Så sitter man här igen då, utan fungerande vespa, och därmed, utan någon som helst möjlighet att ta sig nånstans förutom till fots.
Problemet: Frambromsen låser sig, vilket jag antar beror på återfjädringsfjädern. Tänkte därför helt sonika byta ut den, vilket visade sig vara svårare än jag trott, lyckas nämligen inte öppna upp och kika.
Tittade i parts book , sid 20, ( http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page20.jpg ). Jag antod såklart att det var skruv 3, som även pluppar ut genom fälgen. Det var det inte, tror jag. Kan någon guida mig? Har verkligen inte lust att promenera en timma till jobbet fram och tillbaks, och SL tur och retur kostar som en full tank (som räcker 35 mil! tar mig sthlm - linköping för samma pris som hötorget - stora essingen). Klart det går att köra med den, men det är ju rätt trist om bromsen skulle låsa sig i trafik..
Tacksam för svar, så snart som möjligt. Hittade inget i manualen, och mitt sista hopp står till er (nåja, kan ju svänga förbi ehr men det känns så onödigt för en sån liten grej).
Är btw ganska medveten om att det är _väldigt_ basic kunnande, men vad gör man.. jag lär mig sakta men säkert, ha tålamod..
Erik
panik: bortplock av bromstrumma
Hej erikh!
Jag har inte den gamla bromstrumman på min V50 men efter en nogrann studie av Haynes service manual (samt lite annat) så vill jag bestämt påstå att Du har lossat på det som man ska lossa på. Kan det vara så att bromstrumman har rostat fast på själva navet?
Bromstrumman sitter bara fast med hjulbultarna och den lilla skruv som Du redan hittat. Av med hjulet och spraya lite 555 vid bulthålen så ska det nog gå att gå loss med lite våld. Kom ihåg att lossa på bromswiren!
Du kan ju ta en liten hammare och försiktigt knacka runt bromstrumman, då ska den lossna.
//Leif
Jag har inte den gamla bromstrumman på min V50 men efter en nogrann studie av Haynes service manual (samt lite annat) så vill jag bestämt påstå att Du har lossat på det som man ska lossa på. Kan det vara så att bromstrumman har rostat fast på själva navet?
Bromstrumman sitter bara fast med hjulbultarna och den lilla skruv som Du redan hittat. Av med hjulet och spraya lite 555 vid bulthålen så ska det nog gå att gå loss med lite våld. Kom ihåg att lossa på bromswiren!
Du kan ju ta en liten hammare och försiktigt knacka runt bromstrumman, då ska den lossna.
//Leif
okej; man måste lossa på vajern? hoppades slippa det. 556-ar jag är väl bromsbackarna körda; eller går det att få dem rena / halkfria på någon vänster? Just kombinationen broms och smörjprodukt är väl ganska misslyckad, om man säger så.
Å andra sidan kan det ju vara lika bra att byta dem (så slipper jag göra det i vinter, när totalrenoveringen ska göras).
finns det en haynes-manual för v50; eller är det den primavera-haynesen du har? På andra vespan är det ganska lätt, då är det den där lilla sprinten man ska lossa på bara.. nåväl, det blir till att bruka en gnutta våld. Då var jag väl inte så jävla puckad; om det var rätt i övrigt
Å andra sidan kan det ju vara lika bra att byta dem (så slipper jag göra det i vinter, när totalrenoveringen ska göras).
finns det en haynes-manual för v50; eller är det den primavera-haynesen du har? På andra vespan är det ganska lätt, då är det den där lilla sprinten man ska lossa på bara.. nåväl, det blir till att bruka en gnutta våld. Då var jag väl inte så jävla puckad; om det var rätt i övrigt

Hejsan!
Ursäkta att jag lägger mig i,jag som knappast har någon Vespa erfarenhet och inte ens vet vad V50 är för modell:)
Men, i Scooteristen nr 47 står det om framhjulslagerbyte på "smallframe" Vespa. Är det inte en så'n modell:?:
I så fall borde det väl gå att använda tillämpliga delar av den instruktionen för att se hur man skall demontera bromstrumman:?:
Bromsarna *är* ju faktiskt av väsentlig karaktär:D
Jag hoppas att Du lyckas!
Hälsningar
Mimmi
Ursäkta att jag lägger mig i,jag som knappast har någon Vespa erfarenhet och inte ens vet vad V50 är för modell:)
Men, i Scooteristen nr 47 står det om framhjulslagerbyte på "smallframe" Vespa. Är det inte en så'n modell:?:
I så fall borde det väl gå att använda tillämpliga delar av den instruktionen för att se hur man skall demontera bromstrumman:?:
Bromsarna *är* ju faktiskt av väsentlig karaktär:D
Jag hoppas att Du lyckas!
Hälsningar
Mimmi
Artikeln beskriver hur man gör på den 'modernare' smallframe, dvs den som har bromstrumman satt med splines på hjulaxeln och ger därför inte full hjälp i det här sammanhanget. Om bromstrumman inte går att lossa trots att alla skruvar är lossade kollar man om den kan rotera. Gör den inte det börjar man att lossa bromswiren helt. Går det fortfarande inte och bromsen är låst kan man prova att rotera hjul/bromstrumma bakåt, det kan lossa bromsen.
Dag
Dag
Hej!
erikh, jag tror inte att det är fjädern, är den av så kommer backarna att släpa i trumman hela tiden. Har Du lite motstånd när Du bromsar så är fjädern ok. Mitt tips är fortfarande att själva bromsarmen som kärvar i lagringen, det har hänt mej med jämna mellanrum. Bruka lite mer våld så ska Du se att trumman lossnar och då är det enktelt att se var felet ligger.
//Leif
erikh, jag tror inte att det är fjädern, är den av så kommer backarna att släpa i trumman hela tiden. Har Du lite motstånd när Du bromsar så är fjädern ok. Mitt tips är fortfarande att själva bromsarmen som kärvar i lagringen, det har hänt mej med jämna mellanrum. Bruka lite mer våld så ska Du se att trumman lossnar och då är det enktelt att se var felet ligger.
//Leif