12V 25 watt fram och LED bak?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

12V 25 watt fram och LED bak?

Post by aryan »

Ingen som har byggt om de 6V, 15/15 W fram + 6V 18 watt bak till 25/25 watt fram och strömsnåla röda LED lampor bak?

Det borde ge mera ljus fram och atagligen kräva någon överspänningssydd men inte omöjligt alls.

/Aryan
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Elsystemet på V50 är sådant att man har lamporna i serie och eftersom 18W är så lågohmig får man största effektutvecklingen fram.

Ska man bygga om, vilket vore en välgärning, så måste nuvarande baklampan jordas och en ny baklampeförsörjning dras från elsystemet. Eftersom diodbaklampor bara drar minimalt med ström borde det vara enkelt att bara lägga dessa parallellt med resten av spänningsförsörjningen. Dock hade vi en tråd för ett tag sedan om problemen med diodlampor och växelström eftersom dessa oftast är designade för likström

mvh/HB
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

henrikborjeson wrote:Elsystemet på V50 är sådant att man har lamporna i serie och eftersom 18W är så lågohmig får man största effektutvecklingen fram.
Ja eftersom lamporna står i serie och baklampan har ett högre nominalt effekt (lägre resistens) och man får anta att framlampan inte brinner starkare än ful styrka så ger inte generatorn riktig 12V som den belastas i orginal kopplingen.

Framlyktan är 15w vid ca 6V det är alltså 2,5A och är då 2,4 Ohm
baklysetlampan är 18W dvs drar nominalt 3A om det matas med 6V och är alltså 2 Ohm, men bakljuset får bara 5V och glöder därför en evighet.

Både lampor i serie är alltså ca 4,4 ohm och det går 2,5 A och generatorn ger då 11V (V=IxR) dvs 27,5 watt.

En 12V 25 watts framlampa har något högre motstånd (ca 5,8 Ohm) och strömmen blir mindre 2,1A och troligtvis ökar då även spänningen till 12V (pga den lägre belastning på generatorn). Den borde alltså bli ganska optimalt.

Men det kan man ju lätt testa, det är bara att sätta in en 12V 25W framlampa och kortsluta baljuset se hur det lyser och mäta spänningen, man kanske tom behöver ha någon begränsning så att det inte kan bli mer än 15 V genom framlampan iom att generatorn teoretiskt borde kunna ge 27,5 watt men det tror jag inte.
henrikborjeson wrote:Ska man bygga om, vilket vore en välgärning, så måste nuvarande baklampan jordas och en ny baklampeförsörjning dras från elsystemet. Eftersom diodbaklampor bara drar minimalt med ström borde det vara enkelt att bara lägga dessa parallellt med resten av spänningsförsörjningen. Dock hade vi en tråd för ett tag sedan om problemen med diodlampor och växelström eftersom dessa oftast är designade för likström

mvh/HB
Ja att få till ett 12V diodbakljus som med likriktad likström är inte svårt, förutom att köpa lösa dioder och motstånd eller knöla in ett cykelbakljus skulle man kunna köpa och slakta ett tredje bromsljus som från Jula för 69 kr
Image och bygga in dioderna i bakjuset,
en fjärde del av diodarna borde redan räcka som bakjus, resten skulle tom kunna vara ett bromsljus om man gjorde ett bromljuskontkt men då måste man se till att begränsa strömmen genom dioderna.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Post Reply