Hej
I Touringens och Sprintens tvåportade värld har jag hittat olika varianter på följande:
Kolv Slät topp alt. topp med kam
Cylinder: Helt slät anläggningsyta alt. en kant runt ytan där cylinderntoppen ligger an
Topp. Jämn dome-topp invändigt alt. topp med en liten avsats i den ända där stiftet inte sitter
Förgasare SI20/17 Choke via spjäll i förgasarburkens insugl, choke i luftfiltret via spjäll, choke via extra arm på förgasaren.
Finns det någon karta/lista över vad som passar med vad och till vilken modell? Speciellt vad gäller topp och kolv.
mvh/HB
Viken del till vad?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Re: Viken del till vad?
Jag vet inte om någon bok el. motsv. där man kunde hitta svar de uppgifter du frågar efter samlade på ett ställe - tyvärr! Men vissa svar kan man hitta genom att leta på olika ställen:
OM FÖRGASARE:
Dellorto SI 20/17 ("A"= utan bokstav) finns på VGLA-motorer med tillv. nr 1001 - 019284. Det är alltså den som har chockspjället i förgasarburkens insugsöppning.
SI 20/17B med chockspjället inbyggt i luftfiltret finns på övriga VGLA-motorer, alltså nr 019285 - 035267, d.v.s. ca från våren 1960 till våren 1961.
SI 20/17C med "chocken" i form av ett extra "startmunstycke" inne i förgasaren finns på alla VGLB, VLA/GL och VLB/Sprint (+ några till!), d.v.s. fr.o.m. våren 1961 åtminstone en lång rad av år framåt.
De här uppgifterna är främst hämtade från Reservdelsböckerna för VGLA&B(juni -61) samt VLB (m.fl. sept.-68 ). Men jag har mina aningar om att t.ex. "skarven" mellan VGLA och VGLB, d.v.s. någon gång på vintern/våren 1961, d.v.s. då Touring/GL-vespan blev fyrväxlad, kanske inte behöver stämma exakt gällande förgasarbytet. Min första sprillans nya vespa, en "sen VGLA" jag köpte i Helsingfors i april 1961, var treväxlad och lackad i VGLA-nyansen, men den hade ju alla VGLB:s "kännetecken". Och jag är nästan(!?) säker på att den hade C-förgasaren. Men det är ju i alla fall redan 44 år sedan jag (tyvärr!) gjorde mig av med den, så jag vågar inte vara absolut säker på att mitt minne inte sviker mig.
SI 20/17D vet jag inte så mycket om, men "Stora Vespatabellen" anger att den skulle finnas på VNL2/GTR 125 cc, som började tillverkas 1968. Vid samma tider kom VSD/Rally (-68 ) och VLB/Sprint Veloce (-69) som fick förgasaren SI 20/20D. Det får mig att ana att kanske SI 20/17D och 20/20D är resultat av samma utvecklingsarbete. (Jag har inget minne av att jag skulle ha hört talas om 20/20-förgasaren med bokstäverna A, B eller C!). Så kanske SI 20/17D infördes kring 68-69 också på de vespor (Sprint, VBC m.fl.) som tidigare hade haft en 20/17C-förgasare.
OM KOLVTOPPAR kan jag bara konstatera - av egen erfarenhet - att VGLA&B torde ha haft den v-formade kammen på kolvtoppen hela tiden. Vad sedan gäller VLA och VLB så har vi här i jakobstadstrakten åtminstone tre "sena" VLA- och en "tidig" VLB-vespa, vilka alla har den sfäriska formen på toppen.
OM FÖRGASARE:
Dellorto SI 20/17 ("A"= utan bokstav) finns på VGLA-motorer med tillv. nr 1001 - 019284. Det är alltså den som har chockspjället i förgasarburkens insugsöppning.
SI 20/17B med chockspjället inbyggt i luftfiltret finns på övriga VGLA-motorer, alltså nr 019285 - 035267, d.v.s. ca från våren 1960 till våren 1961.
SI 20/17C med "chocken" i form av ett extra "startmunstycke" inne i förgasaren finns på alla VGLB, VLA/GL och VLB/Sprint (+ några till!), d.v.s. fr.o.m. våren 1961 åtminstone en lång rad av år framåt.
De här uppgifterna är främst hämtade från Reservdelsböckerna för VGLA&B(juni -61) samt VLB (m.fl. sept.-68 ). Men jag har mina aningar om att t.ex. "skarven" mellan VGLA och VGLB, d.v.s. någon gång på vintern/våren 1961, d.v.s. då Touring/GL-vespan blev fyrväxlad, kanske inte behöver stämma exakt gällande förgasarbytet. Min första sprillans nya vespa, en "sen VGLA" jag köpte i Helsingfors i april 1961, var treväxlad och lackad i VGLA-nyansen, men den hade ju alla VGLB:s "kännetecken". Och jag är nästan(!?) säker på att den hade C-förgasaren. Men det är ju i alla fall redan 44 år sedan jag (tyvärr!) gjorde mig av med den, så jag vågar inte vara absolut säker på att mitt minne inte sviker mig.
SI 20/17D vet jag inte så mycket om, men "Stora Vespatabellen" anger att den skulle finnas på VNL2/GTR 125 cc, som började tillverkas 1968. Vid samma tider kom VSD/Rally (-68 ) och VLB/Sprint Veloce (-69) som fick förgasaren SI 20/20D. Det får mig att ana att kanske SI 20/17D och 20/20D är resultat av samma utvecklingsarbete. (Jag har inget minne av att jag skulle ha hört talas om 20/20-förgasaren med bokstäverna A, B eller C!). Så kanske SI 20/17D infördes kring 68-69 också på de vespor (Sprint, VBC m.fl.) som tidigare hade haft en 20/17C-förgasare.
OM KOLVTOPPAR kan jag bara konstatera - av egen erfarenhet - att VGLA&B torde ha haft den v-formade kammen på kolvtoppen hela tiden. Vad sedan gäller VLA och VLB så har vi här i jakobstadstrakten åtminstone tre "sena" VLA- och en "tidig" VLB-vespa, vilka alla har den sfäriska formen på toppen.
HR
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Tyvärr vågar jag inte uttala mig om cylinderlocken. Visserligen har jag nog i tiden - i samband med "fullservice" - skrapat bort slagg från säkert hundratals cylinderlock under min ungdoms karriär som sommarmontör på importörens Vespaservice i Helsingfors, men det har ju gått nästa 45 år sedan dess nu, så jag vågar inte mera lita på mitt åldrande minne på den punkten. Man hade ju alltid bara ett lock och en kolv per vespa, så det gav aldrig någon anledning till reflektion kring din frågeställning. Jag kunde bara konstatera att en del lock var mera krångliga än andra att få renskrapade - alltså just p.g.a. deras utformning. Kolvtoppen var ju alltid enklare att få ren!
Idag är det så sällan jag öppnar ett topplock så det räcker inte till för jämförelser av olika modeller. - Beklagar att jag inte kan ge dig någon information på den här punkten.
Idag är det så sällan jag öppnar ett topplock så det räcker inte till för jämförelser av olika modeller. - Beklagar att jag inte kan ge dig någon information på den här punkten.
HR