Lagerutdragning
Lagerutdragning
Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Re: Lagerutdragning
om du tänker dig att byta det så är tipset att svetsa fast något i lagret som du sedan kan dra/slå ut det med.Dartman wrote:Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
Federico
Re: Lagerutdragning
Skulle inte du sälja av med lite Vespor?, och inte köpa flerDartman wrote:Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?

----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Om Du har brått och är rimligt försiktig kan Du använda en nedslipad insexnyckel, förslagsvis 6mm. Håll i den långa änden och kör ner den mot smärgelskivan så den blir mejseltunn i kortänden (förutsätter slipning av 'ovansidan' oxå). Vinkla nyckeln ca 80 grader vid slipningen så Du får en lite kraftigare häl än 'mejselände'. Korta den efter behag. Använd nyckeln som hävare för lagret, lite på varje sida. Allteftersom Du får upp lagret fyller Du på med småbrickor i botten på lagerhålet för att få nytt anhåll för Din hävarm.
Dag