Har problem med att mina bakbromsar låter som in i helvete efter typ 5m körning.
Ett tjutande/gnisslade ljud från bakre bromsen när jag använder fotbromsen.
Förre ägaren lovade och svor att han smörjt dem på alla möjliga sett och mer än snarare mindre smörjing.
Funderar på att passa på och byta när jag ändå ska plocka på 10" conversionrim och däck på den snart.
Har dock ingen aning hur jag ska gå till väga och vad jag behöver veta om bromsarna innan jag står och stirrar på nått jag aldrig sett (samt vilka verktyg man kan behöva ha till hands)
Bara skruva loss centrummuttern på bromsskölden (22 mm tror jag) och lyft av densamma. Där under ligger de två bromsbackarna, som vardera är trädd på en centimeterhög "pinne" och låst med låsclips modell trådring. Bromsbackarna är också sammankopplade i andra ändan med en fjäder. Ta loss låsclipen och bänd ur fjädern från ena bromsbacken med en liten krokodiltång (möjligtvis kan det hjälpa om du särar på bromsbackarna litet genom att vrida på bromsstaget på undersidan av bromsskölden). Lyft ur bromsbackarna och byt. Klart!
Min tanke är att det är lättare att byta än att försöka åtgärda 'skriket'
Vad kan ett sådant bromsskrik bero på?
Misstänker att slitna lär ju inte v50 bromsar vara så värst.
______________________
Kvalificerad gissning: smuts, grus, vibrationsljud p g a ojämn anläggningsyta m m. Jag vet att en del räfflar sina bromsbackar, så att smuts inte ska lägga sig mellan friktionsytorna och därigenom erhålls bättre bromsförmåga. Har aldrig provat själv, men vet att jag har läst det här. Sök på sökfunktionen.
Så jag kanske slipper problemet om jag rengör den?
Ist för att köpa nya? Har läst om räfflandet men med tanke på att innergården är min mekplats så är det en omöjlig operation
kejj wrote:Så jag kanske slipper problemet om jag rengör den?
Ist för att köpa nya? Har läst om räfflandet men med tanke på att innergården är min mekplats så är det en omöjlig operation
Ja, det är fullt möjligt att skriken upphör om du rengör (även om möjligtvis nya skrik tillkommer från grannar som inte gillar att du mekar på gården). Jag har fått bort oljud från bakbromsen genom rengöring iallafall...
Då är följdfrågan, innan jag beställer nya bromsbackar, hur rengör man bromsbackar? Behövs nått speciellt material, nått att tänk på och med vad smörjer man sen?
Min tanke är att det är lättare att byta än att försöka åtgärda 'skriket'
Vad kan ett sådant bromsskrik bero på?
Misstänker att slitna lär ju inte v50 bromsar vara så värst.
______________________
Om du ska in bakom bromstrumman och kolla så passa på att köra av bromsytan inne i trumman men en mjuk scotch-brite trissa på borrmaskinen så ytan ruggas upp. sedan är det en bra idé att ta bort backarna även om de är oslitna, göra rent pinnarna som de sitter på och sedan montera dem med kopparpasta, det kan ta bort vibrationer som är orsaken till skrik.
Silferstjerna wrote:Tjena!
...asbets som är tok-farligt
/H
Ja, farligt om man jobbar med det dagligen eller får i sig stora doser.
Slipa på gamla belägg är ju inte bra heller, men att meka med bromsar någon gång ibland är inte farligt, torka av innan med våt trasa/eller spruta på 5-56 för att slippa få bromsdammet i sig.
Äsch, lite asbest har ingen dött av... *host, host*
Jag tycker att T-röd funkar kanon som bromsrengöring (dunstar kvickt till skillnad mot rostlösningsmedel, t ex 5-56). Bara ta en trasa och torka av och det är klart! Precis som Federico skriver är kopparpasta att rekommendera till rörliga ställen framför smörjfett, då kopparpasta i regel håller sig på stället det placerades på. Fett eller olja på backarna är inte kul...
Yeah! Hade vart svårt att hantera en gammal Vespa om det inte vore för Scooterforumet och dess medlemmar faktiskt!
Men, jag har lite otur.
Efter 4 dagars körning så kom gnisslet/skriket tillbaks, trots att vi genomförde alla tricks som skrevs här.
Misstänker att olja läcker in från packboxen mot hjulet in i bromsytan/trumman.
Får vid tillfälle ta bort allt igen och se om jag kan göra nått åt den, byta den förmodligen. Får studera sprängskisserna
Men precis som du säger - det såg ju ut att vara lite väl oljigt inne i trumman, packboxen runt hjulaxeln kan vara slut. Som tur är kan man byta denna genom att bara ta bort bromstrumman, så om du skaffar en sådan packbox, borde det vara en lätt match. Om inte det hjälper vete sjutton, då får man väl satsa på nya backar och eventuellt byta ut själva trumman... Det känndes dock fast och fint i bromsen och backarna var inte speciellt slitna, så oljeläckaget verkar mest sannolikt! Skafffar du packboxen, kan vi göra ett nytt försök, t ex någon kväll nästa vecka
Det KAN ju också vara bakhjulslagret som är på väg att skära ihop. Min Kymco skrek som fan när man bromsade och jag kunde aldrig fatta varför. Det visade sig vara bakhjulslagret som höll på att trilla i bitar, och det var bara när man bromsade som den skrek till. Kan vara värt att kolla upp.
Mvh
Guran
kejj wrote:Yeah! Hade vart svårt att hantera en gammal Vespa om det inte vore för Scooterforumet och dess medlemmar faktiskt!
Men, jag har lite otur.
Efter 4 dagars körning så kom gnisslet/skriket tillbaks, trots att vi genomförde alla tricks som skrevs här.
Misstänker att olja läcker in från packboxen mot hjulet in i bromsytan/trumman.
Får vid tillfälle ta bort allt igen och se om jag kan göra nått åt den, byta den förmodligen. Får studera sprängskisserna
Dock så upphörde symptomen, efter att vi rengjort och smörjt bromsarna, i ett par dar. Misstänker att om det nu vore lagret så skulle det inte ha slutat låta ett tag som det nu gjort.
Men visst, man kan alltid kika efter när man är där nere och leker.
Nu har vi vart där nere och lekt igen.
Det hade kommit in olja igen i trumman.
Vi kunde dock inte förstå riktigt hur.
Packboxen runt hjulaxeln byttes. Dock så såg den förra helt ok ut.
Bakhjulslagret runt hjulaxeln var också intakt och fin. Samt så var det ett helt inkapslat sådant. Så hur oljan letar sig ut där förstod vi inte riktigt.
Gnisslet försvann en kort stund men återkom snart igen på hemvägen.
Får köpa mig nya bromsbackar och köra en rengöring igen.
Om det inte hjälper så kanske man ska byta hela trumman.
Men som sagt så ser alt jättefräscht och nytt ut. Förstår inte riktigt vart skon klämmer.
Kul att få fel delar. Det var frambromsbackar som EHR gav mig och inte bak som jag bad om. orutinerat.
Lyckades dock hitta ett par gamla i ganska bra skit som fick ersätta de räfflade jag hade som ser ganska konstigt ovanligt nedslitna ut när man jämför.
Rengöring och gnisslet är borta igen samt att bromsarna tar mycket jämnare och bättre. Vi får ge det ett par dar för att se om det hjälpt.
Ingen ny olja syntes i trumman heller.
Om problemet inte löst sig så får det bli ny trumma som nästa steg.
Sista steg hjullagret som såg perfekt fin och tom ren ut, ett inkapslat sådant är det.