Jag har en NSU Prima -57 (med elstart) som jag äntligen fått att starta. Den går helt okej men den vill inte ladda upp batterierna när den går. Är det någon som har vet något som skulle kunna orsaka detta?
Tacks på förhand!
Niklas
NSU Prima vill inte ladda upp batteri
Dåligt laddningsrelä? Att du har två 12 V batterier ska inte behöva innebära något problem, men se till att de har lämplig kapacitet. Om du orginal hade 10 Ah så är det lämpligt att fortsätta så.
Ska man vara petig är väl inte en Prima någon smallframe, den väger väl en 125 kg
Ska man vara petig är väl inte en Prima någon smallframe, den väger väl en 125 kg

Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Re: NSU Prima vill inte ladda upp batteri
Hej
jag har lite samma problem med min NSU Prima 58. Oavsett batt så låter det vid start som om det är dåligt batteri.(det går långsamt runt)
Batterisatsen har original 12V 10Ah. Jag har ett nytt 12V 7ah kan det ha någon betydelse?
Och tills sist fick du ordning på din?
jag har lite samma problem med min NSU Prima 58. Oavsett batt så låter det vid start som om det är dåligt batteri.(det går långsamt runt)
Batterisatsen har original 12V 10Ah. Jag har ett nytt 12V 7ah kan det ha någon betydelse?
Och tills sist fick du ordning på din?
-
- Mästare
Re: NSU Prima vill inte ladda upp batteri
Ett batteri med lägre AH-tal brukar ge lägre toppström också, speciellt om det är av billigare sort. Mät på batteripolerna när du kör startmotorn, det ska inte gå ner lägre än 10V om det är friskt. Kolla även spänningen mellan +polen på startmotorn och batteriets +pol. Här ska man inte heller tappa mer än 0.5V om systemet är OK. Det är lätt att en ärgad kabel eller kontakt ger motstånd i systemet så att strömmen blir för låg.
/HB
/HB