Motstyrning

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Moneyprison
Nybörjare
Nybörjare

Motstyrning

Post by Moneyprison »

I hopp om lite bra tips för en gammal MC förare som numera kör plastkines med stor behållning så läser jag i en nyinköpt bok att motstyrning skall vara en bra teknik för oss som kommer över 60 km/h. Vid praktiserande märkte jag att fordonet vid minsta försök till motstyrning vill vobbla varvid jag vill varna andra från att använda denna teknik. Vet du inte vad det är så är det bara bra, med andra ord. Har du däremot läst eller hört talas om det så slå det ur hågen med 13" hjul eller mindre.

Moneyprison
Svint1
Lärling
Lärling

Re: Motstyrning

Post by Svint1 »

Moneyprison wrote: Har du däremot läst eller hört talas om det så slå det ur hågen med 13" hjul eller mindre.

Moneyprison
Jeg har 10" hjul på min Bastard (Vespa Touring)
Ikke noe problem å cruise i 100km/t....

Kan det være scooteren din som er problemet, og ikke prinsippet? :wink:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Innebär motstyrning att man för att svänga höger så att säga skjuter fram höger handtag? Det är tydligen ett beprövat sätt att kapa sina varvtider på banan när man kör stor hoj. Jag använder det då och då när jag kör Vespa, hjulstorleken är då 10 tum, och jag har (hittills) aldrig känt vobbel av den anledningen, snarare så ger körtekniken en större kontroll samt en större möjlighet att ändra kurvradien när man är mitt i svängen. Om man däremot drar i handtaget (i exemplet ovan alltså vänster handtag) kan jag tänka mig att det kan bli lurigt. MEN jag kan ha missförstått vad som menas med motstyrning, om så är fallet kan ovanstående vara ett litet körtips, öva dock försiktigt, det är stor skillnad på att köra som vanligt och att "köra aktivt".
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Motstyrning är just vad du beskrev Dartman! Och nej, inget vobblande när jag skuffar styrstången på Vespan i kurvorna. Något problem med skotern skulle jag säga eller så fungerar den annorlunda än med vad du vant dig med. Eller så motstyr du för mycket, det är ju bara litet man skall svänga. Läste att det var vid 40 km/h som motstyrningen började fungera.

Däremot borde jag lära mig hur jag riktigt skall komma in i kurvorna för att undvika att komma för nära/in i motkommande trafiks fil. Några tips från någon som gått i körskola med tvåhjuling/annars bara gammal i gemet? :D
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Ett bra tips för att köra/placera sig mer som man vill är att höja blicken, alltså att titta genom kurvan snarare än att titta på marken framför sig. Samma sak gäller när man ska bromsa hårt, upp med huvudet!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
DrFilth
Drömmare
Drömmare

Post by DrFilth »

Kunde nog inte slå det här med motstyrning ur hågen utan att ha testad det :grin:

Funkar fint som snus på min Qingqi 125a utan antydan till wobbling. Då lärde jag något nytt i dag med :)
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Motstyrning är väl en förutsättning för att kunna svänga med en tvåhjuling överhuvudtaget, för att övervinna centifugalkraften i hjulen och få fordonet ur balans (Fysikens Lagar).

Försök att lägga ned och svänga med Mc n eller scootern utan att hålla i styret det går inte.
Man använder alltid motstyrning utan att tänka på det vare sig man vill eller inte.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Moneyprison
Nybörjare
Nybörjare

Motstyrning

Post by Moneyprison »

Motstyrning funkar bra om man inte drar i ena handtaget utan trycker på motsatta handtaget, precis som någon nämnde tidigare som svar på mitt tvivel på motstyrningen. Men att man omedvetet skulle använda tekniken ställer jag mig högst tvivlande till. Det som händer är ju att cykeln helt enkelt faller åt det håll som ger styrningen. Man kan i princip lika gärna köra med att bara luta sig eller bara hojen, åt det håll som man vill svänga.
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Om vi istället säger att man svetsar fast framgaffeln i ramen absolut rakt.

D(Om man då lutar åt det hål man tänker svänga händer ingenting.
Tvåhjulingen går rakt fram.

Ungefär som den första cykeln med träram.
Gaffel och ram i ett stycke Det gick inte att svänga med den kontruktionen, därför gick det som det gick åt H--E. :grin: )

Man måste kunna motstyra åt vänster om man vill luta åt höger.och tvärt om.
Det handlar om tiondelar av grader därför gör man det omedvetet.

Hänger du med ? :smile:
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Moneyprison
Nybörjare
Nybörjare

Motstyra

Post by Moneyprison »

Jag köper helt enkelt inte resonemanget att styrning åt vänster i-sig-själv orsakar en högersväng. Det orsakar konflikt i vilken logisk hjärna somhelst. Frågan är VAD är det som händer vid motstyrningen om det inte får fordonet att bara luta över åt endera hållet och då svänga? Är det molekyler i däcksinnehållet som får däcket att tvärvandra? Eller nåt! :eek:
Det finns en fysiologisk förklaring till fenomenet i boken jag skrev om tidigare men den beskrivningen behöver man förmodligen ha en mastersdegree i kvantfysik för att få grepp o hold om.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag har en fin sida där man förklarar allting med styrstångens olika punkter, vinklar och grader jämfört med ramen inbegripna. Som jag pluggat som attan innan jag rörde en styrstång. Men den är på finska. Så vi skippar den om ingen absolut vill träna sin finska? Men det finns säkert motsvarande på engelska och ev. på svenska om någon orkar söka. Men snurrkraften, materiets bana, tyngdpunkter och andra faderullor gör att man behöver göra mer än vifta på baken. Själv märkte jag förra året som äkta gulnäbb i åkandet att emellanåt svängde jag bättre och emellanåt sämre i kurvorna. Och eftersom jag är en mycket analytisk person så var det bara att vänta på följande gång när jag skulle kurva bättre och kolla vad jag gjorde då. Och tro det eller ej: Det var ryggradslärd motstyrning jag gjorde! Jag tryckte på den inre kurvans styrstång, egentligen neråt för att hjälpa "bakviftandet" men samtidigt så tryckte jag aningen framåt också. Motstyrning! Sedan var det bara att försiktigt kolla om det var sant i följande kurvor och visst var det det. Nuförtiden litar jag på metoden och några gånger i "för brett körda" kurvor har jag "räddat mig" med aktiv och bestämd motstyrning. Och om ni fortfarande tvekar så kolla in motorcykeltävlingar. Där pekar ju framhjulet åt helt fel håll i kurvorna, motstyrning i hårda farter syns bättre. Där gäller samma fysiska lagar som hos oss! :D
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Det är en fröjd att se Rossi och grabbarna i Moto Gp rita svarta sträck i kurvorna med vilt spinnande bakhjul och full motstyrning i värsta speedwaystil.
Vem hade trott det för 10-15 år sedan att kunna lura naturlagarna på detta vis på asfalt.

Image
Moneyprison
Nybörjare
Nybörjare

Post by Moneyprison »

Jaha ja, man får väl bara helt enkelt acceptera fakta. Men faktum är dock att alla känner inte till detta med motstyrning så jag har satt några hojåkare i träning nu. Förvånansvärt många har ingen aning om tekniken.
DrFilth
Drömmare
Drömmare

Post by DrFilth »

Det är möjligt att det är jag som har blivit snurrig i toppen, men det värkar som om det blandas två olika begrepp som kan kallas motstyrning.

Motstyrning 1: Det lille knycket i styret som snabbt ändrar hojens tyngpunkt.

Motstyrning 2: Att styra emot för att kompensera en bakhjulssladd.

När det pratas om motstyrning i värsta speedwaystil, så är ju detta "motstyrning 2", och mao något helt annat änn utgångsdiskutionen.
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

DrFilth wrote:Det är möjligt att det är jag som har blivit snurrig i toppen, men det värkar som om det blandas två olika begrepp som kan kallas motstyrning.

Motstyrning 1: Det lille knycket i styret som snabbt ändrar hojens tyngpunkt.

Motstyrning 2: Att styra emot för att kompensera en bakhjulssladd.

När det pratas om motstyrning i värsta speedwaystil, så är ju detta "motstyrning 2", och mao något helt annat änn utgångsdiskutionen.
Jag skulle kanske inte nämt speedway i road racing-sammanhang det är ju helt olika körstil och underlag.
Det är ju som att kalla en Lambretta för en Vespa eller en Range Rover för en Jeep

Rossi måste göra en kraftig motstyrning inte för att häva utan för att få bakhjulet att flyta ut i en kraftig men mjuk spinn Med samtidigt jämt gaspådrag,detta för att räta ut kurvan och gå igenom snabbare
Sladden hävs med mindre gaspådrag
Skulle motstyrning ske åt andra hållet i detta läge så blir det säkerligen en Hightsider med besök i sandfållan.

Att det sen ser häftigt ut och något av den svåraste manöver man kan göra med en asfaltsracer är ju ett extra plus.

speedwayföraren däremot Måste ju Styra emot ,inte "motstyra" för att häva sladden.
men för att komma in i den önskade sladden som är en förutsättning för denna ädla sport är faktiskt motstyrning.

Slut på ämnet för min del.....

björn
DrFilth
Drömmare
Drömmare

Post by DrFilth »

vtwin har avslutad ämnet för sin del, men när ingen annan har reagerat må väl jag till pärs igen.

Det skrivs:
"Försök att lägga ned och svänga med Mc n eller scootern utan att hålla i styret det går inte.
Man använder alltid motstyrning utan att tänka på det vare sig man vill eller inte."

Fel och fel!!

Det går utmärkt att släppa styret och styra tvåhjulingen genom att luta sig åt det hållet man vill svänga. Jag vill nästan påstå att det är den normala svängtekniken for flertalet.

I övrigt tror jag inte att Rossi släpper på gasen i utgången av kurvorna. När hojen tas ur svängläget så upphävs sladden utan att farten dödas genom att släppa på gasen.
Len
Nybörjare
Nybörjare

Motstyrning

Post by Len »

Har ingen synpunkt på den diskussionen men det frågades om hur man kan köra i kurva (rondell) utan att hamna i den andra filen.
För mig fungerar det så att jag rätar upp mick på min Kymco och sitter lätt bakåtlutad. Då känns det lättar att lägga ner cykeln och sedan naturligtvis se till att ingångsfarten är så låg att jag kan dra på ut ur kurvan
60-årig scooter-ägare (Kymco Grand Dink)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Provade motstyrning igår, visst funkar det!
Vespan lutar & svänger, och själv sitter man upprätt med ett förvånat uttryck... :eek: :eek:
Woodstock

Post by Woodstock »

Nedan ett underbart exempel på motstyrning under powerslide av Sete Gibernau. Mmmmm, bättre än sex... :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=Jbuqt1Zq-ds

/ Woodstock
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

liknar mer en speedwaysladd...
vtwin
Entusiast
Entusiast

Post by vtwin »

Here we go again :grin: :grin: :grin:
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Att wikipedia inte alltid är korrekt, är jag den förste att skriva under på, men det kan ändå vara intressant att läsa beskrivningen i engelska wikipedia av motstyrning (Artikelförfattaren verkar vilja skilja på omedveten motstyrning, som enligt honom/henne är en förutsättning för att kunna svänga ett tvåhjuligt fordon och den medvetna, som är en körteknik där man medvetet övar in "rörelsen") http://en.wikipedia.org/wiki/Countersteering

Att styra ut framhjulet genom *hela* kurvan som görs i filmen som länkas till ovan är, tror jag, ett separat fenomen, det handlar ju om att kontrollera sladden och är knappast något man roar sig med på våra scootrar, iallafall inte på torr asfalt (men coolt ser det ut) :grin: :grin:
Post Reply