Nervöst sänkte snubben ner Vespan från lyften i
besiktningshallen och påpekar att bakhjulet var
slitet.
- Ska byta, sa jag, (samtidigt som jag hoppas att 6-voltsglödlampan
till bakljuset ska hålla genom hela besiktningen.
Den smällde tidigare idag och fel lampa sitter nu i).
- OK bra, tyckte snubben och skriver in mätarställningen
med lilla digitalmojjängen i hans hand.
- Ähhh, jag skiter i det där!!!!, säger han vidare och
rullar tillbaka snurrmojjängen, som används för att kolla
balansen i framhjulet, utan att ha provat den mot hjulet.
HaHa! Fan va nice, tänker jag. (Har tidigare på en annan scooter
fått nedslag på just balansen)
- Du kan rulla ut den så ska jag provköra.
(Han bryr sig inte ens att kolla chassienummret)
- OK, tutknappen är den runda grejjen där, pekar jag.
Snubben försvinner ur sikte.
- Den går ju riktigt bra den där, har du ställt på den (trimmat)
säger snubben med ett skönt flin, när han åter kommit efter några minuter.
- Vaddå, Nej! Eller, får man tala om sånt undrar jag?
- Det bryr jag mig inte om, säger snubben.
- Ok, jorå det finns en del trim på den, säger jag.
- Coolt, dom brukar ju annars vara så trötta dom där gamla vesporna.
- Jaha!!??
- Det blir 260 kr.
- Ok, nemas problemas!
260 kr fattigare, ett blankt besiktingspapper och två sköna scooterår till nästa visit.
Scoot on!
Vespa Sprint-67 på besiktningen 2 augusti
Rätt nervös efter första besktningen på över 15 år. Nyttjade tricket från forumet att sätta tejp över hastighetsmätaren som inte funkade.
Väl inne undrar besiktningsmannen varför jag har tejp på hastighetsmätaren och drar helt sonika bort den. Jag förklarar varför den satt där, men han inte köpte resonemanget att den inte finns för att den var övertejpad.
Kollar glapp i framgaffel och hjul rätt noga, men ingen större koll av bromsarna annat än att framhjulet stannade i luften här han bromsade efter hjulsnurrargrejen. Innan bromsningen konstaterade han att hastighetsmätaren inte funkade.
Besiktningsmannen rullade ut den, men provkörde inte eftersom planen inte var sopad (massor av grus efter vinterns sandning). Han startade och såg väldig bekymrad över att gasen inte gick tillbaks av sig själv, så fick det absolut inte vara.
Vid kassan var jag inställd på ombesiktning, men när jag fick protokollet var det helt rent! Helt underbart!!
Ännu en Sprint -67 på gatan!
Väl inne undrar besiktningsmannen varför jag har tejp på hastighetsmätaren och drar helt sonika bort den. Jag förklarar varför den satt där, men han inte köpte resonemanget att den inte finns för att den var övertejpad.
Kollar glapp i framgaffel och hjul rätt noga, men ingen större koll av bromsarna annat än att framhjulet stannade i luften här han bromsade efter hjulsnurrargrejen. Innan bromsningen konstaterade han att hastighetsmätaren inte funkade.
Besiktningsmannen rullade ut den, men provkörde inte eftersom planen inte var sopad (massor av grus efter vinterns sandning). Han startade och såg väldig bekymrad över att gasen inte gick tillbaks av sig själv, så fick det absolut inte vara.
Vid kassan var jag inställd på ombesiktning, men när jag fick protokollet var det helt rent! Helt underbart!!
Ännu en Sprint -67 på gatan!
När jag hade köpt min Touring och skulle fixa det som behövde fixas (inte mycket) kom jag ju till det där med gasen som inte gick tillbaks.Federico wrote:hur många på forumet har en gas som går tillbaka?
Jag konstaterade snabbt att det var i handtaget som det kärvade. Så jag studerade konstruktionen i handtaget. Då insåg jag snabbt att den är gjord med flit så att den inte ska gå tillbaks. Erfarna vespister vet förstås det redan.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"