renoveringstips tack!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Swells
Nybörjare
Nybörjare

renoveringstips tack!

Post by Swells »

Halloj!

Har under vintern renoverat en gs 160 62:a.

Det mesta krutet lades på det yttre.

Eftersom jag aldrig pysslat med något liknande förut trodde jag att det var väldigt nödvändigt att byta kolv när man renoverar, så det gjorde jag.

Pga av att jag misslyckats med att få upp svänghjulsmuttern gav jag upp med att öppna vevhuset (heter det så?). Vevhuset såg via cylinder rent och fräscht ut så jag skippade det projektet helt enkelt. Efter att ha läst lite på forumen här förstår jag att jag borde ha lagt mer energi på vevhuset hellre än ett onödigt kolvbyte, men nu har jag lärt mig det!

Efter att jag tagit de första turerna märkte jag att växlarna "hoppade ur". Jag har försökt genom att spänna växelvajrarna bli av med detta fenomen men det funka inge vidare. Efter att ha läst i forumet förstår jag att det behöver bytas växelkors. (behöver jag byta något mer??)

När jag bytte kolv märkte jag att det inte satt något nållager i vevstaken, kanske inte ska vara så på gs160 62?? Jag satte ialla fall i kolvbult, kolvringar, knaster och allt annat i den nyhonade cylindern.

Efter att ha tagit några kortare turer vart det dags för en längre tur igår, vespan gick kanon bra men efter ett stopp så började vespan "knacka" och gå tungt, man hörde att det var metall mot metall.

Idag rev jag motorn och fann att det var kolvbult och vevstake som "kört fast" skurit kan man nog säga. Så nu är det dags att ge sig på vevhuset i alla fall. Jag behöver byta vevstake till en med nållager (eller?) och ska då även ge mig på problemet med växlarna.

Efter den här otroligt långa inledningen kommer nu frågan.

När jag nu öppnar vevhuset vad rekommenderar ni att jag ska byta ut?

Jag tänkte beställa detta:

Växelkors
Packningsats
Packboxsats
Vevstake
Nållager
Svänghjulshållare
kolvbult

Saknas det något??

Har jag missat något?

Är väldigt tacksam för svar!!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej Swells, det var ju en dj-a otur med motorn

Innan du börjar riva i motorn måst du ta reda på vad som orsakade vevlagershaveriet. Man kan ju misstänka för lite olja i bensinen (GS160 ska ha 5% till skillnad från de flesta andra som ska ha 2%) men även igensatta kanaler eller annat skräp. Annars är risken att du åker ur askan i elden. GS160 ska enligt manualen på www.scooterhelp.com inte ha något kolvbultslager.

Kolla även att kolvbulten inte roterat i kolven och gröpt ut den, isåfall måste du byta kolv också. Kolla även att vevlagren inte blivit blåfärgade, har kolvbulten skurit kan även dessa ha gått varma, å andra sidan är de väl fettsmorda (båda?) så de kan ha klarat sig.

Hoppar den i växlarna brukar det räcka att byta växelkors och kolla att shimset på utgående axeln ger rätt toleranser. Sen kan man även kolla status på växelförare och växelbox men dessa brukar hålla.

Ett tips för att få loss svänghjulet är att ta en expanderande C-ringstång och pressa ut ringen i sitt spår samtidigt om du lossar svänghjulsmuttern. Har även testat kylsprayer och de funkar riktigt bra på fastärgade bultar.

Annat som är bra att byta när motorn ändå är isär är lager på utgående axeln och kickstoppsgummin.

Lycka till/HB
Post Reply