Vad att tänka på vid köp av ET4?
Vad att tänka på vid köp av ET4?
Hej Jag funderar på att löpa en ET4 150 och börja pendla med.
Vad ska jag tänka på? Vad skiljer 150 och 125 motorerna (förutom cylindervolymen)
Vad skiljer LX och ET modellerna?
Tack för hjälpen
Vad ska jag tänka på? Vad skiljer 150 och 125 motorerna (förutom cylindervolymen)
Vad skiljer LX och ET modellerna?
Tack för hjälpen
Inte för att på något sätt avskräcka dig från att fråga här på forumet, men om du märker att du får dåligt med svar kan du prova att göra en sökning här:
http://www.modernvespa.com/forum/index.html
/Jörgen
http://www.modernvespa.com/forum/index.html
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Finns det ET 150 i Europa? Trodde att det var USA-bornas egen motorstorlek alltsedan lättmotorcykelstorleken definierades som 125?
Egen erfarenhet har jag inte, men en skoterbekant har en ET4 125 och har nöjt brummat med den. Förra året skurrade han visst åtminstone 8000 km, då åkte han dagligen med den till jobbet. Antar att den stått i stallet på vintern... Den hade 4000 i mätaren då den införskaffats, så förra året hade den saldot minst 12000 km när jag kollade in den i slutet av sommaren. Hur mycket den har nu vet jag inte.
LX har rund lampa, ET den ovala. Lampans format kan dela åsikterna gamska så mycket. Sedan finns ju LXV, som jag tycker att har skojigt utseende på styrstången med tillbehör. Vissa plastfästen kan ge vika då plasten är rätt mjuk. T.ex. LXV:s hastighetsmätares plastring/kåpa hade efter ett par skruvningar gett vika, skuvarna fick inte mera fäste och ringen låg helt löst.
Egen erfarenhet har jag inte, men en skoterbekant har en ET4 125 och har nöjt brummat med den. Förra året skurrade han visst åtminstone 8000 km, då åkte han dagligen med den till jobbet. Antar att den stått i stallet på vintern... Den hade 4000 i mätaren då den införskaffats, så förra året hade den saldot minst 12000 km när jag kollade in den i slutet av sommaren. Hur mycket den har nu vet jag inte.
LX har rund lampa, ET den ovala. Lampans format kan dela åsikterna gamska så mycket. Sedan finns ju LXV, som jag tycker att har skojigt utseende på styrstången med tillbehör. Vissa plastfästen kan ge vika då plasten är rätt mjuk. T.ex. LXV:s hastighetsmätares plastring/kåpa hade efter ett par skruvningar gett vika, skuvarna fick inte mera fäste och ringen låg helt löst.
-
- Lärling
-
- Mästare
jag har provkört både ET4 125 och 150 och tyckte då att 150 kändes mycket rappare. men tydligen kan man byta luftfilter på 125:an + bestycka upp och få en mycket piggare maskin. man sitter bekvämt och balans, väghållning och bromsar är som vanligt bättre än på de äldre maskinerna. LX har jag bara testat kort men den kändes lite större, bulligare och tyngre än ET4.
Grannen har haft 2 st ET4 150 (första stals) och den senare var faktiskt bättre i motorn, gick jämnare och bättre.
Dessutom, en ET4 ledde dag1 på Cannonball 2003 - bara en sådan sak?
mvh/HB
Grannen har haft 2 st ET4 150 (första stals) och den senare var faktiskt bättre i motorn, gick jämnare och bättre.
Dessutom, en ET4 ledde dag1 på Cannonball 2003 - bara en sådan sak?
mvh/HB
Den första ET:n som kom var ju 125:an.
Efter några år kom Leader-motorn som fanns med 125 och 150-kubik. 125:ans motor byttes då till en Leader.
Vad jag vet är Leader-motorn mycket tillförlitlig och sitter fortfarande i många av dagens Piaggio-modeller. Möjligen kan det har varit några barnsjukdomar när Leader-motorn var ny?
/Jörgen
Efter några år kom Leader-motorn som fanns med 125 och 150-kubik. 125:ans motor byttes då till en Leader.
Vad jag vet är Leader-motorn mycket tillförlitlig och sitter fortfarande i många av dagens Piaggio-modeller. Möjligen kan det har varit några barnsjukdomar när Leader-motorn var ny?
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Jag kan minnas fel (det brukar jag inte) men jag är rätt säker på att 150-kubikaren kom när Leader-motorn presenterades. Alltså är alla 150-kubikare Leader.P14 wrote:Är det alltså så att 150 motorn är en Leader-motor?
Det såldes f.ö. enbart 150-kubikare i Sverige ett tag. Åtminstone var det bara 150-kubikaren som fanns med på generalagentens hemsida då.
/Jörgen
Även 125-or från en viss tidpunkt (runt 2002?) är Leader-motorer. Den tidigare motorn har lite sämre rykte. Min son körde en 98-a några år och den gick bra men man fick hålla koll på oljenivån. Litet oljetråg i kombination med viss oljeförbrukning är en farlig kombination! Dock, vi hade inga problem och den var väldigt kul att köra, speciellt i staden.
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
ET4:an heter ET8 i Asien. Orsaken sägs vara nummer "8" som betyder tur där borta. Om detta är sant eller ännu en skröna, låter jag vara osagt, men jag har stött på den förklaringen på nätet...
Leadermotor: Man känner igen en leadermotor på att den INTE har inspektionsglas för oljenivån. Förbättringarna innebar att den klarade avgaskraven i USA bättre än den gamla. (Leadermotorn har helt annan CDI-styrning, till och med omdesignade variatorer, kopplingar, bromstrummor.
480.000 ET4:or har sålts i hela världen sedan 96. Varav 100.000 enbart i Tyskland (där min är importerad från).
Jag håller på att sammanställa en liten guide till billig "derestriction" av 50:an, 125:an och 150:an samt små trimtips. Coming soon....
Leadermotor: Man känner igen en leadermotor på att den INTE har inspektionsglas för oljenivån. Förbättringarna innebar att den klarade avgaskraven i USA bättre än den gamla. (Leadermotorn har helt annan CDI-styrning, till och med omdesignade variatorer, kopplingar, bromstrummor.
480.000 ET4:or har sålts i hela världen sedan 96. Varav 100.000 enbart i Tyskland (där min är importerad från).
Jag håller på att sammanställa en liten guide till billig "derestriction" av 50:an, 125:an och 150:an samt små trimtips. Coming soon....
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
(Mario Andretti)