Tändningsinställning Touring -60 med trim

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Tändningsinställning Touring -60 med trim

Post by fat_mac »

Var glatt ute och maxade härom veckan när motor plötsligt började hacka, och kort därefter tjöt till rätt mastigt. Svänghjulet hade snurrats av och i samma veva (eller på grund av) så hade kolven nypt och satt fast ett kort tag. Vet inte om den tjöt för att svänghjulet gick emot kåpan eller om det var cylindern som lät. Mekade bort allt och kollade kolven, dock utan repor.

Men nu ska jag på med allting igen! Det är som bekant lättare att plocka ner än att sätta ihop. Skulle behöva tips eller instruktion hur jag på ett korrekt sätt ställer in tändningen.

Det sitter en polini 177cc på. Jag har hört att tändningen borde vara ca 18 grader nånting. För mig är detta en vinkel i förhållande till nåt annat. Nån som har vetskap eller kanske en instruktion??

Mycket tacksam för hjälp!

// Mackan
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

http://www.scooterhelp.com/ finns en del instruktioner.

Bella R200 -55
Bella R204 -60
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Det finns en jättefin artikel i någon gammal Scooteristen om hur man gör, gamla nummer kan beställas av medlemmar via hemsidan.
http://www.scooterhelp.com/tips/timing/ ... iming.html
finns också lite hjälp på vägen, i alla fall hur man tar ut övre dödpunkt på ett bra sätt med kolvstopp tillverkat av ett gammalt tändstift.

Själva gradskivan kan du ladda ner här: http://www.machinerycleanery.com/DegreeWheelSingles.htm
ett tips är att skriva ut den i en storlek så att diametern stämmer med svänghjulets diameter.

Sedan finns det olika metoder för att räkna ut hur mycket man ska vrida tändplattan för att få rätt gradtal. Ett sätt är att uppskatta på ett ungefär och sedan testa med stroblampa, och sedan fortsätta tills det stämmer. Man kan också räkna ut hur många millimeter antalet grader blir på tändplattan och sedan vrida in efter detta, och testa med strob.
Man kan också göra ett mindre exakt test utan strob genom att koppla en lampa till brytaren, eller det enklaste (men minst pålitliga) sätta ett cigarettpapper mellan brytarna och på så sätt se när dom öppnar.

Förutsättningen är att få en så exakt utmätt övre dödpunkt som möjligt. Viktigt är också att kilspåren i vev och svänhjul är fresha. Kilen måste också vara bra, helst ny.

Federico
fat_mac
Entusiast
Entusiast

Post by fat_mac »

OK, tack för länkarna, fasen vad man lär sig!
Lyckades faktiskt ganska bra... trodde jag. Hade beställt en sprint från EM-scooters som jag snart fick på plats. Sedan ställde jag in tändningen så att brytaren öppnades 18 grader innan död punkt. Detta skulle vara ganska bra för en touring med 177cc enligt EM. Allt väl, men jag slarvade när jag satt på svänghjulet och på första kicken så slog jag av den nya sprinten...

Ville ju ha igång skiten så jag filade till en sprint från en del av en I-balk. Jag gjorde sprinten lite större eftersom skåran i axeln såg lite nött ut (3 mm bredd i botten och 4 mm höst upp). Denna sprint passade kalas och vespan gick som en klocka.

Tills i dag när jag skulle glida i sensommarsolen. Troligen har den hemmagjorda sprinten gått av. Sånna sprintar borde vara av härdat stål och inte något seg-stål som jag använt.

Frågan är bara om en ny härdad sprint håller om jag ser till att såran i svänghjulet går i. Kan trimmet i samband med att skåran i axeln är lite för vid göra så att sprinten ständigt slås av??!!

Så på EM-scooters sida att man kunde beställa srintar i olika storlekar. Kommer nog att testa "mellan" och "stor".

// Mackan
Post Reply