skum bestyckning V50
skum bestyckning V50
Tjena
Har som i tidigare inlägg.
Italiensk standard.
SHB 16:16
polini 75
17 grader förtändning.
Polini "race" luftburk.
Original bestyckning på fuggen var 74 i huvudmunstycke.
Började med 78 vilket var för stort.
Gick tillbaka till 74, dock sköver den sig (ursäkta stavningen) med även denna bestyckning....samt kolsvart stift, luft/bränsle skruven 1,5 varv urskruvad.
Motorn går rent o fint på tomgång men svarar inte på gas.
Känns skumt att gå ner i munstycke när jag har en effektivare luftburk, verkar ju logiskt att mer luft = mer bränsle, eller ett kallare stift?
Kanske har helt fel här.....därav tacksam för råd o tips.
MVH Niklas
Har som i tidigare inlägg.
Italiensk standard.
SHB 16:16
polini 75
17 grader förtändning.
Polini "race" luftburk.
Original bestyckning på fuggen var 74 i huvudmunstycke.
Började med 78 vilket var för stort.
Gick tillbaka till 74, dock sköver den sig (ursäkta stavningen) med även denna bestyckning....samt kolsvart stift, luft/bränsle skruven 1,5 varv urskruvad.
Motorn går rent o fint på tomgång men svarar inte på gas.
Känns skumt att gå ner i munstycke när jag har en effektivare luftburk, verkar ju logiskt att mer luft = mer bränsle, eller ett kallare stift?
Kanske har helt fel här.....därav tacksam för råd o tips.
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Re: skum bestyckning V50
med kallare stift får du en motor som med ökad risk för att sura ner om något är felbestyckat. har du kollat brytaravståndet? jag hade problem med detta på en motor, tändningen var rätt ställd men brytarna öppnade för lite.Vitus wrote:Tjena
Har som i tidigare inlägg.
Italiensk standard.
SHB 16:16
polini 75
17 grader förtändning.
Polini "race" luftburk.
Original bestyckning på fuggen var 74 i huvudmunstycke.
Började med 78 vilket var för stort.
Gick tillbaka till 74, dock sköver den sig (ursäkta stavningen) med även denna bestyckning....samt kolsvart stift, luft/bränsle skruven 1,5 varv urskruvad.
Motorn går rent o fint på tomgång men svarar inte på gas.
Känns skumt att gå ner i munstycke när jag har en effektivare luftburk, verkar ju logiskt att mer luft = mer bränsle, eller ett kallare stift?
Kanske har helt fel här.....därav tacksam för råd o tips.
MVH Niklas
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 18
- Joined: Fri 04 May 2007, 08:55
- Location: Farsta/Stockholm
Luftburk
Om man har en effektivare luftburk brukar det betyda att man får gå upp i munstycke, inte på grund av mer luft utan för att du får ett lägre undertryck i fuggen som "drar" upp mindre soppa in i fuggen.
Om du är säker på att allt annat är ok så är det väl "bara" att bestycka ner tills du får en körbar scooter och ett fint stift.
Choken?
Om du är säker på att allt annat är ok så är det väl "bara" att bestycka ner tills du får en körbar scooter och ett fint stift.
Choken?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Flotörnålen är intakt, o brytaravståndet är rätt ca 0,35mm.
Får testa med ett mindre h-munstycke, tycker det hela bara är lite underligt....
När det chokas så bluddrar motorn som den ska.....
Får testa mig fram helt enkelt, annars blir det o se över tändinställningen igen.
Tack för tipsen!
MVH Niklas.
Får testa med ett mindre h-munstycke, tycker det hela bara är lite underligt....

När det chokas så bluddrar motorn som den ska.....
Får testa mig fram helt enkelt, annars blir det o se över tändinställningen igen.
Tack för tipsen!
MVH Niklas.
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Har nu gått från 78 till 72 i munstycke.
Utan resultat, bluddrar vid gas.
Dock vid något enstaka tillfälle har den varvat upp ordentligt med 72 i munstycke.....skumt.
Har även börjat gå lite nervöst på tomgång, kan det vara tändningen trotsallt?
Eller finns det nåt annat man bör kolla, kan halvmåndekils haveri vid svänghjulet ge dessa symtom?
MVH Niklas
Utan resultat, bluddrar vid gas.
Dock vid något enstaka tillfälle har den varvat upp ordentligt med 72 i munstycke.....skumt.
Har även börjat gå lite nervöst på tomgång, kan det vara tändningen trotsallt?
Eller finns det nåt annat man bör kolla, kan halvmåndekils haveri vid svänghjulet ge dessa symtom?
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Tjena
Det hela har börjat lösa sig för mig.
Det verkade bero på luftburken (polini race) när jag granskade den närmare visade det sig att det inte fanns nåt hål för insuget till luft/bränsleblandningsskruven.
När jag borrat upp detta hål samt satte i ett 72 h-munstycke gick den som en klocka (dock en gammal sådan
)
Kan ju vara nåt och tänka på för er andra som funderar på o att köpa denna luftburk.
MVH Niklas
Det hela har börjat lösa sig för mig.
Det verkade bero på luftburken (polini race) när jag granskade den närmare visade det sig att det inte fanns nåt hål för insuget till luft/bränsleblandningsskruven.
När jag borrat upp detta hål samt satte i ett 72 h-munstycke gick den som en klocka (dock en gammal sådan

Kan ju vara nåt och tänka på för er andra som funderar på o att köpa denna luftburk.
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Bytte alla packboxar när jag renoverade motorn i år, kan ju fått ett måndagsexemplar,...
Halvmånekilen svänghjulet är hel.
Växellådsoljan luktar inte bensin.
Märkte dock att inte motorn påverkades någonting när jag skruvade på luft/bränsle skruven, är inte det lite underligt?
MVH Niklas
Halvmånekilen svänghjulet är hel.
Växellådsoljan luktar inte bensin.
Märkte dock att inte motorn påverkades någonting när jag skruvade på luft/bränsle skruven, är inte det lite underligt?
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)