Fel olja i växellådan?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Fel olja i växellådan?

Post by henrikborjeson »

Hej

En kompis var in hos en mopedhandlare som rekommenderade
"Castrol Scooting Gear Oil, en SAE 90, API GL 5, mineraloljebaserad transmissiononsolja för de senaste 2 och 4 takts scooterväxellådor."
till växellådan på hans VBB/VBA 1965 vietnamvespa.

Nu när han kört 2-3mil med denna oljan så slirar kopplingen fullständigt - den går inte ens att kicka igång men man känner att det rycker i svänghjulet om man tar försiktigt.
(synd han inte frågade på Forumet vad han skulle ha :()

Är det oljans fel eller ska man riva hela kopplingen just-in-case?. Om det är en SAE90 finns ju risken att den är så tjock att den inte skvätt upp på kopplingen som bränt när den gått torrt.

mvh/HB
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!

Gamla Vespor mår bäst av en rak SAE 30 olja.
Säljs på bl.a. OK som gräsklipparolja dvs. samma olja
som din B&S gräsklippare lever på.

Jag tror inte att han behöver plocka ur kopplingen, tappa bara
ut den gamla oljan och in med den nya. Kan ev. behövas ytterligare ett byte innan allt fungerar som det ska.

SAE30 är helt rätt för en 50 tals konstruktion.

Lycka till

//Leif
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

SAE 90 är den olja man skall använda i transmissionen på Lambrettor med kedja, alltså alla efter LD. T ex min TV 175/200 serie 3. Den är inte speciellt tjock, däremot är SAE 80 och 90 inte motoroljor som SAE 30 utan transmissionsoljor som du skriver Henrik.

Dock, varför den fungerar perfekt i växellådan/kopplingen på en Lambretta medan Vespa ska ha SAE 30, alltså en motorolja, har jag många gånger klurat på. Någon som vet svaret?
/jens
med både SAE 30 och 90 i mekarskåpet
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har för mig att det har med kopplingens konstruktion och smörjning att göra. Vespans kall blötas med stänk, och har man då en för lättflytande olja, så blir den 'för hal'. Sen kan det säkert ha med hur packboxar och tätningar är konstruerade också.

/guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />SAE 90 är den olja man skall använda i transmissionen på Lambrettor med kedja, alltså alla efter LD. T ex min TV 175/200 serie 3. Den är inte speciellt tjock, däremot är SAE 80 och 90 inte motoroljor som SAE 30 utan transmissionsoljor som du skriver Henrik.

Dock, varför den fungerar perfekt i växellådan/kopplingen på en Lambretta medan Vespa ska ha SAE 30, alltså en motorolja, har jag många gånger klurat på. Någon som vet svaret?
/jens
med både SAE 30 och 90 i mekarskåpet
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Hej

En kompis var in hos en mopedhandlare som rekommenderade
"Castrol Scooting Gear Oil, en SAE 90, API GL 5, mineraloljebaserad transmissiononsolja för de senaste 2 och 4 takts scooterväxellådor."
till växellådan på hans VBB/VBA 1965 vietnamvespa.

Nu när han kört 2-3mil med denna oljan så slirar kopplingen fullständigt - den går inte ens att kicka igång men man känner att det rycker i svänghjulet om man tar försiktigt.
(synd han inte frågade på Forumet vad han skulle ha :()

Är det oljans fel eller ska man riva hela kopplingen just-in-case?. <font size="2"><font size="4">Om det är en SAE90 finns ju risken att den är så tjock att den inte skvätt upp på kopplingen </font id="size4"></font id="size2">som bränt när den gått torrt.

mvh/HB

Växellådsolja SAE90 är ungefär samma tjocklek som motorolja SAE30 så det har inte med det att göra.
Har för mej att någon hävdade att växellådsoljor med GL3 (eller 4, minns inte helt) eller högre kan kvadda belagen på lamellerna.

// Bobo
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har för mej att någon hävdade att växellådsoljor med GL3 (eller 4, minns inte helt) eller högre kan kvadda belagen på lamellerna.
Ja, det var nog jag, GL3 eller högre inehåller OFTAST tillsatser som kan förstöra kopplingen.
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Har för mej att någon hävdade att växellådsoljor med GL3 (eller 4, minns inte helt) eller högre kan kvadda belagen på lamellerna.
Ja, det var nog jag, GL3 eller högre inehåller OFTAST tillsatser som kan förstöra kopplingen.

Så var det Calle, jag sökte och fann tråden :wink:
http://www.scooterklubben.com/forum/top ... erms=sae30

// Bobo
Post Reply