Knut Lange ägare till en Piaggio Vespa PX 125 E 1983 här.
Jag har ett problem som någon säkert kan hjälpa mig med.
Ju mer jag gasar ju saktare går min Vespa och det börjar när jag kommer upp i ca 60km/tim.
Motorn hackar som om den inte får bensin nog.
Har försökt justera bränsle luft tillförseln men utan resultat
Kan det vara något annat än bensintillförseln?
Tackar på förhand för svar!
/ Knut
Hackande motor
Hej Knut!
Vi hade samma problem med en PX125. När den började varva ut kändes det som om en varvtalsregulator gick in. För oss var det CDI-boxen som var problemet, när vi bytte den funkade allt perfekt igen.
CDI-boxen är alltså styrenheten för tändningen med inbyggd tändpole, sitter bakpå motorn, det är från den tändkabeln till stiftet utgår.
Dock, detta är ett möjligt fel, men det är inte alls säkert att det är felet detsamma på din Vespa. Känner jag vännerna här på forumet får du snart fler förslag
Lycka till, hoppas du får ordning på din Vespa
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Vi hade samma problem med en PX125. När den började varva ut kändes det som om en varvtalsregulator gick in. För oss var det CDI-boxen som var problemet, när vi bytte den funkade allt perfekt igen.
CDI-boxen är alltså styrenheten för tändningen med inbyggd tändpole, sitter bakpå motorn, det är från den tändkabeln till stiftet utgår.
Dock, detta är ett möjligt fel, men det är inte alls säkert att det är felet detsamma på din Vespa. Känner jag vännerna här på forumet får du snart fler förslag

Lycka till, hoppas du får ordning på din Vespa
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Som tillägg till det jag skrev om blockerat munstucke.
Om det är så att problemet kommer vid ett speciellt varvtal, samma för alla växlarna, skulle jag även testa att byta CDI-box och givaren till tändningen som sitter på tändplattan. Då kan det vara fel i tändpulserna och detta brukar vara hårt beroende av varvtalet.
Men börja med att rengöra förgasaren - det är billigast
mvh/HB
Om det är så att problemet kommer vid ett speciellt varvtal, samma för alla växlarna, skulle jag även testa att byta CDI-box och givaren till tändningen som sitter på tändplattan. Då kan det vara fel i tändpulserna och detta brukar vara hårt beroende av varvtalet.
Men börja med att rengöra förgasaren - det är billigast
mvh/HB