Fråga om byte av primärutväxl.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
miss_peel
Nybörjare
Nybörjare

Fråga om byte av primärutväxl.

Post by miss_peel »

Hej!

Jag har lite problem med att få ut drevet som avbildas på nedanstående bild.

Image

Drevet tar som synes i den markerade delen av blocket. Är det så att man måste knacka ut det kullager som sitter bakom, inne i själva huset för att möjliggöra urtagandet? Har för tillfället inte verktyg för att få ut kullagret utan att skada det, därför frågar jag så jag vet om jag behöver skaffa nåt eller om jag kan komma undan snabbare/enklare =)

Image
Bild tagen från andra sidan blocket på ovan nämnda kullager.

Hoppas att ni förstår vad jag menar!

//mvh Emma
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Jag blev tvungen att ta bort lagret...och vad jag vet finns inget annat sätt. Men givetvis finns säkert andra sätt som jag inte visste om...
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Hoppas jag minns rätt nu... Har för mig att du måste plocka ut drivaxeln (nr 43 på sprängskiss nedan) för att kunna vinkla ned kopplingsflänsarna där och sedan lyfta ur drevet, men dessförinnan måste du vinkla av växelbygeln (nr 33 nedan) från spåret i drivaxeln. Detta kan du göra genom att lossa nr 27 och 35 som sitter fast i bygeln. Lycka till och hoppas det blev rätt!

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page06.jpg

/ Fredrik
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Hej!

Hoppas jag minns rätt nu... Har för mig att du måste plocka ut drivaxeln (nr 43 på sprängskiss nedan) för att kunna vinkla ned kopplingsflänsarna där och sedan lyfta ur drevet, men dessförinnan måste du vinkla av växelbygeln (nr 33 nedan) från spåret i drivaxeln. Detta kan du göra genom att lossa nr 27 och 35 som sitter fast i bygeln. Lycka till och hoppas det blev rätt!

http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page06.jpg

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Förlåt om jag kanske är dum, men det har väl inget med kopplingskorgen att göra, eller? Det är väl växelföraren(?) du refererar till?

Som sagt, jag knackackade ut lagret...enkelt att plocka dit ett nytt sen.

Sov gott!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Samtidigt verkar det trixigt. Lagret är pressat i från kopplingssidan och förseglat med en låsring under korgen. Då får man först lyfta korgen en bit, ta bort låsringen och sedan knacka ut lagret inifrån.

Som jag minns det var en av de uppstående "fingrarna" på korgen antingen lägre eller glesare placerad gentemot övriga och genom att rotera kopplingskorgen så denna del stod under det rödmarkerade området kunde man vicka på kopplingskorgen och få ut den

kolla t. ex
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html

EDIT: Och på bilden verkar det som om drivaxeln är ute när man monterar kopplingskorgen - precis som Terraplane skrev

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Jag blev tvungen att ta bort lagret...och vad jag vet finns inget annat sätt. Men givetvis finns säkert andra sätt som jag inte visste om...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Om du knackar ur lagret, <i>glöm för sjutton inte att ta ur låsringen på kopplingskorgens sida, som HB beskriver!!!</i> Om man knackar till med låsringen i har man ett lättare motorblock för att en del av det ramlat ned på arbetsbänken och ett lager som måste fästas med loctite i fortsättningen! Tro mig, jag har gjort det:(. Jag fick för mitt liv inte bort kopplingskorgen utan att knacka bort lagret, trots att jag pillade ut drivaxel och allting, men det påstås att det ska gå, så jag hade tydligen inte det rätta handlaget (när man bytt primär är det lätt, men meganedväxlingen på orginal svensk V50 verkar ge ett något större kugg som är rena lögnen att pilla ut utan oceaner av tålamod). Lagret är, när låsringen är bortplockad, någorlunda lätt att driva ut från växellådssidan. Du bör antagligen ändå passa på att byta det när du nu har rivit motorn (liksom alla andra lager och pakboxar). Men som sagt, glöm inte att ta bort låsringen innan du klipper till lagret!!!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej igen!

Jag tror förresten att du bara kan haka av bygeln (33) från drivaxeln när du väl har bankat ut drivaxeln några centimeter. Du behöver alltså inte demontera 27 och 35, fel av mig.

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

såhär:
Image
Image
PS en bättre låsringstång än den avbildade rekommenderas!
Lycka till,
fritte :wink:
Post Reply