bugningar räcker! :lol:
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Det här börjar bli invecklat... Jag tror jag bestämmer mig för att hälsa på alla. Eller ingen.

8)
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

klubbo wrote: Kan man irritera EN skitnödig subkultur - bra!
Kan man irritera TVÅ skitnödiga subkulturer - bättre!
Grymt bra forumlerat!

/ t.
www.themodesty.net
www.parklife.se
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Terraplane Blues wrote:
Bergfors wrote:

/Jörgen
Om man nu tvunget ska enas om några gällande seder och bruk vad det gäller scooterhälsningar, föreslår jag att folk på plastscootrar bör stanna, slänga sig ner och kyssa plåtscooteristers fötter så fort de ser en sådan. Någon ordning i hierarkin får det allt vara! :roll:
Som någon slags invigningsrit som man använder i"bättre" kretsar

Skojar bara :grin: :grin:
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Jag hälsar bara på/eller gör tummen upp för Vespa/Lambretta...samt snygga veteranfordon.
Vanliga MC, plastscootrar (Undantaget några modeller av Italjet och Aprilia) samt Volvo 740 m m ignoreras.
Hälsar personer med den typen av fordon kan ibland ett sk busfinger dyka upp i synnerhet om de är ute på gruppkörning med fransjackor...sadelväskor med mera.

Mao följer jag internationella veteranscooterreglerna för hälsning vilka stipulerades vid Eurovespa i Pisa 1986.
Post Reply