Hur får jag isär vevhuset??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Swells
Nybörjare
Nybörjare

Hur får jag isär vevhuset??

Post by Swells »

Tjenare! Jag har en GS 160 62:a som jag ska laga har jag tänkt men hur får jag isär vevhuset??
Nu är jag nästan i hamn med att byta vevstake efter skärning men då får jag inte isär motorn.
Den går isär där framme vid kolv och cylinder men bak sitter det fast. Vad är det för rackare som är inringad på bilden? kan det vara den som måste tas bort på nått sätt? Hur får jag väck den, bulten alltså? Är det en bult som ska ur överhuvudtaget innan man drar isär motorn?, jag menar att den liksom skulle han en funktion att de 2 motorhalvorna hamnar rätt annars. Snabba svar uppskattas sjukt mycket!!! (reg.besiktning snart)........

/Kalle

Image
By swells1 at 2007-08-16
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Hejsan,

Om jag inte har fel för mig så sitter där väl en mutter på andra sidan om det inringade området?

Annars kan det ju vara på "andra sidan" nån annan stans, för någon eller några muttrar är "felvända" vet jag.

Lycka till!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Swells
Nybörjare
Nybörjare

Post by Swells »

Jag kommer inte åt med kameran så jag kan visa på bild men bulten saknar mutter den går kant i kant med vevhuset.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

de e ett styrstift, dvs ipressat i ena blockhalvan, glidpassning i den andra :grin:
Swells
Nybörjare
Nybörjare

Post by Swells »

aha ok, tack. Då är det bara att svära lite imorrn så kanske det lossnar. Tack ska ni ha för svar!
Swells
Nybörjare
Nybörjare

Post by Swells »

Nu är det isär. phu
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det är förvånadsvärt vilken hjäip man har av några högkvalitets svordommar i verktygslådan.. :smile:
Post Reply