Vespa 125-frågor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling

Vespa 125-frågor

Post by Stålis »

Mors.
Fick tag i en Vespa 125:a för 800:-. Sliten och dan men det kvittar ju.
Vart hittar man ramnumret på den här? Jag har kollat på gamla vanliga stället vid motorkåpan men det är inget filat där och heller inget nummer.
Vilken motor är den mest lik? V50?
Nån som kör denna och kan tala om för mig hur kopplingen är normalt? Funderar nämligen på att ditcha min nyrenoverade V50 för den här, trimmat som trimmat typ.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

V125.. INTE Primavera!
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

popolino?
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mimmi »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Mors.
Fick tag i en Vespa 125:a för 800:-. Sliten och dan men det kvittar ju.
Vart hittar man ramnumret på den här? Jag har kollat på gamla vanliga stället vid motorkåpan men det är inget filat där och heller inget nummer.
Vilken motor är den mest lik? V50?
Nån som kör denna och kan tala om för mig hur kopplingen är normalt? Funderar nämligen på att ditcha min nyrenoverade V50 för den här, trimmat som trimmat typ.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

:?: Fattar ingenting!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Är det en smallframe? eller en med lösa bakkåpor.

Vespa 125 står det ju på Primavera fram om det är en tidig (dessa gick också under namnet Popolino i Sverige), men riktiga Popolino är ju en större ram.

Popolino heter VNS3-6T

Primavera 125 (Popolino) heter: VMA1T
Primavera 125 version 2 heter: VMA2T

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Tja jag vet ju inte eftersom jag inte lyckats hitta ramnumret och motorn är så skitig att jag inte gett mig på den heller.
Jag testar igen. Sitter ramnumret nån speciall stans?
Den ser exakt ut som en V50 i ramen, styrhuvudet är olikt, halvmånehastighetsmätare (som saknas). 4-växlad. 10" hjul. Smala stödet.
En V50-tank borde väl passa då ramen ser exakt ut som en V50? Nu sitter det nåt hemsnickrat i! :)
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Du får nog skita ner fingrarna och kolla in motornumret, kanske kan du komma närmare gåtans lösning...

För säkerhets skull kan du ju kolla på följande ställen:
http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Huh.. jag som är så trött på att meka. :)
Jag vet ju att det ska sitta under motorluckan eftersom det är en smallframe men grejen är att det inte gör det.. inte heller bortslipat. Skumt.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Kanske bara överspacklat av gammal färg?

hur som helst är din beskrivning av fordonet väldigt likt det som heter Primavera och har ett "Vespa 125" emblem fram och ett "Primavera" emblem bak. Hade du däremot tittat i regpapper om det nu funnits så hade det garanterat stått Popolino där då Svenska importen envisades med att ha kvar det gamla namnet på lättviktaren. Ramnummer ska sitta på samma ställe som Vespa 50. Smalt stöd= VMA1T. V50 tank passar.

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Nån som vet hur kopplingen är på den motorn? I jämförelse med V50?

Jag pillade ner skrothögen idag, ska renovera motorn var planen.
Fick inte loss kopplingen, den brukar ju inte vara något problem att få dän på min V50 men här snurrade hela kitet bara. Jag höll alltså fast så inte korgen snurrade men muttern snurrar bara med axel.. nån som har synpunkter?
Kopplingspaketet såg dessutom ganska bronsfärgat ut (metallen), tror ni skiten duger eller är det dags att byta?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Kopplingen är nog likadan, möjligtvis någon mindre skillnad. tror att delarna går att byta mellan V50/Primmy koppligar, är också ganska säker på att Primaverakopplingen tyvärr är lika klen som V50:s. Primären är ju däremot annourlunda med mycket högre utväxling (kolla drevet på veven och jämför med V50!). Med en hårdare fjäder och hyfsade lameller brukar det fungera bra om du tänkt trimma Primmyn.

Ang. mekaisärproblemet; Kopplingskorgen (den inre delen) ska ju hålla muttern, -om inte kilen är kass.... :(

På Svenska marknaden så är nog Primavera och V50 mest lika varandra, V50 och Primmy har ju samma block. Däremot skiljer innehållet en del vad gäller lager å sånt. T.ex veven, vevlagren, tändplatta, svänghjul, primär/koppl lagret(hållaren) och såklart växellådan m.m. m.m.

Har du kollat om det är en VMA1? isåfall måste du -T(P)rimma-mera och du ska köra om 70cc mopparna... första åsmodellerna är nog det slöaste Piaggio har gjort med 125cc, men det finns botemedel....

lycka till!

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Det verkar ju som kilen är kass eller så då allt snurrar vilket det inte ska göra. Eller iaf inte gör på min V50. Hur ska jag bära mig åt då?
Jag hörde nåt om att eftersom det är annat innehåll (drev osv) i primmymotorn så ska kopplingen vara mycket bättre i den än på V50 (även då det i stort är samma koppling). Nån som kör gamla Primaveran och kan skvallra om detta?

För övrigt gör det inget om den är slö. Tänkte att åka trimmad moppe är samma bot på som att åka lätt mc utan kort och den borde ju gå lite bättre än min V50 som toppar 60.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Använd tryckluftsdriven mutterdragare, lägg i växel och håll i bahjulet samtidigt... ra-ta-ta-ta så är muttern borta... förhoppningsvis ;)

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Ok, ska bara installera tryckluft i källarförrådet då. :)

Nu kommer inte jag ihåg hur det såg ut inne i motorn men är det så att man måste plocka kopplingskorgen innan man splittar blocken? Räcker det inte med svänghjul och primärdrevet?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

själva centrumet av korgen, den del som muttern håller måste bort innan man splittar. ytterkorgen med ryckutjämnaren och drev kan sitta kvar...

lycka till

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Det är inte halvmånen som är kass eller så, när man tar i så snurrar ju hela axeln med översta delen på kopplingen. Superstörande ju.

Jag har kollat upp motornummer nu men blir inte så klok påt då det är instansat rätt kasst.
Står: :cry: sen är det två streck [A][2] och sen är det två streck till.
Numret är 026812.
Chassinumret som också stod instansat extremt kasst så det inte syntes knappt: 026792.

Nån som vet vad det kan vara?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Det är inte halvmånen som är kass eller så, när man tar i så snurrar ju hela axeln med översta delen på kopplingen. Superstörande ju.

Jag har kollat upp motornummer nu men blir inte så klok påt då det är instansat rätt kasst.
Står: :cry: sen är det två streck [A][2] och sen är det två streck till.
Numret är 026812.
Chassinumret som också stod instansat extremt kasst så det inte syntes knappt: 026792.

Nån som vet vad det kan vara?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

"A2" kanske VMA2?. Det ser du om originalförgasaren sitter där. VMA1 har SHB 16/16 (samma som ostrypta V50) VMA2 har SHB19/19 med den stora infästningen mot luftburken.

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Men vad står de två sista strecken för isf?

Förgasaren är bytt sa ägaren innan förre ägaren. Så det gav ju inget.
Men eftersom det sitter en tvåa istället för etta så är det ju den 'större' motorn.

Vet du på rak arm vad det kan vara för årsa och modell? ANnars får jag kolla upp det på listorna när jag kommer hem!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

hur ser sköldemblemet ut?

är det sexkantigt eller fyrkantig piaggiosköld?

Piaggio bytte loggan på hösten 1967.

har du den fyrkantiga så är det garanterat en gammal ram, kanske motor också....

Federico
Post Reply