bytte oljan i min motor i samband med kopplingsbytet, tyckte då att oljan var aningen tunn (motorn var iofs riktigt varm) och luktade lite lite bensin..? lite gråaktig i färgen var den oxå.
är jag bara nojig eller borde jag oroa mig?
hur luktar och ser eran olja ut när ni byter, är det normalt med en lätt bensindoft?
har liksom alldrig reflekterat över det förut..
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
en annan sak..
Hmmmm...
Ikke bra.
Det er nok pakning/simmerring mot veiven som er lekk, slik at når trykket blir stort nok, presses bensin inn i oljebadet...
Er nok desverre bare å splitte og skifte....
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Ikke bra.
Det er nok pakning/simmerring mot veiven som er lekk, slik at når trykket blir stort nok, presses bensin inn i oljebadet...
Er nok desverre bare å splitte og skifte....

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Hmmmm...
Ikke bra.
Det er nok pakning/simmerring mot veiven som er lekk, slik at når trykket blir stort nok, presses bensin inn i oljebadet...
Er nok desverre bare å splitte og skifte....
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja det är ju det man är rädd för.. men det är ju inte så at det stinker soppa direkt..
vad säger calle, du lär ju ha koll på vad som anses normalt och icke?
edit: tänkte bara poängtera att för att känna någon bensindoft är jag tvungen att köra näsan långt ner i burken med olja.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Hmmmm...
Ikke bra.
Det er nok pakning/simmerring mot veiven som er lekk, slik at når trykket blir stort nok, presses bensin inn i oljebadet...
Er nok desverre bare å splitte og skifte....

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja det är ju det man är rädd för.. men det är ju inte så at det stinker soppa direkt..
vad säger calle, du lär ju ha koll på vad som anses normalt och icke?
edit: tänkte bara poängtera att för att känna någon bensindoft är jag tvungen att köra näsan långt ner i burken med olja.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Hmmmm...
Ikke bra.
Det er nok pakning/simmerring mot veiven som er lekk, slik at når trykket blir stort nok, presses bensin inn i oljebadet...
Er nok desverre bare å splitte og skifte....
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja det är ju det man är rädd för.. men det är ju inte så at det stinker soppa direkt..
vad säger calle, du lär ju ha koll på vad som anses normalt och icke?
edit: tänkte bara poängtera att för att känna någon bensindoft är jag tvungen att köra näsan långt ner i burken med olja.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min packbox mot kopplingen är dålig vilket resulterar i bensin i oljan. Jag upptäckte det på att kopplingen slirade. Byter numera oljan ofta i väntan på att jag ska ha tid att byta packboxar.
Min olja stank bensin, det var ingen tvekan...
// Bobo
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Hmmmm...
Ikke bra.
Det er nok pakning/simmerring mot veiven som er lekk, slik at når trykket blir stort nok, presses bensin inn i oljebadet...
Er nok desverre bare å splitte og skifte....

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja det är ju det man är rädd för.. men det är ju inte så at det stinker soppa direkt..
vad säger calle, du lär ju ha koll på vad som anses normalt och icke?
edit: tänkte bara poängtera att för att känna någon bensindoft är jag tvungen att köra näsan långt ner i burken med olja.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Min packbox mot kopplingen är dålig vilket resulterar i bensin i oljan. Jag upptäckte det på att kopplingen slirade. Byter numera oljan ofta i väntan på att jag ska ha tid att byta packboxar.
Min olja stank bensin, det var ingen tvekan...
// Bobo
Hej!
Glad midsommardag!
Växellådsoljan skall inte lukta bensin alls...men om den luktar lite så kanske det inte är så farligt. Om packboxen är helkass så brukar det lukta bra med bensin.
I allmäna oljeförvirringen här så fick vi inte tag på rätt olja till våra Lambrettor och fick istället köra på en lite tunnare modernare olja, den gjorde att våra packboxar läckte. Dock efter byte till rätt olja som vi till slut fick tag på ( http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... _vaxe.html ) så slutade problemet igen.
Har aldrig varit med om det på Vespa, men ett försök med rak 30-olja kanske inte skadar.
F.Ö. grå olja tyder på att det finns vatten i den, kan bero på ett antal orsaker men troligast att den inte är bytt på länge, att den parkeras i kallt och fuktigt garage etc.
Varje gång då motorn svalnar av så kommer det ny luft i växellådan som sedan delvis trycks ut igen när motorn blir varm nästa gång.
I luften finns det ju fukt (här tokmycket men det är en annan sak) så en del fukt stannar kvar.
/C
Glad midsommardag!
Växellådsoljan skall inte lukta bensin alls...men om den luktar lite så kanske det inte är så farligt. Om packboxen är helkass så brukar det lukta bra med bensin.
I allmäna oljeförvirringen här så fick vi inte tag på rätt olja till våra Lambrettor och fick istället köra på en lite tunnare modernare olja, den gjorde att våra packboxar läckte. Dock efter byte till rätt olja som vi till slut fick tag på ( http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... _vaxe.html ) så slutade problemet igen.
Har aldrig varit med om det på Vespa, men ett försök med rak 30-olja kanske inte skadar.
F.Ö. grå olja tyder på att det finns vatten i den, kan bero på ett antal orsaker men troligast att den inte är bytt på länge, att den parkeras i kallt och fuktigt garage etc.
Varje gång då motorn svalnar av så kommer det ny luft i växellådan som sedan delvis trycks ut igen när motorn blir varm nästa gång.
I luften finns det ju fukt (här tokmycket men det är en annan sak) så en del fukt stannar kvar.
/C
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Min olja stank bensin, det var ingen tvekan...
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Oj, kör försiktigt så att du inte får hål i kolven eller annat tråkigt då du nu kör med låg blandning.
Att köra med choken ute lite kanske kan klara dig tills du fårr bytt packbox...
Min olja stank bensin, det var ingen tvekan...
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Oj, kör försiktigt så att du inte får hål i kolven eller annat tråkigt då du nu kör med låg blandning.
Att köra med choken ute lite kanske kan klara dig tills du fårr bytt packbox...
-
- Lärling
- Posts: 461
- Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
- Location: stockholm
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!
Glad midsommardag!
Växellådsoljan skall inte lukta bensin alls...men om den luktar lite så kanske det inte är så farligt. Om packboxen är helkass så brukar det lukta bra med bensin.
I allmäna oljeförvirringen här så fick vi inte tag på rätt olja till våra Lambrettor och fick istället köra på en lite tunnare modernare olja, den gjorde att våra packboxar läckte. Dock efter byte till rätt olja som vi till slut fick tag på ( http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... _vaxe.html ) så slutade problemet igen.
Har aldrig varit med om det på Vespa, men ett försök med rak 30-olja kanske inte skadar.
F.Ö. grå olja tyder på att det finns vatten i den, kan bero på ett antal orsaker men troligast att den inte är bytt på länge, att den parkeras i kallt och fuktigt garage etc.
Varje gång då motorn svalnar av så kommer det ny luft i växellådan som sedan delvis trycks ut igen när motorn blir varm nästa gång.
I luften finns det ju fukt (här tokmycket men det är en annan sak) så en del fukt stannar kvar.
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja jag ska byta och kolla igen, dock så var den ganska nybytt så vatten tror jag inte hunnit in i oljan. ska sniffa vidare.
---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
<br />Hej!
Glad midsommardag!
Växellådsoljan skall inte lukta bensin alls...men om den luktar lite så kanske det inte är så farligt. Om packboxen är helkass så brukar det lukta bra med bensin.
I allmäna oljeförvirringen här så fick vi inte tag på rätt olja till våra Lambrettor och fick istället köra på en lite tunnare modernare olja, den gjorde att våra packboxar läckte. Dock efter byte till rätt olja som vi till slut fick tag på ( http://www.mobilblogg.nu/scooter/2007/0 ... _vaxe.html ) så slutade problemet igen.
Har aldrig varit med om det på Vespa, men ett försök med rak 30-olja kanske inte skadar.
F.Ö. grå olja tyder på att det finns vatten i den, kan bero på ett antal orsaker men troligast att den inte är bytt på länge, att den parkeras i kallt och fuktigt garage etc.
Varje gång då motorn svalnar av så kommer det ny luft i växellådan som sedan delvis trycks ut igen när motorn blir varm nästa gång.
I luften finns det ju fukt (här tokmycket men det är en annan sak) så en del fukt stannar kvar.
/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
ja jag ska byta och kolla igen, dock så var den ganska nybytt så vatten tror jag inte hunnit in i oljan. ska sniffa vidare.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI