En svår nöt för en nybörjare!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
VespAndreas
Drömmare
Drömmare

En svår nöt för en nybörjare!

Post by VespAndreas »

Är precis ny på Vespafronten, köpte en Piaggio PX200E (1992) häromdagen. Första Vespan ska tilläggas.

Har dock en del problem som jag inte upptäckte innan jag köpte Vespan. Har en onormalt "skenande" tomgång efter att ha kört en stund och sedan frikopplar eller lägger i neutralen. Skenandet går inte heller att stänga av, inte ens med nyckeln. Enda sättet är att lägga i växel och tvinga ner varvet på motorn.
Har läst runt lite på forumet och det verkar som om packboxen kan vara sprucken?! Vad tror alla ni vespa-experter om detta?

Ett annat problem är att växlarna inte är exakta och distinka. Vespan hoppar nässtan alltid över 2:an vid både upp- & nedväxling. Hur justerar man detta enklast?

Tacksam för all hjälp jag kan få??!?!
Kan tillägga att man trots detta redan är fast i Vespaträsket :grin:
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kolla med nyckeln avslagen att du inte har någon gnista på stiftet, precis som det ska. I så fall kan det vara din motor som går alldeles för hett och den tänder på glödande tändstift istället för gnista, vilket kan leda till totalvhavererad kolv.

Skenande motor kan annars vara tjuvluft och i ditt fall skulle jag:
* Kolla tändinställning
* Kolla att du har rätt typ och värmetal på stiftet
* Kolla efter läckande packbox, brukar lukta bensin om växellådsoljan och göra att tändplattan blir svart och kletig av olja beroende på vilken sida som är kass.

Växlarna justeras inget mer än via växelwiren. Växelboxen brukar hålla länge men kolla att tänderna på väljaren inte slitits ned.

Kul att du inte blivit avskräckt
/HB
Post Reply