Vad att tänka på vid köp av ET4?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
P14
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 20 Aug 2007, 14:49

Vad att tänka på vid köp av ET4?

Post by P14 »

Hej Jag funderar på att löpa en ET4 150 och börja pendla med.

Vad ska jag tänka på? Vad skiljer 150 och 125 motorerna (förutom cylindervolymen)

Vad skiljer LX och ET modellerna?

Tack för hjälpen
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Inte för att på något sätt avskräcka dig från att fråga här på forumet, men om du märker att du får dåligt med svar kan du prova att göra en sökning här:
http://www.modernvespa.com/forum/index.html

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Finns det ET 150 i Europa? Trodde att det var USA-bornas egen motorstorlek alltsedan lättmotorcykelstorleken definierades som 125?

Egen erfarenhet har jag inte, men en skoterbekant har en ET4 125 och har nöjt brummat med den. Förra året skurrade han visst åtminstone 8000 km, då åkte han dagligen med den till jobbet. Antar att den stått i stallet på vintern... Den hade 4000 i mätaren då den införskaffats, så förra året hade den saldot minst 12000 km när jag kollade in den i slutet av sommaren. Hur mycket den har nu vet jag inte.

LX har rund lampa, ET den ovala. Lampans format kan dela åsikterna gamska så mycket. Sedan finns ju LXV, som jag tycker att har skojigt utseende på styrstången med tillbehör. Vissa plastfästen kan ge vika då plasten är rätt mjuk. T.ex. LXV:s hastighetsmätares plastring/kåpa hade efter ett par skruvningar gett vika, skuvarna fick inte mera fäste och ringen låg helt löst.
P14
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 20 Aug 2007, 14:49

Post by P14 »

Det finns faktiskt minst två stycken ET4 150 på Blocket just nu.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Den äldre motorn skall inte vara så bra :sad:
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Om inte minnet sviker mig så var det 125 cc i början men efter ett par år så ökade dom till 150. Fast på blocket hittar jag bara ET4 50 just nu...

Jag tror att ET4 är en bra pendlarvespa, har dock inga egna tips eller erfarenheter att bidra med...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

i Hong Kong heter f.ö. ET4 inte ET4 utan ET8 :wink:

De har ganska bra rykte och själv tycker jag att de är prima att köra i tät statstrafik, man tar sig fram snabbt och relativt snyggt.

/C
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

jag har provkört både ET4 125 och 150 och tyckte då att 150 kändes mycket rappare. men tydligen kan man byta luftfilter på 125:an + bestycka upp och få en mycket piggare maskin. man sitter bekvämt och balans, väghållning och bromsar är som vanligt bättre än på de äldre maskinerna. LX har jag bara testat kort men den kändes lite större, bulligare och tyngre än ET4.

Grannen har haft 2 st ET4 150 (första stals) och den senare var faktiskt bättre i motorn, gick jämnare och bättre.

Dessutom, en ET4 ledde dag1 på Cannonball 2003 - bara en sådan sak?

mvh/HB
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

Den första ET:n som kom var ju 125:an.
Efter några år kom Leader-motorn som fanns med 125 och 150-kubik. 125:ans motor byttes då till en Leader.
Vad jag vet är Leader-motorn mycket tillförlitlig och sitter fortfarande i många av dagens Piaggio-modeller. Möjligen kan det har varit några barnsjukdomar när Leader-motorn var ny?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
P14
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 20 Aug 2007, 14:49

Post by P14 »

Är det alltså så att 150 motorn är en Leader-motor? Den Vespan jag funderar på att köpa är av årsmodell 2002 och har gått ca 600 mil.
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

P14 wrote:Är det alltså så att 150 motorn är en Leader-motor?
Jag kan minnas fel (det brukar jag inte) men jag är rätt säker på att 150-kubikaren kom när Leader-motorn presenterades. Alltså är alla 150-kubikare Leader.
Det såldes f.ö. enbart 150-kubikare i Sverige ett tag. Åtminstone var det bara 150-kubikaren som fanns med på generalagentens hemsida då.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Även 125-or från en viss tidpunkt (runt 2002?) är Leader-motorer. Den tidigare motorn har lite sämre rykte. Min son körde en 98-a några år och den gick bra men man fick hålla koll på oljenivån. Litet oljetråg i kombination med viss oljeförbrukning är en farlig kombination! Dock, vi hade inga problem och den var väldigt kul att köra, speciellt i staden.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Läste Vespabok igår och där stod det att ET 4 version två (LEADER-motorerna) hade vita blinkers och svart "crank case cover". (Någon kan säkert översätta det där...) Så en snabbkoll på blinkersfärgen kan tipsa om motorversionen.
P14
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Mon 20 Aug 2007, 14:49

Post by P14 »

Det blev en Vespa igår! Det är en ET4 150 (med vita blinkersglas) årsmodell 2001. Den har gått 150 mil och jag kan inte hitta några skador på den. Är det någon som har en vindruta till en sådan?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Grattis, ET4 är pigg och rolig att köra. Dessutom är den snygg, en riktig Vespa!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Grattis till ditt nya fordon!

Vindruta: tänk på att vespan blir mer vindkänslig då, vissa älskar vindruta dock, själv tycker jag att det är läskigt att köra med.

VH/Calle
georgsiotis
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 16 Sep 2007, 21:48
Location: Lund

Post by georgsiotis »

ET4:an heter ET8 i Asien. Orsaken sägs vara nummer "8" som betyder tur där borta. Om detta är sant eller ännu en skröna, låter jag vara osagt, men jag har stött på den förklaringen på nätet...

Leadermotor: Man känner igen en leadermotor på att den INTE har inspektionsglas för oljenivån. Förbättringarna innebar att den klarade avgaskraven i USA bättre än den gamla. (Leadermotorn har helt annan CDI-styrning, till och med omdesignade variatorer, kopplingar, bromstrummor.

480.000 ET4:or har sålts i hela världen sedan 96. Varav 100.000 enbart i Tyskland (där min är importerad från).

Jag håller på att sammanställa en liten guide till billig "derestriction" av 50:an, 125:an och 150:an samt små trimtips. Coming soon....
If you think that you have things under control, then you are not driving fast enough...
(Mario Andretti)
Post Reply