Oljebad för lameller (kopplingsproblem)
Oljebad för lameller (kopplingsproblem)
Hej ni!
Har sökt, men inte hittat svar i tidigare inlägg.
Efter vinterns renovering av min Touring-motor så har jag äntligen fått ihop och t.o.m lyckats starta maskinen.
Så till min kopplingsfråga. När jag monterade motorn så hade jag lamellerna i oljebad ett drygt dygn innan montering. Dock tog det sedan ett par månader innan motorn slutligen fick olja i sig och startförsök inleddes. Kopplingen beter sig lite mysko, och förutom att felsöka med nytt vajerhölje (kopparplungen är ny) och olika nivåer av vajerspänning så klurar jag lite på om lamellerna torkat in, om det så att säga behövs ett nytt oljebad nu efter så lång tid?
För övrigt misstänker jag dessutom att själva kopplingsarmen är sliten i sin anliggning mot kopparplungen, är detta vanligt? Finns armen som utbytesdel, och vem kan tänkas lagerföra den i så fall? EM och SIP verkar inte ha den på nätet ivf.
Tacksam för tips
mvh
// Johnny, Limhamn
Har sökt, men inte hittat svar i tidigare inlägg.
Efter vinterns renovering av min Touring-motor så har jag äntligen fått ihop och t.o.m lyckats starta maskinen.
Så till min kopplingsfråga. När jag monterade motorn så hade jag lamellerna i oljebad ett drygt dygn innan montering. Dock tog det sedan ett par månader innan motorn slutligen fick olja i sig och startförsök inleddes. Kopplingen beter sig lite mysko, och förutom att felsöka med nytt vajerhölje (kopparplungen är ny) och olika nivåer av vajerspänning så klurar jag lite på om lamellerna torkat in, om det så att säga behövs ett nytt oljebad nu efter så lång tid?
För övrigt misstänker jag dessutom att själva kopplingsarmen är sliten i sin anliggning mot kopparplungen, är detta vanligt? Finns armen som utbytesdel, och vem kan tänkas lagerföra den i så fall? EM och SIP verkar inte ha den på nätet ivf.
Tacksam för tips
mvh
// Johnny, Limhamn
-
- Administrator
Re: Oljebad för lameller (kopplingsproblem)
Grader på kopplingsskivorna? Sliten korg? Kan haka i och strula.
Jag tycker in te att kopplingsarmen borde bli sliten då kopparn i plungn är så mycket mjukare.
/JM
Jag tycker in te att kopplingsarmen borde bli sliten då kopparn i plungn är så mycket mjukare.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Mästare
Man kan se att vissa kopplingsarmar kan vara lite blanka på anläggningsytan men slitna ska de inte behöva att vara. Annars har jag lite blandade touringdelar och en kopplingsarm ska inte vara omöjligt att gräva fram.
Jag tror inte att du behöver nytt oljebad, har i min undom monterat koppling utan föregående oljebad och det (peppar peppar) fungerade OK.
Vad menar du med mysko? slirar, hugger, frikopplar inte, för mjuk, för hård?
mvh/HB
Jag tror inte att du behöver nytt oljebad, har i min undom monterat koppling utan föregående oljebad och det (peppar peppar) fungerade OK.
Vad menar du med mysko? slirar, hugger, frikopplar inte, för mjuk, för hård?
mvh/HB
du har säkert koll på det men i alla fall....jag trodde att lamellerna hade satt sig på på min gamla touring som stått i åratal. Men det visade sig att jag hade alldeles för lite förspänning på kopplingsvajern. Spände nog upp ett par centimeter till slut efter lite testade och sen funkade kopplingen alldeles utmärkt efter alla åt i vila vilket i sig är rätt otroligt.
Den kopplar inte riktigt ur, utom när jag förspände varjern allt jag vågade (men då slirade den bara i stället, gick inte att knuffa igång). Detta lutar mer och mer åt att höljet flexar och behöver bytas. Lite sugen dessutom att testa ett PX-handtag för att få längre vajerväg.henrikborjeson wrote:Vad menar du med mysko? slirar, hugger, frikopplar inte, för mjuk, för hård?
Skönt att höra att det är ovanligt att kopplingsarmen slits (det är såklart därför plungen är tillverkad i koppar)!
Lovar att försöka återkomma med resultat av vidare efterforskningar/funderingar, ska bara få tid att hinna ner i garaget.
mvh
Johnny, Limhamn
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
-
- Mästare
Det fel du beskriver beror ibland på att stållamellerna har blivit varma och slagit sig. Ta isär kopplingen och kolla att alla fjärdrar är intakta, att lamellerna är plana och att bronsbussningen inte är utsliten.
Man kan göra det bättre med PX-handtag och styvare hölje (speciellt om det är knäckt) men det ska fungera även utan dessa åtgärder.
mvh/HB
Man kan göra det bättre med PX-handtag och styvare hölje (speciellt om det är knäckt) men det ska fungera även utan dessa åtgärder.
mvh/HB
hiblopp wrote:Den kopplar inte riktigt ur, utom när jag förspände varjern allt jag vågade (men då slirade den bara i stället, gick inte att knuffa igång). Detta lutar mer och mer åt att höljet flexar och behöver bytas. Lite sugen dessutom att testa ett PX-handtag för att få längre vajerväg.henrikborjeson wrote:Vad menar du med mysko? slirar, hugger, frikopplar inte, för mjuk, för hård?
Skönt att höra att det är ovanligt att kopplingsarmen slits (det är såklart därför plungen är tillverkad i koppar)!
Lovar att försöka återkomma med resultat av vidare efterforskningar/funderingar, ska bara få tid att hinna ner i garaget.
mvh
Johnny, Limhamn
Behövs bad även för V50-lameller??
Hej,
Har hjälpt en kompis som om möjligt är ännu mer newbie än mig på det här med vespamek. Köpte helt ny koppling till V50 på EM och satte dit. DOCK utan oljebad först. Inser kanske misstaget nu, när jag läser denna tråd...
Är det så att även V50-lameller skall badas innan? I så fall förstår jag varför den fortfarande slirar rejält vid gaspådrag på ettan.
Går det i så fall bada dom i efterhand??
Tacksam för hjälp,
// Mackan
Har hjälpt en kompis som om möjligt är ännu mer newbie än mig på det här med vespamek. Köpte helt ny koppling till V50 på EM och satte dit. DOCK utan oljebad först. Inser kanske misstaget nu, när jag läser denna tråd...
Är det så att även V50-lameller skall badas innan? I så fall förstår jag varför den fortfarande slirar rejält vid gaspådrag på ettan.
Tacksam för hjälp,
// Mackan
-
- Administrator
Re: Behövs bad även för V50-lameller??
Det är ju korken på lamellerna som mår bra av oljebad (inte bromsbackarna som ngn i Uppsala visst trodde..) så visst är det bra på V50. V50 är ju notoriskt svåra på kopplingen (bland annat) så det hade nog vart bra.fat_mac wrote:Är det så att även V50-lameller skall badas innan? I så fall förstår jag varför den fortfarande slirar rejält vid gaspådrag på ettan.
Kopplingen är ju inte doppad i växellådsoljan när mortorn står stilla, istället så piskas den ju upp av växelkugghjulen när man kör och skall, om allt funkar, på så sätt smörja kopplingen.
Så kör runt och koppla in/ur en hel del så borde smörjan nå in mellan lamellerna så småningom. Har han inte väldigt mycket problem så borde det inte motivera att ta isär motorn, tycker jag.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hej o tack för svar!
Asså, jag har ju inget alls erfarenhet av V50, men jag tycker inte att motorn svarar alls som den ska på gaspådrag.
Full gas och släpper kopplingen så reser framhjulet något, men inget mer. Sen när man kör på ettan så tycker inte jag att motorvarvet följer hastigheten när man gasar o släpper. Känns och låter med som en automatscooter än en manuell vespa.
Kan det vara annat som gör att inte motorvarvet följer hastigheten på ettan??
// Mackan
Asså, jag har ju inget alls erfarenhet av V50, men jag tycker inte att motorn svarar alls som den ska på gaspådrag.
Full gas och släpper kopplingen så reser framhjulet något, men inget mer. Sen när man kör på ettan så tycker inte jag att motorvarvet följer hastigheten när man gasar o släpper. Känns och låter med som en automatscooter än en manuell vespa.
Kan det vara annat som gör att inte motorvarvet följer hastigheten på ettan??
// Mackan
-
- Mästare
Ok, då vet jag vilken du menar.
Kan man mäta, eller ser man uppenbart om den är sliten?
Ah vänta, man känner att det glappar mot axeln såklart.
Ska kolla upp det så fort jag kommer hem från Tokyo!
(staden med de mest förväxta scootermodeller jag nånsin sett)
Tack så länge.
Kan man mäta, eller ser man uppenbart om den är sliten?
Ah vänta, man känner att det glappar mot axeln såklart.
Ska kolla upp det så fort jag kommer hem från Tokyo!
(staden med de mest förväxta scootermodeller jag nånsin sett)
Tack så länge.
henrikborjeson wrote:Sitter på det rör som går upp i kopplingen (kan vara mässing också) men det är ett glidlager för den yttre kuggförsedda delen som lamellerna sedan träs på.
mvh/HB
hiblopp wrote:Bronsbussning...
Vilken, var då?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Uppdatering.
Nu har nog mitt problem med koppling som inte riktigt kopplar ur kommit ett steg närmre sin lösning.
Efter samtal med Erik på EM igår (alltid lika hjälpsam) och han frågade om brickan innanför kopplingskorgen satt på plats.
-Vilken bricka? undrade jag då...
Nu drar jag mig till minnes två slitna shims som jag fick över när jag monterade ihop motorn. Eftersom jag inte kunde finna dessa på någon sprängskiss så visste jag inte var de skulle sitta. Antagligen har någon pillat dit dessa i avsaknad av den riktiga brickan.
Någon som vet om/var man kan få tag i den brickan till en VGLA (Touring -59), alternativt någon som vet måtten så man kan hitta/snickra en egen bricka?
Nu har nog mitt problem med koppling som inte riktigt kopplar ur kommit ett steg närmre sin lösning.
Efter samtal med Erik på EM igår (alltid lika hjälpsam) och han frågade om brickan innanför kopplingskorgen satt på plats.
-Vilken bricka? undrade jag då...
Nu drar jag mig till minnes två slitna shims som jag fick över när jag monterade ihop motorn. Eftersom jag inte kunde finna dessa på någon sprängskiss så visste jag inte var de skulle sitta. Antagligen har någon pillat dit dessa i avsaknad av den riktiga brickan.
Någon som vet om/var man kan få tag i den brickan till en VGLA (Touring -59), alternativt någon som vet måtten så man kan hitta/snickra en egen bricka?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Ingen?
Jag såg nu att brickan bakom bakhjulsmuttern såg misstänkt hemmabyggd ut och se - den passade bakom kopplingskorgen.
Vill dock bestämt minnas att den satt på bakhjulet när jag köpte vespan, eller så är det åldern som börjar ta ut sin rätt...
Jag vet trots detta inte om den har korrekt mått, tjocklek t ex.
Denna är en millimeter, som en hyfsat normal bricka.
På PX sitter där tydligen en modell som är uppåt 3mm tjock (alternativt ett kugg som driver oljepumpen), eller har jag förstått fel?
Jag såg nu att brickan bakom bakhjulsmuttern såg misstänkt hemmabyggd ut och se - den passade bakom kopplingskorgen.
Vill dock bestämt minnas att den satt på bakhjulet när jag köpte vespan, eller så är det åldern som börjar ta ut sin rätt...
Jag vet trots detta inte om den har korrekt mått, tjocklek t ex.
Denna är en millimeter, som en hyfsat normal bricka.
På PX sitter där tydligen en modell som är uppåt 3mm tjock (alternativt ett kugg som driver oljepumpen), eller har jag förstått fel?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Hej!
Kommer inte ihåg exakt hur tjock den är men borde vara samma även till Sprint, GTR, VBB etc.
Finns nya i allafall.
Den gamla skivan har ej urtag för kilen som PX har och dessutom är den tunnare.
Ja, på PX är den tjock då modeller med oljeinblandning har den ett drev istället för bricka.
Har ibland använt den tjockare skivan på gamla modeller vid problem att hitta den tunnare, den funkar ibland men inte alltid, problemet blir att kopplingen ej går fritt mot locket.
Kolla med EM-scooters eller EHR om de inte har en korrekt mellanbricka!
VH/C
Kommer inte ihåg exakt hur tjock den är men borde vara samma även till Sprint, GTR, VBB etc.
Finns nya i allafall.
Den gamla skivan har ej urtag för kilen som PX har och dessutom är den tunnare.
Ja, på PX är den tjock då modeller med oljeinblandning har den ett drev istället för bricka.
Har ibland använt den tjockare skivan på gamla modeller vid problem att hitta den tunnare, den funkar ibland men inte alltid, problemet blir att kopplingen ej går fritt mot locket.
Kolla med EM-scooters eller EHR om de inte har en korrekt mellanbricka!
VH/C
Det är viktigt att distansbrickan är i bra skick för att kopplingen skall fungera bra! Så om den der hemmagjord ut...well.Jag såg nu att brickan bakom bakhjulsmuttern såg misstänkt hemmabyggd ut och se - den passade bakom kopplingskorgen.
Kanske kan du ta bilder av dina båda brickor?
Man brukar f.ö. kunna se slitmärke på distansbrickan efter kopplingens delar.
/C
Det hemmabyggda består i att någon har filat upp hålet i en från början mindre bricka, man ser tydliga spår av verktyg i "innerhålet", plus att innerhålet inte är helt hundra procent cirkelformat. Utöver det är det en helt vanlig bricka, ca 25mm i ytterdiameter och 1mm tjock.Det är viktigt att distansbrickan är i bra skick för att kopplingen skall fungera bra! Så om den der hemmagjord ut...well.
Har tyvärr ingen bra kamera till hands för tillfället.Kanske kan du ta bilder av dina båda brickor?
Däremot har jag kanske uttryckt mig oklart, det handlar bara om en bricka. Nu vid senaste monteringen av motorn satte jag ingen bricka alls bakom kopplingskorgen (varpå kopplingen naturligtvis inte fungerade bra alls, åt sig en bit in i packboxen, plus att jag lyckades paja ett sprillans växelkors på runt 5 km provkörning).
Frågade Erik på EM och han sa att brickan inte tillverkas längre.
Jag är dock ganska säker på att den hemmagjorda brickan kommer att göra en milsvid skillnad bakom min kopplingskorg när jag monterar ihop det igen.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Hej!
Jodå, den brickan tillverkas
(sorry om jag är besserwisser)
Tror det sitter samma på Bajaj också. Borde i allafall vara så!
Dessa hade den i våras (nytillverkad):
http://www.scooter-classicparts.com/
Dessa har den garanterat svindyrt;
http://www.mauropascoli.it/
Dessa kan ha:
http://www.rollerladen.com/en/zuhaus/index.html
Det finns också möjlighet att få den tillverkad på mekanisk verkstad, skicka ett e-postmeddelande om du vill ha tips om detta.
/Calle
Jodå, den brickan tillverkas

Tror det sitter samma på Bajaj också. Borde i allafall vara så!
Dessa hade den i våras (nytillverkad):
http://www.scooter-classicparts.com/
Dessa har den garanterat svindyrt;
http://www.mauropascoli.it/
Dessa kan ha:
http://www.rollerladen.com/en/zuhaus/index.html
Det finns också möjlighet att få den tillverkad på mekanisk verkstad, skicka ett e-postmeddelande om du vill ha tips om detta.
/Calle
tack...men känner mig som en wessebisser ibland he he
Förresten Rollerladen har en massa grejor som de ej visar på sin hemsida så e-post kan vara på sin plats...
Kom på en till firma som kan ha (som också har massa fler grejor på hyllan än på hemsidan)
http://jockeys-boxenstop.de/index1.html
Bilder när jag besökte dem finns här om av intresse:
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/bo ... /index.htm
Förresten Rollerladen har en massa grejor som de ej visar på sin hemsida så e-post kan vara på sin plats...
Kom på en till firma som kan ha (som också har massa fler grejor på hyllan än på hemsidan)
http://jockeys-boxenstop.de/index1.html
Bilder när jag besökte dem finns här om av intresse:
http://lambrettaclub.mille.nu/bilder/bo ... /index.htm
Angående delarna kring kopplingen så har jag funderat en del kring denna:http://www.scooterworks.com/Washer_Clut ... 238C78.cfm
Men inte sitter väl den på min VGLA1M?
Kan inte hitta den på någon gammal sprängskiss, typ VLA, etc heller?
Men inte sitter väl den på min VGLA1M?
Kan inte hitta den på någon gammal sprängskiss, typ VLA, etc heller?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Alltså, nu menar jag något som ser betydligt tunnare (av mässing, koppar?) ut än den bricka som jag uppenbarligen saknat innan (och som Calle hittade här: http://www.scooterworks.com/Washer_Driv ... 151C78.cfm)
Var ska denna tunna kopparbricka sitta i så fall?
http://www.scooterworks.com/Washer_Clut ... 238C78.cfm
Var ska denna tunna kopparbricka sitta i så fall?
http://www.scooterworks.com/Washer_Clut ... 238C78.cfm
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)