Hej
Har nu kört 200 mil på bara några dagar mellen regnskurarna.
Läste en resension på nätet innan jag köpte min GTV.
kommer inte ihåg om det var aftonbladet eller expressen, Skit samma.
De skrev att GTS 250 ie i detta fallet) bara kunde betraktas som en dyr leksak för kortare snabbturer kring storstaden.
Vilket skitsnack.
Har själv ägt mer än 20 större mc genom åren och kan inte komma ihåg någon av dem som är så smidig ,vibrationsfri och lättkörd som vespan.
Visst den är bara på 250 cc och drygt 20 hästar så räcerkörning mellan mitträckena på motorvägen unviks helst.
Perfekt däremot är att marscha 90-110km/h på mindre riksvägar 10-15 mil i sträck inga problem.
Sedan är det lättkördheten, det är bara att leta upp de krokigaste vägar du kan hitta.
Kör i 70Km/h och träna motstyrning ,burkning och vad du vill. roligare kan man knappast ha på två hjul.
Har kört mycket grusväg genom åren och kan ju inte låta bli att pröva vespan även här .
Inga problem här heller . vem vad det som sa att små hjul är sämre på grus?? Stabilt som tåget.
Måste säga att jag är mycket överraskad hur bra en modern vespa fungerar, och det ger mersmak.
Funderar på att sälja min vanliga Mc och köpa någon fin Veteranvespa som komplement och se om det är lika kul
Frågan är vilken modell ,Det blir nog inga större problem i det här forumet...
Med hopp om mera soliga dagar
Björn...
Långfärd med GTV 250
Långfärd med GTV 250
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Kul att du är så nöjd! Jag vardagskörde Piaggios storscootrar Hexagon 150 och 180 under ett antal år och kan bara hålla med dig. En modern automatscooter är ett väldigt trevligt fordon. Prova en Yamaha T-Max 500 också, om du får chansen.
Vad gäller gammelscootrar är en Lambretta 200 med lite extra trim och rejäl skiva fram ett trevligt val. Går ungefär som din GTV, lugn och trygg på vägen. Fast det är klart, med drygt 40 år på nacken kräver den mer mekande än en ny maskin. Min egen ser ut såhär http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1399
/jens
Vad gäller gammelscootrar är en Lambretta 200 med lite extra trim och rejäl skiva fram ett trevligt val. Går ungefär som din GTV, lugn och trygg på vägen. Fast det är klart, med drygt 40 år på nacken kräver den mer mekande än en ny maskin. Min egen ser ut såhär http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1399
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag höll på att köpa en Bevely 500 samma pris som GTV fast med högre toppfart (160) men jag tyckte inte att den verkade lika gedigen som vespan vid en närmare titt.
Lite för plastig och lite för närma en vanlig (tråkig bruks Mc)
lambrettan ser fin ut det blir nog svårt att välja
Vespan är den maskin som jag kommer ihåg bäst från barndommen/ungdommen mycket vanliga i Växjö trkten
En granne till mig hade en till salu när jag var 16 år 1974
Men det blev en Yamaha 125 för mig istället.
Kommer bara ihåg att den vespan var röd på 125cc (trorjag)
Nästan nyskick ,Brukar undra var den tog vägen och vilken modell det var.
Lite för plastig och lite för närma en vanlig (tråkig bruks Mc)
lambrettan ser fin ut det blir nog svårt att välja

Vespan är den maskin som jag kommer ihåg bäst från barndommen/ungdommen mycket vanliga i Växjö trkten
En granne till mig hade en till salu när jag var 16 år 1974
Men det blev en Yamaha 125 för mig istället.
Kommer bara ihåg att den vespan var röd på 125cc (trorjag)
Nästan nyskick ,Brukar undra var den tog vägen och vilken modell det var.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Re: Långfärd med GTV 250
Som en som har båda, kan jag säga följande: Det är en gigantisk skillnad i köregenskaper mellan en klassisk Vespa och en 250 GTS/GTV.vtwin wrote:Funderar på att sälja min vanliga Mc och köpa någon fin Veteranvespa som komplement och se om det är lika kul
OK, alla klassiska Vespa är förstås inte lika. En PX är väl säkert bättre än min Touring, men frågan är var man drar gränsen för "veteran".
En veteran-Vespa är trevlig att köra i farter upp till 70 men sedan börjar det kännas mer och mer fladdrigt. Däremot har jag faktiskt inte upplevt problem att köra på grus. Bara man inte kör fort så...
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
-
- Lärling
En ny vespa eller en motorcykel + en veteranvespa är nog den bästa tänkbara kombinationen. Den ena startar alltid och tar en dit man vill säkert och bekvämt, den andra är snygg och perfekt att finköra med på helgerna. Dessutom har man alltid något att göra på fritiden 
Dock måste jag hålla med Jörgen om att en veteranvespa inte kan jämföras med ngt nytt vad gäller köregenskaper.
//Anders

Dock måste jag hålla med Jörgen om att en veteranvespa inte kan jämföras med ngt nytt vad gäller köregenskaper.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Re: Långfärd med GTV 250
Jag har ju både Lambretta och Vespa i källaren. En PX är trevlig upp till typ 100, tycker åtminstone jag. Sedan börjar den kännas instabil. Men den är smidig som en vessla i stadstrafiken. Lambrettan däremot går stabilt som tåget även när det börjar gå riktigt fort, inte en tillstymmelse till "fladdrighet". Tror det har med styrvinklar etc att göra. Dessutom har jag givetvis uppgraderat med moderna däck och stötdämpare.Bergfors wrote:OK, alla klassiska Vespa är förstås inte lika. En PX är väl säkert bättre än min Touring, men frågan är var man drar gränsen för "veteran". En veteran-Vespa är trevlig att köra i farter upp till 70 men sedan börjar det kännas mer och mer fladdrigt. /Jörgen
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst