De 10 bästa Scooterlåtarna genom tiderna

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

De 10 bästa Scooterlåtarna genom tiderna

Post by Federico »

Vilka är dina absoluta Scooter-musik-favoriter?
Skriv en lista på dina 10 bästa låtar som du helst vill höra på scooterträffen, run:et eller när du står och mekar i garaget.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag gick igenom min skivlista och fastnade för följande. Det blev visst 15 st men jag har inte tid att sortera ut 10 st just nu (Måste gå på lunch).

Seven day fool, Etta James (Argo 5402)
Ain't that love, Mitty Collier (Chess 1934)
Ain't no more room, The Kittens (Chess 2027)
Baby please come back home, J.J. Barnes (Groovesville 1006)
Halos are for angels, Blanch Carter (GSF 6881)
I can't please you, Jimmy Robins (Jerhart 2016)
No stranger to love, Inez & Charlie Foxx (Musicor 1201)
Too late, Larry Williams & Johnny Watson (Okeh 7281)
I'll always need you, Dean Courtney (RCA 47-9049)
Headline news, Edwin Starr (Ric-Tic 114)
96 tears, Big Maybelle (Rojac 112)
Better use your head, Little Anthony & the Imperials (Veep 1228)
I've got to be strong, Chuck Jackson (Wand 1142)
Cracked up over you, Lee Rogers (Wheelsville 118)
Some things you never get used to, Juanita Williams (Wingate 8)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

-96 tears, Big Maybelle.
är det en cover på Questionmark & the Mysterians garage klassiker?
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />-96 tears, Big Maybelle.
är det en cover på Questionmark & the Mysterians garage klassiker?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har inte hört skivan du nämner, men det är väl troligt att det är samma låt. Känns texten igen (se nedan)? Frågan är då vilken som var först. Big Maybelles version kom 1967.

Too many teardrops for one heart to be cryin
Too many teardrops for one heart to carry on
Youre way on top now since you left me
Youre always laughin way down at me
But watch out now, I`m gonna get there
W`ell be together for just a little while
And then I`m gonna put you way down here
And you`ll start cryin ninety-six tears
Cry, cry

And when the sun comes up, I`ll be on top
You`ll be right down there, lookin up
And I might wave, come up here
But I don`t see you wavin now
I`m way down here, wonderin how
I`m gonna get you but I know now
I`ll just cry, cry, Ill just cry

Too many teardrops for one heart to be cryin
Too many teardrops for one heart to carry on
Youre gonna cry ninety-six tears
Youre gonna cry ninety-six tears
Youre gonna cry, cry cry cry now
Youre gonna cry, cry, cry, cry
Ninety-six tears
C`mon and lemme hear you cry, now
Ninety-six tears, I wanna hear you cry
Night and day, yeah, all night long
Uh-ninety-six tears, cry cry cry
C`mon baby, let me hear you cry now, all night long
Uh ninety-six tears, yeah c`mon now
Uh-ninety-six tears
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Question Mark and The Mysterians - 96 tears släpptes på 7" 1965 och fullängdaren kom 1966.
Det är samma låt som du beskriver, skulle vara kul att höra soul versionen.
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Det är samma låt som du beskriver, skulle vara kul att höra soul versionen.

Det ska vi väl kunna ordna på något sätt. Jag återkommer.

P.S: Jag lade till ytterligare en viktig låt på listan, som jag hade glömt (I can't please you, Jimmy Robins)
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Borstal Breakout - Sham 69
No Reply - Buzzcocks
Garageland - Clash
Rumble in Brighton - Stray Cats
Flicka - Travolta Kids
Do it Clean - Echo & the Bunnymen
Shine On - House of Love
Art School - The Jam
Party Action - The Donnas
Se dig i mig -Lyxorkestern
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Måste villigt erkänna att jag inte har en susning om vad "scootermusik" är för något - har förmodligen aldrig hört det och gillar det säkert inte heller med största sannolikhet, oavsett...

Bara en stilla undran till Er scooterister som gillar just scootermusik (och det är absolut ingen kritik - var och en lyssnar på vad den vill och behöver givetvis inte motivera sin musiksmak):

A) Hade Ni ingen musiksmak vid tillfället då Ni blev "hooked" på scooters, eller svalde Ni hela "kitet" i samma tugga, liksom?

B) Exakt hur lyder definitionen av "scootermusik"? (Är det t ex 4/4-takt hela tiden; använder de speciella instrument som exempelvis ukulele; har de speciella scenkläder på sig; sjunger de påtagligt ofta om scootrar; dansar man på ett speciellt sätt o s v?).

C) Blir scooterproblemen färre och går scootrarna bättre om man lyssnar på scootermusik? (Om så är fallet finns det faktiskt möjlighet att jag skulle kunna tänka mig att sätta på en scooter-skiva då och då).

D) Funkar min tio-i-topp när man kör och mekar scooter?

Hear My Train Comming - Jimi Hendrix
An Owl Song - Canned Heat
Me And The Devil Blues - Robert Johnson
Boogie Chillen No 2 - Hooker 'N Heat
Muddy Jumps One - Muddy Waters
Born In Chicago - The Butterfield Blues Band
It's My Own Fault - John Lee Hooker
Bajabula Bonke (Healing Song) - Hugh Masekela
Young Man Blues - The Who
Copenhagen Blues - Peps & Blues Quality

PS. Hoppas scootermusiklyssnande scooterister har humor! :D DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik

"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)
vespaGS
Nybörjare
Nybörjare

Post by vespaGS »

Hej din gamla Blues-farbror!

Min tolkning av Scooter-musik är liktydig med Mods-musik. Rätt eller fel? I alla fall när jag var femton år, vilket var rätt så många år sedan nu så svalde jag hela kitet i samma tugga. Då lyssnade jag på Madness, Jam, Kinks, Yardbirds, Small Faces mm, men de största favoriterna var The Who. Och de har ju till och med du med i din lista! På den tiden räckte inte pengarna till någon Vespa-moped, de räckte bara till en Puch Alabama. Den åkta man in till Malmö med till Musik och Konst som hade den bästa 60-talsmusiken. Nu har jag tagit igen detta och skaffat en riktig mods-scooter! The Who var väl ett av de största modsbanden i sin tidiga karriär och så gjorde de ju förstås Quadrophenia. Nåväl idag blir det inte längre så mycket av den här musiken, delvis för att min vinylspelare inte höll emot min dotters nyfikna händer. Efter en lång Blues-depression så kom jag in i Tom Waits-träsket och har väl trots flera försök inte riktigt hittat ut därifrån.

Din signatur förresten, är det en Hudson Terraplane som Robert J sjunger om?

Och ja vad mig betingar så funkar din lista bra!

/Staffan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!

Måste villigt erkänna att jag inte har en susning om vad "scootermusik" är för något - har förmodligen aldrig hört det och gillar det säkert inte heller med största sannolikhet, oavsett...

Bara en stilla undran till Er scooterister som gillar just scootermusik (och det är absolut ingen kritik - var och en lyssnar på vad den vill och behöver givetvis inte motivera sin musiksmak):

A) Hade Ni ingen musiksmak vid tillfället då Ni blev "hooked" på scooters, eller svalde Ni hela "kitet" i samma tugga, liksom?

B) Exakt hur lyder definitionen av "scootermusik"? (Är det t ex 4/4-takt hela tiden; använder de speciella instrument som exempelvis ukulele; har de speciella scenkläder på sig; sjunger de påtagligt ofta om scootrar; dansar man på ett speciellt sätt o s v?).

C) Blir scooterproblemen färre och går scootrarna bättre om man lyssnar på scootermusik? (Om så är fallet finns det faktiskt möjlighet att jag skulle kunna tänka mig att sätta på en scooter-skiva då och då).

D) Funkar min tio-i-topp när man kör och mekar scooter?

Hear My Train Comming - Jimi Hendrix
An Owl Song - Canned Heat
Me And The Devil Blues - Robert Johnson
Boogie Chillen No 2 - Hooker 'N Heat
Muddy Jumps One - Muddy Waters
Born In Chicago - The Butterfield Blues Band
It's My Own Fault - John Lee Hooker
Bajabula Bonke (Healing Song) - Hugh Masekela
Young Man Blues - The Who
Copenhagen Blues - Peps & Blues Quality

PS. Hoppas scootermusiklyssnande scooterister har humor! :D DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik

"Who been drivin' my Terraplane for you since I've been gone?" (Robert Johnson, 1936)

Hehe! Jag skrev topic:en mest för att kategorin fanns. Alltid kul att höra vad andra gillar för slags musik, och de flesta scooterister jag känner har ett ganska stort musikintresse.

Scootermusik vet jag inte vad det är....det var vad frågan skulle ge ett svar på..kul att diskussionen tog fart igen!

På träffarna är det av någon anledning 60-tals SOUL och SKA som verkar hålla i sig. Modsmusiken är ju till viss del mer POP-inriktad. Ibland spelas modernare musik också (INDIE POP stuket), men det har ofta en 60´s touch ändå. Men det betyder nog inte att alla som dansar hela natten på träffarna lyssnar på samma musik hemma.

till frågorna:

A) Jag hade redan ett stort musikintresse redan innan jag köpte min fösta scooter.

B) Scootermusiken...; definitionen...svårt att svara på. De som lyssnar på så kallad NORHERN SOUL har sin egen dans, likaså SKA fantasterna. Har aldrig hört en gammal låt där scooters omnämns, möjligtvis nyare låtar. På 80-talet var det några som försökte sig på att verkligen göra scootermusik.. http://demstore.com/video/good_thing.mpg

C) Allt blir lättare med bra musik, se bra på Lambrettwist som var länkad under en annan kategori här på forumet!

D) Självklart!

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaGS</i>
<br />Hej din gamla Blues-farbror!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej själv, din gamle stofil! :D *skojar*. Med tanke på att du hade en Puch Alabama och jag en Honda MB 5 som förstamoppe vid femton, undrar jag vem som egentligen är "gammal farbror", he-he! Förvisso brukar jag av vänner få höra att jag måste ha en "gammal själ", då jag i princip vurmar för "allt" från förr: icke-elektrifierade ljus- och värmekällor (fotogenlampor, kakelugnar, kaminer m m); sextiotalet (jag snackar 1860-tal nu, alltså...); riktigt tidig och primitiv blues; gamla fordon (vilka i motsats till dagens nästan alltid hade sköna linjer!) o s v. I övrigt föddes jag samma år som Hendrix stod på Woodstock och lirade skjortan av de övriga...

Musik & Konst, ja - där har man handlat flitigt genom åren! Har alltid haft ett ruskigt bra utbud, om än något dyrt. Lennart Persson är ju också en mycket kunnig och hyvens skivförsäljare!

Vaddå "Bluesdepression"? Man slipper ju att hänga läpp själv p g a bluesmän som Robert Johnson, Leadbelly, John Lee Hooker, Muddy Waters, Elmore James, Blind Lemon Jefferson, Sonny Boy Williamson, m fl - de gör ju det åt dig!

Ja, det är helt riktigt - det är en Hudson Terraplane Robert Johnson sjunger om i låten "Terraplane Blues" (fantastisk vacker bil, förresten!):

<i>Now, you know the coils ain't even buzzin'
little generator won't get the spark
Motor's in a bad condition, you gotta have
these batteries charged
But I'm cryin', please
plea-hease don't do me wrong
Who been drivin' my Terraplane now for
you-hoo since I've been gone</i>

<br />Hehe! Jag skrev topic:en mest för att kategorin fanns. Alltid kul att höra vad andra gillar för slags musik, och de flesta scooterister jag känner har ett ganska stort musikintresse.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Musik betyder sanslöst mycket för mig! Redan i unga år utvecklade jag mitt musikintresse och min specifika musiksmak, som jag lyckligtvis har kvar än idag. Därför har jag svårt att förstå människor som byter musikstil endast för att de vill ha "hela kitet" i en särskild livsstil. Nu kanske några blir arga på mig, men det bjuder jag på: varför bör man (enligt vissa) ha speciella kläder, lyssna på speciell musik, inta en särpräglad "cooling-attityd" med speciella solbrillor och hjälmar - bara för att man skall betraktas som en "äkta" scooterist? Man är väl den man är sedan tidigare, även om man nu råkar få upp ögonen för det här med scootrar?!?! Vad händer om Ni börjar intressera Er för gamla Volvo-lastbilar i framtiden - skaffar Ni då det kompletta "trucker-kitet" med Biltema-keps, skogshuggarskjorta, porrblaskor, trätofflor och dansbandmusik? Va?

På tal om riktig scootermusik (vad det nu är?), där man åtminstone besjunger Vespan, fanns det en grupp som gjorde en superdassig låt om Vespa 50. Så ta på Er scarfsen, de coola solbrillorna samt Davida-hjälmen och dansa loss där hemma! Enjoy!

http://www.moppe.nu/moppeljud/vespa50.mp3

PS. Våga vägra "scooterkitet"! DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Originally posted by Terraplane Blues
quote:
"Nu kanske några blir arga på mig, men det bjuder jag på: varför bör man (enligt vissa) ha speciella kläder, lyssna på speciell musik, inta en särpräglad "cooling-attityd" med speciella solbrillor och hjälmar - bara för att man skall betraktas som en "äkta" scooterist? Man är väl den man är sedan tidigare, även om man nu råkar få upp ögonen för det här med scootrar?!?! Vad händer om Ni börjar intressera Er för gamla Volvo-lastbilar i framtiden - skaffar Ni då det kompletta "trucker-kitet" med Biltema-keps, skogshuggarskjorta, porrblaskor, trätofflor och dansbandmusik? Va?"
quote:

Hallå Terraplane Blues,

helt rätt, människan är ett flockdjur, men det finns gränser...

Heja Elvis, Abba, Beatles, The Carpenders, Enya etc, etc

Scooterhälsningar
Leif
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Vadå köpt kittet?
Hallå!!! på Åhyddans (Linköping) scooterraceträffar spelas överlag HÅRDROCK. Vill oxå påminna om att cannonballvinnarlaget de 2 senaste åren består av en samling långhåriga hippies med avancerad rock´n´rollkörning. Jag föredrar blues & Jazz samt Rock när jag mekar och Jensa spelar skön gåbortsblues på den egna les paulen mellan topplocksdragningarna, Roberts husgud råkar vara Ozzy. Något som han definitivt inte ändrat på för att han började köra Zündapp bella för 12 år sen. Att det spelas "Northern" på de flesta scooterträffar är väl inte så konstigt, Oftast är det samma sköna människor som orkar arrangera en träff och då oftast samma sköna vaxdrejare bakom skivbackarna. GOTT med lite soul efter en schysst totalhaverivurpa på racebanan. HEDERS åt dom som arrangerar träffar!
Dessutom så är det alltid mycket mera röj på ett scooterrundansgolv än på den lokala jazzklubben ( garaget..) .
Musiksmak är ofta något som talar om vem du är, men dra inte alla över en kam för att man kör scooter!
:D

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

hönan eller ägget?
vespan var en bra accessoar till min outfit. allting handlar om snygghet. om jag vore lite fulare skulle jag köra en baotian.

att "köpa hela kittet" är nog en överdrift, däremot färgas man smakmässigt. jag lyssnade som yngre på massa indie och dyl, upptäckte steg för steg att idealet vore en tv, med twiggy bakpå och chuck wood i högtalarna.

jag vill höra sjyssta dängor, föredragsvis northern & 90's brit, och en smula indie.

http://lambrettalui.blogspot.com
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Visst är det OK att ha “hela kittet” o det finns väl inga regler i vilken ordning man skall börja. Hörde för några år sedan om en blivande “Biker” som valde denna ordning efter att han hade bestämt sig:
1. Tatuera sig
2. Köpa störthjälm
3. Köpa en HD
Men man måste inte dricka Jack Daniels Whiskey om man kör HD
eller dricka Grappa om man kör Ducati
och
Man måste inte köra HD för att dricka Jack Daniels Whiskey
eller köra Ducati för att dricka Grappa
Med andra ord, gör som du vill, bara du trivs
L
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Visst är det OK att ha “hela kittet” o det finns väl inga regler i vilken ordning man skall börja. Hörde för några år sedan om en blivande “Biker” som valde denna ordning efter att han hade bestämt sig:
1. Tatuera sig
2. Köpa störthjälm
3. Köpa en HD
Personligen tycker jag att det är smått tragikomiskt med den typen av människor. Har sett ett skrämmande exempel på förvandling hos en person (något fördomsfullt, från början närmast någon av arketyperna "mammas pojke"/frimärkssamlare/modelljärnvägsfantast), där vederbörande så gärna ville bli en "biker". Han skaffade tatueringar på hela armarna i ett enda nafs och köpte jeansjacka och skinnväst, vilka han dekorerade med diverse supportmärken. Det var bara ett fel: han saknade mc-körkort och hade inte råd att ta det, lika lite som han hade råd att köpa mc. Han går fortfarande omkring i sitt "biker-outfit" utan att ha mc... Men, men...var och en till sitt!

PS. Våga vägra "scooterkitet!" DS.

Scooterhälsningar

/ Fredrik

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kan någon specificera "kitet"? Man blir liksom lite nyfiken...
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Kan någon specificera "kitet"? Man blir liksom lite nyfiken...
Leif

Det finns två startpaket och ett uppgraderingkit:

Kit 1 "Riot in Brighton 64"
innehåller:
- Modpop CD
- 60´s Soul CD
- 1st Vit Fred Perry tröja
- Ökenkängor
- Vita Jeans
- Parka
- Set med 4st Backpeglar
- Target tygmärke

Kit 2 "Spirit of 69"
innehåller:
- Ska CD
- 1st Ben Sherman skjorta
- Cherry Dr Martens
- Levis StaPressed
- Harrington
- Trojanmärke

Sedan kan man utöka med

Uppgraderings kit "Scooterboy 78"
innehåller:
- Northern Soul CD
- T-shirt med DelLorto eller annat motorrelaterat tryck
- Bomberjacka
- Nya Cherry Dr Martens
- Combatbyxor
- Barhandduk
- 2-t trimhandbok

---------------------------------

nä allvarligt talat, visst är det tragiskt eller komiskt när man ser folk som köper en ny stil på postorder och förändras på en månad, och sedan är det något nytt nästa månad, det kan jag hålla med om.

Men ibland ibland blir man ju så omedvetet inspirerad av något att det är svårt att inte ta till sig allt inom just det området oavsett vad det handlar om, jag tycker inte att det är så konstigt. Alla påverkas ju av mode, mer eller mindre. Frågan är om det är mer komiskt att göra ett extremt medvetet val av t.ex kläder och musik än att följa den stora massan och köpa samma jacka som alla andra har. (förra året åkte jag hem med tunnelbanan och i min lilla vagn satt 6-7personer med likadana röda dunjackor av samma märke, +5 grader utomhus... det är för mig mer tragikomiskt än tatuerade HD-killar och Scooterister)

Jag tror att det här med olika retrostilar är något man glider in i under en längre period, till slut står man där med hela kit:et utan att det ens var tänkt så. Sedan ser det naturligtvis konstigt ut när likasinnade möts på en träff. Man tar naturligtvis på sig det som passar ihop med en gammal scooter och klär upp sig lite extra. Till vardags är man kanske den enda med just den stilen i hela byn/stan, och det enda man inspirerats av är några gamla skivomslag, kläderna köper man på secondhand.

En annan intressant sak med scooter och alla stilar som knyts till det är att det blir ett äkta anti-stuk på hela grejen. Till att börja med; scootern - ett antifordon, så omacho att det blir coolt på rikigt. Sedan scooteristerna som delvis klär sig i mode som är över 40år gammalt, omöjligt se hård ut i ökenkängor. Till sist, musik som är så pass omodern att det ibland blir svårt att köpa på CD. Allt det här tillsammans är ett fenomen som inte kan jämföras med tuffa motorcykelkillar som köper sitt kit överallt.

Scooterister i Sverige med den här "scooterstilen" är ändå ganska unika även om de få som finns ser lika ut för ett otränat öga. Sedan är det ju som Ola skiriver att de flesta i SSK har ganska varierad "stil", eller ingen stil alls. Scooter handlar ju i första hand om det tvåhjuliga fordonet man kör, och vad jag vet så är det ingen på träffarna som bryr sig om de andras kläd eller musiksmak.

keep on scootin´

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det är lite lustigt det här egentligen. Vi talar om retro och scootermusik och scootermode och 60-talsnostalgi. När det faktiskt är en revival av något som de facto inte existerat. I varje fall inte i Sverige och i varje fall inte då.

På de scooterträffar jag åkte på mellan 1967 och 1973, ganska många faktiskt,i framför allt Sverige och England, spelades det varken soul eller ska utan dåtidens vanliga pop, Stones, Beatles, Who, Yardbirds och tom tradjazz.

På samma scooterträffar hade en scooteråkare i kostym, parkas och ökenkängor mötts med stor misstänksamhet. Seglarstövlar eller kängor, Barbourställ i nylon eller skinnställ var det som gällde. Och inga potthjälmar utan givetvis riktiga jethjälmar, oftast AGV. Ola Backer hade platsat perfekt 8)

Mods och backspeglar kanske fanns i Brighton men där var scootern bara ett attribut. Bland många hundra riktiga scooteråkare på Isle of Man Scooter Weeek 1969 och 1970 syntes de inte till.

Så bygg din scooter som du vill, klä dig som du vill och lyssna på den musik du gillar bäst.
/scooterpappa

scooterdaddy - gammal är äldst
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det är väl snarare så att scootern är ett viktigt scooterboyattribut (obviously) än att parkan och kostymen är viktiga scooterattribut.
för mig handlar det inte om nostalgi, jag är bara 22, utan om något annat. vad vet jag inte.

http://lambrettalui.blogspot.com
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fräck design, kul fordon, spännande människor, less is more, typ?
/jens
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />/.../ less is more, typ?
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Less är alltid more, typ! Se bara hur lätt det blir för mycket av det goda när man vill VARA en livsstil...typ...liksom...

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Fast jag blev ju lite impad av Federicos snyggt utmejslade kits...

Dag
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />Fast jag blev ju lite impad av Federicos snyggt utmejslade kits...

Dag
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, hatten av för Federico! Han har uppenbarligen inte anammat hela "scooterkitet", då han framstår som både ödmjuk och avslappnad i hans alltid lika hjälpsamma inlägg! En hyvens typ och ett föredöme i scootervärlden kan jag drista mig till att säga, trots att jag inte på något sätt känner vederbörande. Federico for president! (Eller åtminstone "sergeant of arms", för att knyta an till en annan hård "livsstil" och "kultur" - bikervärlden...).

Scooterhälsningar

/ Fredrik

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Det är lite lustigt det här egentligen. Vi talar om retro och scootermusik och scootermode och 60-talsnostalgi. När det faktiskt är en revival av något som de facto inte existerat. I varje fall inte i Sverige och i varje fall inte då.

På de scooterträffar jag åkte på mellan 1967 och 1973, ganska många faktiskt,i framför allt Sverige och England, spelades det varken soul eller ska utan dåtidens vanliga pop, Stones, Beatles, Who, Yardbirds och tom tradjazz.

På samma scooterträffar hade en scooteråkare i kostym, parkas och ökenkängor mötts med stor misstänksamhet. Seglarstövlar eller kängor, Barbourställ i nylon eller skinnställ var det som gällde. Och inga potthjälmar utan givetvis riktiga jethjälmar, oftast AGV. Ola Backer hade platsat perfekt 8)

Mods och backspeglar kanske fanns i Brighton men där var scootern bara ett attribut. Bland många hundra riktiga scooteråkare på Isle of Man Scooter Weeek 1969 och 1970 syntes de inte till.

Så bygg din scooter som du vill, klä dig som du vill och lyssna på den musik du gillar bäst.
/scooterpappa

scooterdaddy - gammal är äldst

tjena. eftersom jag är född 1973 så kan jag naturligtvis inte veta med 100% säkerhet hur det var på sextiotalet, speciellt inte i England. Men jag har läst en hel del om det och sett gamla filmsnuttar.
Att modskulturen inte fanns i Sverige är alla överens om sedan länge, möjligtvis att det fanns någon hip typ i storstäderna som varit i London och låtit sig påverkas.

Men att modsen i England inte existerat tror jag inte en sekund på. De år och de träffar som du nämner ligger fel i tiden. Vad jag har läst är att modsen (de som körde scooter med backspeglar) hade sin storhetsperiod 1964, alltså började det växa till sig ännu några år tidigare. Sedan blev modsgrejen med backspeglar och krom ganska snabbt helt ute, enligt böckerna redan 1965. Vad gäller musiken så vet jag att soul var inne redan då. kolla bara vilka artister som spelade i London under den tiden. Ready Steady Go på TV, m.m.

Och det där med träffar; modsen hade nog inga scooterträffar. som du skriver var det bara en del i deras "kultur", de "träffar" som var i Brighton och på andra ställen handlade om något helt annat, lite mer som en oorganiserad festvial med slagsmål http://www.nostalgiacentral.com/pop/mods&rockers.htm De riktga scooterträffarna drog nog helt andra människor

Federico
Post Reply