skum bestyckning V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

skum bestyckning V50

Post by Vitus »

Tjena

Har som i tidigare inlägg.
Italiensk standard.
SHB 16:16
polini 75
17 grader förtändning.
Polini "race" luftburk.

Original bestyckning på fuggen var 74 i huvudmunstycke.
Började med 78 vilket var för stort.
Gick tillbaka till 74, dock sköver den sig (ursäkta stavningen) med även denna bestyckning....samt kolsvart stift, luft/bränsle skruven 1,5 varv urskruvad.

Motorn går rent o fint på tomgång men svarar inte på gas.


Känns skumt att gå ner i munstycke när jag har en effektivare luftburk, verkar ju logiskt att mer luft = mer bränsle, eller ett kallare stift?
Kanske har helt fel här.....därav tacksam för råd o tips.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: skum bestyckning V50

Post by Federico »

Vitus wrote:Tjena

Har som i tidigare inlägg.
Italiensk standard.
SHB 16:16
polini 75
17 grader förtändning.
Polini "race" luftburk.

Original bestyckning på fuggen var 74 i huvudmunstycke.
Började med 78 vilket var för stort.
Gick tillbaka till 74, dock sköver den sig (ursäkta stavningen) med även denna bestyckning....samt kolsvart stift, luft/bränsle skruven 1,5 varv urskruvad.

Motorn går rent o fint på tomgång men svarar inte på gas.


Känns skumt att gå ner i munstycke när jag har en effektivare luftburk, verkar ju logiskt att mer luft = mer bränsle, eller ett kallare stift?
Kanske har helt fel här.....därav tacksam för råd o tips.

MVH Niklas
med kallare stift får du en motor som med ökad risk för att sura ner om något är felbestyckat. har du kollat brytaravståndet? jag hade problem med detta på en motor, tändningen var rätt ställd men brytarna öppnade för lite.
Federico
Petrolheads
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 04 May 2007, 08:55
Location: Farsta/Stockholm

Luftburk

Post by Petrolheads »

Om man har en effektivare luftburk brukar det betyda att man får gå upp i munstycke, inte på grund av mer luft utan för att du får ett lägre undertryck i fuggen som "drar" upp mindre soppa in i fuggen.
Om du är säker på att allt annat är ok så är det väl "bara" att bestycka ner tills du får en körbar scooter och ett fint stift.
Choken?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Läckande flottörnål?

/HB
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Flotörnålen är intakt, o brytaravståndet är rätt ca 0,35mm.

Får testa med ett mindre h-munstycke, tycker det hela bara är lite underligt.... :/

När det chokas så bluddrar motorn som den ska.....

Får testa mig fram helt enkelt, annars blir det o se över tändinställningen igen.


Tack för tipsen!

MVH Niklas.
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Jeg kjører med DR75-kit på min Vespa V50S med 16/16-gasser og original eksos.
Det fungerer perfekt med 74 i hovedmunnstykke for meg.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Har nu gått från 78 till 72 i munstycke.
Utan resultat, bluddrar vid gas.

Dock vid något enstaka tillfälle har den varvat upp ordentligt med 72 i munstycke.....skumt.

Har även börjat gå lite nervöst på tomgång, kan det vara tändningen trotsallt?

Eller finns det nåt annat man bör kolla, kan halvmåndekils haveri vid svänghjulet ge dessa symtom?

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
sel
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 01 Aug 2005, 09:50
Location: Sweden

Post by sel »

Jag hade exakt det problemet i helgen. En ny brytarspets löste gåtan. Trots att den gamla såg fint ut med blotta ögat.
Sel
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Tjena
Det hela har börjat lösa sig för mig.
Det verkade bero på luftburken (polini race) när jag granskade den närmare visade det sig att det inte fanns nåt hål för insuget till luft/bränsleblandningsskruven.

När jag borrat upp detta hål samt satte i ett 72 h-munstycke gick den som en klocka (dock en gammal sådan :D )

Kan ju vara nåt och tänka på för er andra som funderar på o att köpa denna luftburk.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Nu är den bluddrig igen med 72 h-munstycke blir inte klok på detta.

Tar sig fram på 1:an med nöd och näppe.
Varvar inte ut på nåt sett, underligt mkt underligt.

Behöver mer tips!

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Dåliga packboxar står ju på listan över misstänkta :-)

mvh/HB
Vitus wrote:Nu är den bluddrig igen med 72 h-munstycke blir inte klok på detta.

Tar sig fram på 1:an med nöd och näppe.
Varvar inte ut på nåt sett, underligt mkt underligt.

Behöver mer tips!

MVH Niklas
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Bytte alla packboxar när jag renoverade motorn i år, kan ju fått ett måndagsexemplar,...

Halvmånekilen svänghjulet är hel.
Växellådsoljan luktar inte bensin.

Märkte dock att inte motorn påverkades någonting när jag skruvade på luft/bränsle skruven, är inte det lite underligt?

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Post Reply