NSU Prima vill inte ladda upp batteri

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Nik
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sat 17 Mar 2007, 13:50
Location: Sweden

NSU Prima vill inte ladda upp batteri

Post by Nik »

Jag har en NSU Prima -57 (med elstart) som jag äntligen fått att starta. Den går helt okej men den vill inte ladda upp batterierna när den går. Är det någon som har vet något som skulle kunna orsaka detta?
Tacks på förhand!
Niklas
Nik
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sat 17 Mar 2007, 13:50
Location: Sweden

Post by Nik »

Bör kanske tillägga att jag har 2 st 12V batterier istället för orginal med 2 st 6V. Kan detta vara orsaken?
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Dåligt laddningsrelä? Att du har två 12 V batterier ska inte behöva innebära något problem, men se till att de har lämplig kapacitet. Om du orginal hade 10 Ah så är det lämpligt att fortsätta så.

Ska man vara petig är väl inte en Prima någon smallframe, den väger väl en 125 kg :wink:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Nik
Drömmare
Drömmare
Posts: 4
Joined: Sat 17 Mar 2007, 13:50
Location: Sweden

Post by Nik »

Tackar, jag ska kolla laddningsreält.
Ber om ursäkt för den felpostade tråden
Ulrika
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Sun 07 Apr 2013, 21:26

Re: NSU Prima vill inte ladda upp batteri

Post by Ulrika »

Hej
jag har lite samma problem med min NSU Prima 58. Oavsett batt så låter det vid start som om det är dåligt batteri.(det går långsamt runt)
Batterisatsen har original 12V 10Ah. Jag har ett nytt 12V 7ah kan det ha någon betydelse?
Och tills sist fick du ordning på din?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: NSU Prima vill inte ladda upp batteri

Post by henrikborjeson »

Ett batteri med lägre AH-tal brukar ge lägre toppström också, speciellt om det är av billigare sort. Mät på batteripolerna när du kör startmotorn, det ska inte gå ner lägre än 10V om det är friskt. Kolla även spänningen mellan +polen på startmotorn och batteriets +pol. Här ska man inte heller tappa mer än 0.5V om systemet är OK. Det är lätt att en ärgad kabel eller kontakt ger motstånd i systemet så att strömmen blir för låg.

/HB
Post Reply