Zirri=kort 4:a? någon som har erfarenhet?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Zirri=kort 4:a? någon som har erfarenhet?

Post by subitus »

Sitter och skriver önskelista till jultomten och
funderar lite över "nödvändighets" faktorn på denna pryl?

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... d962d6d4b9

Är det ett känt problem att man på 4ans växel inte kommer upp i dragvarv på dom biffigare mer högvarviga avgassystemen... :?

Eller är det ett så kallat "I-landsaproblem" som typ bulemi osv...? *skämt*
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag har satt i en kort 4:a från Zirri men tyvärr inte hunnit testa den ännu. Detta eftersom min PK80 med Polini133, 24mm förgasare, Reed, poliniutväxling (2.54 tror jag) och JL-blås just som du skriver inte avlöste snyggt mellan 3:an och 4:an. Med medvind, nedförsbacke eller om man la sig ner över styret orkade den fint över puckeln men annars gick den lika fort i 3:an som i 4:an :sad:

mvh/HB
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Attans, det ligger lite sanning bakom det då....
Är det på grund av polini utv den blir lite seg då eller
Ligger provkörning långt fram i tiden eller?
Har bestallt liknande setup som dej dock missat det här med kort 4:a ....

Tråkigt att klyva hjärtat på vespen mer än nödvändigt.
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Läste ganska många i Yahoo-gruppen smallframes som hade kort 4:a och de var nöjda. Nu har jag inte högsta utväxlingen men inte heller värsta trimmet. Eftersom min PK80 var gjord för farter upp till 70-80 original så var det helt nödvändigt att byta utväxling och då blev 4:an, precis som på PX, lite för lång i avståndet. Trimhojar , inte minst med avstämda blås, blir ju ofta lite "peakiga" och hamnar man då för lågt i varv så orkar de inte ett dugg

Framtiden, måste tyvärr erkänna att den stått nerplockad två år i väntan på karossrenovering :cry: men detta är kanske triggern för att kavla upp ärmarma :) . Den ska dock först svetsas och målas om så denna säsongen är nog körd.

/HB
subitus wrote:Attans, det ligger lite sanning bakom det då....
Är det på grund av polini utv den blir lite seg då eller
Ligger provkörning långt fram i tiden eller?
Har bestallt liknande setup som dej dock missat det här med kort 4:a ....

Tråkigt att klyva hjärtat på vespen mer än nödvändigt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

henrikborjeson wrote:Läste ganska många i Yahoo-gruppen smallframes som hade kort 4:a och de var nöjda. Nu har jag inte högsta utväxlingen men inte heller värsta trimmet. Eftersom min PK80 var gjord för farter upp till 70-80 original så var det helt nödvändigt att byta utväxling och då blev 4:an, precis som på PX, lite för lång i avståndet. Trimhojar , inte minst med avstämda blås, blir ju ofta lite "peakiga" och hamnar man då för lågt i varv så orkar de inte ett dugg

Framtiden, måste tyvärr erkänna att den stått nerplockad två år i väntan på karossrenovering :cry: men detta är kanske triggern för att kavla upp ärmarma :) . Den ska dock först svetsas och målas om så denna säsongen är nog körd.

/HB
subitus wrote:Attans, det ligger lite sanning bakom det då....
Är det på grund av polini utv den blir lite seg då eller
Ligger provkörning långt fram i tiden eller?
Har bestallt liknande setup som dej dock missat det här med kort 4:a ....

Tråkigt att klyva hjärtat på vespen mer än nödvändigt.
Jag funderade på zirri 4:a, men blev avrådd.... :o
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... ight=l%E5g
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Ahh...ttans! la min beställning klockan 4 på morgonen...kanske inte helt smart...
Tror det hade blivit ganska ok med min orginal utv...
något högvarvig fyra kanske då...

Att jag sen beställde 2.56 gör väl int *bÖöö* effekten på 4vxl mindre...

Scheise!!

här är prylarna jag beställt....
tog bort priserna ifall frugan kommer på mig...*hehe*
Image
By subitus at 2007-07-13
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
Shot at 2007-07-13

SIP rekommenderar det så det borde funka
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

På min PK tror jag att det var helt rätt beslut men jag vet inte om Primavera har en annan 4:e växel?

Klokt att köpa kopplingskompressorn, på smallframes med hårdare fjäder gör det jobbet SÅÅÅ mycket enklare.

Hmm, måste nog börja på PKn i alla fall :/

mvh/HB
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hittade min gamla kalkylator som gjorde att jag skaffade Zirrin

Image

Rött betyder >9700 och övervarv och Blått under 7200 och "segdragning", mellan dessa är det vitt och då låg min PK i sitt optimala band.

I översta diagrammet har man standardlåda och då ser man att det går inte att växla 3 till 4 från vita bandet till ett nytt vitt, antingen får man övervarva eller så hamnar man i blått.

Med Zirri (nedre diagrammet) är tanken att man kan dra upp hojen i 105-110 i trean, växla och sedan fortsätta upp till 130 i fyran och hela tiden ligga i vita bandet

Still to be proven...

mvh/HB
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Vart hittar jag denna "lathund"? hade varit kul att kolla primmyns siffror?

1:an 14.74
2:an 9.80
3:an 7.06
4:an 5.31

Snackade med en kille på SIP igår då min nojja låg på topp....
Han menade på att utväxlingen är rätt vettig om jag skall använda primmyn till gatkörning mer än bankörning.
Lär dock inte göra några powerwheelys!

Lite smått nyfiken e man ju på att få höra polini evo blåset då jag ej sett det på någon vespa än....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Här:
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html

HB:
blå linjen i mitt diagram är förvillande lik dina siffror, den är Zirri 4:a & 2,34, är diagrammet fel? :sad:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag har ett Polini Alu gearing kit med omsättningen 24/58 => 2.42 så det kan vara en anledning till skillnaden.

Subitus, maila till register@scooterklubben.com så skickar jag min excelfil

mvh/HB
fritte wrote:Här:
http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... .calc.html

HB:
blå linjen i mitt diagram är förvillande lik dina siffror, den är Zirri 4:a & 2,34, är diagrammet fel? :sad:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

HB, din verkar vara hårdade trimmad, hur hög effekt uppskattar du att den har? :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Skulle gissa att den har 15-16hk eller något i den stilen, knappast mer. Får väl vinna en EBOS bänkning nästa Cannonball så jag kan kolla :smile: .

/HB
fritte wrote:HB, din verkar vara hårdade trimmad, hur hög effekt uppskattar du att den har? :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

enligt polini skall min ge 12 hp, så den borde inte vara lika högvarvig :smile:
Post Reply