En v50 som ska gå i 70

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

En v50 som ska gå i 70

Post by henrikborjeson »

Hej

har blivit ombedd att hjälpa en bekant med att trimma hans V50 så den gör 65-70 km/h.

Tänkte först byta vev till en 51mm och sätta på en PK80 cylinder, en 19mm förgasare och PK originaltransmission.

Samtidigt, det kanske är bättre att slänga i en hel PK motor och få elektronisk tändning och 4-växlat när man ändå håller på.

En annan variant är ju att standardtrimma med 75cc kit, 19mm förgasare, 3.62 transmission och 10" hjul men frågan är om en ny motor inte är billigare. Går ju på ~3000 SEK med alla delarna + att motorn måste delas & portas.

Alla tips & synpunkter emottages tacksamt

mvh/HB
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Hittar du en PK80-motor för 3k verkar det ju vara det givna alternativet. Om någon får för sig att kolla motormodellen på moppen, har de nog redan upptäckt att den är trimmad :wink: Du känner säkert till det redan, men om inte, så tänk bara på att insugsröret på PK är annorlunda och kräver liten modifiering av ramen, alternativt sätter du på ett primaverarör med brickor och flytande packning, eller modifierar ett primaverarör så att det passar på PK-motorn. Växelföraren kräver en dubbelriktad vajer på vissa PK-motorer och kan också kräva konvertering. Likaså är ljuddämparen fastsatt annorlunda. Sök lite på frittes trådar om hans PK-motor i primmy-ram om du inte satt i PK-motor förut :) Lycka till!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

På min rostvita Vespa 50 -69 fixade jag:

- Polini 50 cc
- Italiensk vev (dubbelt så öppen som svennen)
- Primär 18/67
- Blockportning
- Sito Plus
- Ombestyckad SHB 16/10
- 10-tumsfälgar
- Dubbla överliggande sadelskydd

När den gick senast gjorde den ca 65 km/h med hemlängtan och under optimala förhållanden på planmark. Det visade sig att konstellationen kanske inte är den mest optimala, då de sista 10 km/h är ganska sega. Men en 75 cc och 16/16 på den och den är troligtvis en killer... :grin:
Post Reply