Lagerutdragning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Lagerutdragning

Post by Dartman »

Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Lagerutdragning

Post by Federico »

Dartman wrote:Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
om du tänker dig att byta det så är tipset att svetsa fast något i lagret som du sedan kan dra/slå ut det med.
Federico
sel
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 01 Aug 2005, 09:50
Location: Sweden

Post by sel »

jag fick hos min bilverkstad låna en liten avdragare i det lilla formatet (med två tunna krokar)
Sel
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Post by freddarok »

Eller så duttar du i lite fett i botten på lagret och hittar ett dorn med tajt passning och "hydraular" ut det med fasta hammarslag!
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 77
Joined: Fri 23 Sep 2005, 19:29
Location: Ljungsbro
Contact:

Re: Lagerutdragning

Post by Nypa »

Dartman wrote:Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
Skulle inte du sälja av med lite Vespor?, och inte köpa fler :grin:
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 98
Joined: Mon 24 May 2004, 23:06
Location: Sweden

Post by Dag »

Om Du har brått och är rimligt försiktig kan Du använda en nedslipad insexnyckel, förslagsvis 6mm. Håll i den långa änden och kör ner den mot smärgelskivan så den blir mejseltunn i kortänden (förutsätter slipning av 'ovansidan' oxå). Vinkla nyckeln ca 80 grader vid slipningen så Du får en lite kraftigare häl än 'mejselände'. Korta den efter behag. Använd nyckeln som hävare för lagret, lite på varje sida. Allteftersom Du får upp lagret fyller Du på med småbrickor i botten på lagerhålet för att få nytt anhåll för Din hävarm.
Dag
Post Reply