Lagerutdragning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Dartman
Entusiast
Entusiast

Lagerutdragning

Post by Dartman »

Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Lagerutdragning

Post by Federico »

Dartman wrote:Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
om du tänker dig att byta det så är tipset att svetsa fast något i lagret som du sedan kan dra/slå ut det med.
Federico
sel
Nybörjare
Nybörjare

Post by sel »

jag fick hos min bilverkstad låna en liten avdragare i det lilla formatet (med två tunna krokar)
Sel
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Eller så duttar du i lite fett i botten på lagret och hittar ett dorn med tajt passning och "hydraular" ut det med fasta hammarslag!
Nypa
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Lagerutdragning

Post by Nypa »

Dartman wrote:Hallå alla fiffiga! Jag och dottern har börjat med hennes Vespa 50. Har köpt den i delar till "rätt pris" och nu ska den få lite klapp och kel. Vi börjar med att renovera motorn, ska byta alla lager men har problem med att få bort det lilla nållagret, det som är stöd för bakaxeln/sekundärtransmissionen. Har lagt blockhalvan i ugnen, då kom både rullagret till veven och lagret till kopplingsaxeln(är det väl) så fint, men det lilla nållagret blev kvar. Tips någon?
Skulle inte du sälja av med lite Vespor?, och inte köpa fler :grin:
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Om Du har brått och är rimligt försiktig kan Du använda en nedslipad insexnyckel, förslagsvis 6mm. Håll i den långa änden och kör ner den mot smärgelskivan så den blir mejseltunn i kortänden (förutsätter slipning av 'ovansidan' oxå). Vinkla nyckeln ca 80 grader vid slipningen så Du får en lite kraftigare häl än 'mejselände'. Korta den efter behag. Använd nyckeln som hävare för lagret, lite på varje sida. Allteftersom Du får upp lagret fyller Du på med småbrickor i botten på lagerhålet för att få nytt anhåll för Din hävarm.
Dag
Post Reply