Börjar bli lite sugen på en smallframe som komplement till min touring.
Någon som lite snabbt kan samanfatta de viktigaste modellmässiga förändingarna för popolino/primavera? Tycker att de sena 60-tals är riktigt coola även om 80-talaren med fyrkantigt lyse är en lite outsider...
//Anders
popolino/primavera?
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
popolino/primavera?
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Hej!
Är inte detaljnörd på just Primavera, så med reservation för eventuella felaktigheter skulle jag kunna göra ett försök till sammanfattning (andra detaljnördar hojtar säkert till om det blir fel).
PRIMAVERA 125
1965-67: Motor VMA1M med SHB 16/16-förgasare (4,5 hk), ingen alu-list runt skölden, annan karosspressning än senare årsmodeller (främst på skölden samt 2 cm kortare kaross), piaggioskölden som emblem, skrivstilsemblem i aluminium.
1968-72: Motor VMA2M med SHB 19/19-förgasare (5,5 hk), alulist runt skölden, piaggiohexagonen som emblem, skrivstilsemblem i aluminium, kromsarg runt framlampa.
1973-74: Samma som ovan, förutom emblem av rakare typsnitt tillverkad av plast (svart/silver)
1975-83: Samma som ovan, förutom blinkersglas i ändan av handtagen.
PRIMAVERA 125 ET3
1976-90: Motor VMB1M med SHB 19/19-förgasare (7 hk), elektronisk tändning från Ducati, fyrkantig framlampa, större baklampa helt i genomskinlig röd plast, blinkers i handtagsändarna, sportljuddämpare "ET3".
Med reservation för (säkert flera) felaktigheter. Rätta gärna den som vill, tack!
Är inte detaljnörd på just Primavera, så med reservation för eventuella felaktigheter skulle jag kunna göra ett försök till sammanfattning (andra detaljnördar hojtar säkert till om det blir fel).
PRIMAVERA 125
1965-67: Motor VMA1M med SHB 16/16-förgasare (4,5 hk), ingen alu-list runt skölden, annan karosspressning än senare årsmodeller (främst på skölden samt 2 cm kortare kaross), piaggioskölden som emblem, skrivstilsemblem i aluminium.
1968-72: Motor VMA2M med SHB 19/19-förgasare (5,5 hk), alulist runt skölden, piaggiohexagonen som emblem, skrivstilsemblem i aluminium, kromsarg runt framlampa.
1973-74: Samma som ovan, förutom emblem av rakare typsnitt tillverkad av plast (svart/silver)
1975-83: Samma som ovan, förutom blinkersglas i ändan av handtagen.
PRIMAVERA 125 ET3
1976-90: Motor VMB1M med SHB 19/19-förgasare (7 hk), elektronisk tändning från Ducati, fyrkantig framlampa, större baklampa helt i genomskinlig röd plast, blinkers i handtagsändarna, sportljuddämpare "ET3".
Med reservation för (säkert flera) felaktigheter. Rätta gärna den som vill, tack!

-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact: