Motorn dör. V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Patrik
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Thu 03 Jun 2004, 09:15
Location: Stockholm

Motorn dör. V50

Post by Patrik »

Från att alltid starta på andra kicken har den nu bytt taktik och kanske startar eller så måste man rulla igång den. Men om den startar så kan den dö efter ett tag. Känns som den inte får bensin tillräckligt eller att den inte tänder. Det kan tyvärr också uppstå när man står och väntar vid rödlyset och precis när man ska gasa iväg så dör den.
Är det så enkelt som att byta tändstift eller vad kan dilemmat va?

Pe
Patrik
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Thu 03 Jun 2004, 09:15
Location: Stockholm

Post by Patrik »

Vad heter tändstiftet man ska ha?

Pe
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Vad heter tändstiftet man ska ha?

Pe
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
NGK B6HS

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Beror på om du kör trimmat och isf hur mycket.
Patrik
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Thu 03 Jun 2004, 09:15
Location: Stockholm

Post by Patrik »

Den är otrimmad så vitt jag vet. Men det är en Vespa50 sport, 4-växlad.

Pe
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

går den bättre om du chokar? blås rent munstycket. det finns ett lågfartsmunstycke på förgasaren om jag har förstått saken rätt som kanske behöver justeras eller rengöras.
Patrik
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Thu 03 Jun 2004, 09:15
Location: Stockholm

Post by Patrik »

Det största problemet är nog att den blivit svårstartad. Måste man rengöra luftfiltret med bensin eller tryckluft eller finns det något annat bra? Vad är det som skitar igen filtret?

Pe
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Hej Hej!

Du kan ju prova att plocka ur själva filtret ur luftburken (ståltrasslet). Startar den bättre utan filter? om inte är det säkert skit i förgasaren eller nåt annat kul fel...:( Flödet från tanken kan man ju också testa. Gör rent filtret i bensin, då rinner alla småpartiklar ut, tryckluft kan du sedan använda får att blåsa ur de sista bensindropparna.

Annars kan det vara så att höstvädret (kylan) gör den svårstartad jag hade en gång en Sprint 177:a som gick bra hela sommaren på 8-stift men vägrade att starta så fort det gick ner åt 10°C, då bytte man till 7-stift och den startade utan problem. Nu var det visserligen inte någon otrimmad V50 men det bevisar att ett steg hit eller dit på stiftets värmetal faktiskt påverkar en hel del.


Federico
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Jo man kan faktist vara tvungen att byta både växellådsolja och tändstift när kylan drar in.

Kan även kolla in om den drar tjuvluft nånstans. Spraya startgas runt motorn (är dock lite krångligt på V) och om den går upp i varv nånstans så drar den tjuvluft där.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jag har aldrig bytt olja för vinterbruk på någon vespa, det har fungerat bra med SAE 30 även i 10 minusgrader.

Tror inte att tjuvluft är orsaken till startproblemen. Tjuvluft brukar i första hand påverka tomgången så att motorn rusar eller inte riktigt vill gå ner i varv även om gasen är avslagen. Med choken utdragen brukar även en motor som drar luft starta. Sedan var det ju det där skumma med att den dör efter ett tag. Låter mer som att soppan inte kommer fram.

Hur går motorn när den väl är igång? normalt? hur känns det när den dör? har du kollar om stiftet är blött eller torrt precis efter att den dör sådär?

Om stiftet är torrt kan man misstänka att det är knas med bensintillförseln. Om det är blött eller svart så lutar det åt något tändningsrelaterat (kanske bara ett dåligt stift).



Federico
Patrik
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Thu 03 Jun 2004, 09:15
Location: Stockholm

Post by Patrik »

Jag bytte stift i somras. Men det är väl så att den har gått lite sämre nu när det blivit lite kallt. Men när motorn är varm borde ju inte det spela någon roll. För problemet är ju att man måste rulla igång den efter den har dött. Det bästa vore ju kanske att åka och köpa ett nytt stift och ta det därifrån. Men luftfiltret skadas väl inte av lite rengöring iofs.

Pe
Post Reply