Dör utan choken på.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
kejj
Mästare
Mästare

Dör utan choken på.

Post by kejj »

Vespa 50.
I morse blev jag högst förvånad när den förövrigt jättefina gången på min vespa började strula.
Motorn dör nästan omedelbart om jag inte har choken ute. Vare sig jag gasar eller inte, vare sig jag står stil eller åker. Den startar alltid igen bara choken dras ut.

Första misstanken är väl att nått skit fastnat i förgasaren men med tanke på hur ny den är så borde det inte menmen, man vet aldrig.

En andra fråga är huruvida smart eller snällt det är att köra med choken ute, riskerar jag motorn eller bara naturen?

Tips?

V50R*2
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Fått mer tips att förgasaren kan vara lös, får kika i helgen när tid finns!

V50R*2
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Låter helt klart som den får för lite soppa av någon anledning. Kolla så att inte du har stopp i det lilla ventilationshålet som sitter i centrum av tanklocket (kan vidgas med nål vid behov). Du kan också kolla så att det inte är stopp i tanken genom att lyfta ur den och skruva loss vredet på kranen (töm den på bensin först och kolla även att den runda gummipackningen med fyra hål ser fräsch och hel ut). Blås sedan med tryckluft genom hålen i bensinkranen och försäkra dig att det är bra flöde när du häller i en skvätt bensin.

Kan vara värt att kolla några saker till om inte detta hjälper:

1) Att bensinslangen sitter ordentligt på och inte är sprucken.

2) Att bensinfiltret i förgasaren inte är igensatt (samt att packningen på skruven är hel).

3) Att nålmunstycket är vridet 1-1,5 varv ut från bottenläget.

4) Att förgasaren sitter ordentligt fast på insugningsröret och att filterringen där ser hel och fräsch ut.

5) Att munstyckena inte är igensatta. Skruva ut och rengör med nål och fotogen/bensin.

6) Att flottörnålen tätar som den skall och att gummitoppen ser fin ut.

Obs! Tänk på att motorn kan skära om den inte får tillräckligt med bensin. Kör inte med den så länge fenomenet uppenbarar sig.

Lycka till!

/ Fredrik
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tack för tipsen Fredrik, ska kika på de också.

En synpunkt bara, då motorn går bra med choken ute är väl bensintillförseln inte ett problem egentligen, eller?

V50R*2
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag tippar på igensatt huvudmunstycke eller katastrofläckage någonstans. Typ förgasare eller insugsrör på vift eller hyggligt smälld cylinderfotspackning. Kolla att allt (inklusive t ex tändstift) sitter ordentligt och som det ska, blås sedan rent förgasaren om du inte hittat något uppenbart läckage redan innan. Eftersom det hände ganska plötsligt skulle man väl kunna tänka sig att något skakat loss. Kör inte med moppen i detta skick, antingen går den magert ändå och du får nyp när du minst anar det, eller också går den fett pga choken och du får mycket sotningsjobb när du hittat felet...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Så fort chansen ges så ska jag kika på dessa.
Det är inget läckage alls, brukade vara van att gamla scootrar läcker lite här och var men just denna är alltid torr överallt där det kunde tänkas läcka ifrån.

Jag ska börja med att se ifall nått sitter löst och kolla lufthålet till tanklocket.
Sen om nödvändigt göra rent förgasaren och filtret och sedan fortsätta nedåt på listan.

Tack för tipsen.

V50R*2
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Det är inget läckage alls, brukade vara van att gamla scootrar läcker lite här och var men just denna är alltid torr överallt där det kunde tänkas läcka ifrån.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tänkte inte på bensin/oljeläckage utan luftläckage, det vill säja tjuvluft. Om något sitter löst/läcker mellan förgasare och förbränningskammare får man in luft där och motorn behöver en fetare blandning (choke) från förgasaren för att gå. Att man får för lite soppa är ganska ofta likt att man får för mycket luft (är ju lite samma grej:)).
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Statusrapport.
Var nere och kollade på min v50 idag, har inte haft tid innan då jag förberett mig på det värsta.
Det visade sig helt enkelt handla om tanklocket. Verkar varit smuts som satt igen lilla hålet som ska släppa in luft där. men locket öppen så gick den hur bra som helst och efter lite trixande även när locket var stängt.

Världens enklaste fel för stockholms mest upptagna mekare :)

Skönt att ha det ur världen, dags att åka på den igen nu när vädret ordnat upp sig!

Ses ute på stockholms gator folk!
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Haha, trodde jag ja.. hehu, det blir att jobba ner sig på listan i helgen. Inte fungerade det inte, inte ens med tanklocket öppet nu.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Börja med att blåsa ren huvudmunstycket, en moppes munstycken har så små hål, att de lätt sätter igen. :smile:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Jepp, det är min plan att börja där, tryckluft på burk är inhandlad!
Ska bara få loss metallpinnen som sadeln låser mot och tanken för att skruva loss förgasaren. Teorin att förgasaren var lös stämde inte heller, den sitter som berg om man får säga så. Med Choke så puttrar den för fullt, utan oavsett lite, halv elelr helgas så lägger den av fort.
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

En snabb fråga.
Jag har ingen möjlighet i världen att rengöra nått i bensin, varken inom eller utomhus. Går det att komma runt och hoppa över detta steg?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

kejj wrote:En snabb fråga.
Jag har ingen möjlighet i världen att rengöra nått i bensin, varken inom eller utomhus. Går det att komma runt och hoppa över detta steg?
Ja, använd dig av en synål att skrapa rent med och spruta lite rostlösningsmedel igenom när du är klar.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Hur gick det Kejj? Fått nån ordning på vrålåket än :) ?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Semester, planer, ärenden, resor och framför allt leva i förhållande!
Släkt, vänner, nöjen. Inte mycket tid över för mek direkt.

Men ikväll så ska jag faktisk ta en titt på finaste vespan som nu stått i 2 månader sen problemet uppenbarade sig :)
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Känner du att mek-möjligheterna är för begränsade på bakgården och du kan få den att gå till Älvsjö på choken, så har jag både tryckluft, verktyg och bensintvättsmöjligheter :smile: Jag PM'ar dig mitt mobilnummer, slå en pling ifall du skulle behöva ett handtag!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tack verkligen för erbjudandet.
Jag rengjorde förgasaren idag!
Nu går den som vanligt igen. tom tomgången!
Det såg inte skitigt ut alls men vem vet, det är så små proportioner där.

Nu vet jag att jag har en 16/10 förgasare på min. Kanske i minsta laget för 75cc men vafan, den går som en klocka så det kanske ska vara så.

Såg att min förgasare saknade filtpackning mellan förgasare och insugningsrör, den kanske inte behövs? Har sett på andra att den finns där. Vad gör den egentligen?

Men jag kanske kommer i framtiden att anta ditt erbjudande!

/Kejj
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Kul att det blev ordning på den! Erbjudandet står kvar till nästa gång :grin:

Är du säker på att det inte fanns någon filtring? Den brukar sitta kvar långt inne i den "omslutande koppen" som sitter på insugsröret och man får peta fram den med en liten mejsel eller nåt. Den ligger alltså inte mellan förgasaren och insugsröret utan trädd runt insugsröret och pressad "bakom" gasaren vid montering (lite mysko konstuktion) Den ska vara oljad och täta så att inte tjuvluft dras in mellan förgasare och insugsrör. Den är förstås inte bra att vara utan, du kan få för mager blandning, det märker du i så fall på orolig tomgång och tjuvrusningar efter hårdkörning.
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

bufflig wrote:Kul att det blev ordning på den! Erbjudandet står kvar till nästa gång :grin:

Är du säker på att det inte fanns någon filtring? Den brukar sitta kvar långt inne i den "omslutande koppen" som sitter på insugsröret och man får peta fram den med en liten mejsel eller nåt. Den ligger alltså inte mellan förgasaren och insugsröret utan trädd runt insugsröret och pressad "bakom" gasaren vid montering (lite mysko konstuktion) Den ska vara oljad och täta så att inte tjuvluft dras in mellan förgasare och insugsrör. Den är förstås inte bra att vara utan, du kan få för mager blandning, det märker du i så fall på orolig tomgång och tjuvrusningar efter hårdkörning.
När jag bytte fugge från 16/10 till 16/16 så saknades denna filtpackning på min också. Den gick svinbra, trots bristen på den.

Kejj:

De kostar inte många ören att köpa.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Det beror nog på skicket hos anläggningsytan mellan fugge och insug hur bra man klarar sig utan filtringen. Det är ju ingen "vanlig" packning, den ska mer vara en kladdig klutt som tätar i bakre änden av förgasaren. Antagligen går många vespor utmärkt utan den, men min primmy t ex drog rejält med luft just där. Inte förrän jag upptäckte att filtringen skulle vara oljeindränkt vid montering blev det tätt och bra. Men det är mycket möjligt att andra vespor går finfint utan den :grin:

Men när man ändå beställer något annat kan man ju alltid lägga till en filtring på beställningen :wink:
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Får väl köpa en och ha liggande tills nästa gng jag plockar ut förgasaren.
Vad heter det på engelska ifall man skulle ge sig på sip bestälning?
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

kejj wrote: Vad heter det på engelska ifall man skulle ge sig på sip bestälning?
Sealing washer
kejj
Mästare
Mästare

Dör utan choken på. *EDIT* Startar nu inte längre

Post by kejj »

Inhandlad. Får ge mig på en montering snarligen. Ska man behandla den innan eller är det bara att trä på?

Lite vidare info om min v50 dock. Efter rengöring av förgasaren fungerade allt perfekt ett tag. Sen började jag märka av att den hade tappat tomgången. Någonting den varit ganska bra på att snabb kunna stå på tomgång.
Tills den började 1 till 2 ggr att lägga av medans man körde med startade igen.

Tills igår då den först blev svårare och svårare att starta samt efter ett tag helt sonika omöjlig. Bytte stiftet(vilket var relativt nytt, 2mån gammalt) och då gick den igång och funkade ett tag. Tills den lade av igen och vägrade starta totalt oavsett nytt stift. Springa igång den gick inte heller.

Gnista har den, bensin flyter.
Tändning? Krysskil? Förgasaren igen?

Tips gott folk?
bufflig
Lärling
Lärling

Re: Dör utan choken på. *EDIT* Startar nu inte längre

Post by bufflig »

kejj wrote:Inhandlad. Får ge mig på en montering snarligen. Ska man behandla den innan eller är det bara att trä på?
Den ska dränkas in i SAE30 innan montering. Ta av förgasaren, trä den indränkta filtringen på insugsröret och sätt tillbaka förgasaren. Pressa in den ordentligt och dra åt klämman med kraft :)
Gnista har den, bensin flyter.
Tändning? Krysskil? Förgasaren igen?

Tips gott folk?
Jag skulle göra rent förgasaren igen, om inte det hjälper, kolla brytare och krysskil. Sedan nya brytare och konding...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Em Scooters säger att det är samma svänghjuls avdragare till PX som till v50.
Kan det stämma?
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 62&kId=356

Jag har ingen aning om hur det ser ut på en px.
Post Reply