<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Att bedriva klappjakt på MC-förare i media kanske är billigare och roligare än att underhålla vägarna

? Eller anar man en nyvunnen vilja att kunna ta in trängselskatt även från MC-förare nu när pengarna ska gå till vägbyggen istället för kollektivtrafik:?:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inte för att jag tror att dåligt vägunderhåll är den största boven, men visst borde Vägverket sopa rent framför egen dörr och inte bara hänga ut en försvinnande liten grupp trafikanter (de som kör som idioter). Bl a Vägverket och våra förtroendevalda politiker har påfallande ofta en förkärlek att sätta in åtgärder utan att det verkar särskilt genomtänkt. Se bara på regeländringen angående företräde för fotgängare vid obevakade övergångsställe: det finns inga belägg som talar för att det har varit tillgodo för olycksstatistiken - snarare tvärtom! Officiellt har antalet dödsolyckor sjunkit marginellt vid obevakade övergångsställen, men då ska man ha i beaktning att Vägverket har tagit bort över 6000 övergångsställen på kommunala vägar och 20 % av dito på statliga vägar. Paradoxalt nog har regeländringen från maj 2000 lett till att fler personer blivit lindrit skadade vid övergångsställen per år samt att det sker fler olyckor där bilister kör in i varandra.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Försvarar du motorcyklister som kör som idioter på svenska vägar?
Det finns annat än motorväg också då kan man idiotköra med 20hk mellan benen.
Det är skillnad på att köra för fort och köra som en galning, det är galningarna som håller olycksstatisktiken uppe.
De motorcyklister som kör 130 stör mig inte, men de som kör 200 blås och slickar mig i sidan för att de inte orkar vänta med att köra om tills det är fritt i mötande körfält, IDIOTER! det är ganska vanligt på de vägar jag brukar köra.
Men du kanske tycker att det mysigt med nära döden upplevelser när du kör vespa?
ska tillläggas att många bilister kör lika galet men det är faktiskt lugnare tempo på kamerasträckorna.
miljösnacket? var kommer det in i bilden i den här diskussionen om nummerplåtar?
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Givetvis försvarar jag inte denna lilla klick idioter som väljer fel tillfälle och miljö att "sträcka ut" sin hoj på. Vad jag menar är att kanske inte nödvändigtvis den enskilda individen skall ses som ytterst ansvarig för att staten tvingas ta till åtgärder i vissa sammanhang. Människor är människor och det kommer alltid finnas sådana som inte själv kan ta ansvar och känna gränser. Därför kanske det är på sin plats att göra staten ansvarig för vilken sorts fordon som tillåts ute på vägarna och inte den enskilde individen? Varför tillåta fordon som gör 300+ km/h när vi ändå bara tillåts köra i 120 km/h i Sverige? I övriga delar av samhället har ju staten gått in och satt gränser, t ex genom alkohollagar, vapenlagar m m - varför då helt plötsligt göra det till individbaserat ansvar när det gäller helt andra saker?
Tyvärr tror jag inte att det är de s k galningarna, som du uttrycker det, som är de stora olyckskorparna i statistiken. Våra vägar är fulla med personer som inte borde få ha kvar sitt körkort, t ex en stor majoritet äldre förare med både bristfällig syn och hörsel. Den svenska staten är för dålig på att regelbundet kontrollera vem som inte längre borde tillåtas framföra ett fordon i trafiken p g a medicinska skäl. De är inte de största fartbanditerna som är i topp på olycksstatistiken bland tvåhjulingar, utan "helt vanliga" personer som tolkas som mopedförare av ouppmärksamma bilister eller som blir påkörda p g a bristande uppsyn (vänstervängande bilist på landsväg är ju ett skräckexempel).
Nej, jag gillar verkligen inte nära-döden-upplevelser någon gång! Men jag kan inte sticka under stol med att jag tycker det är skoj att någon gång då och då "busköra" litet på två hjul. Självklart väljer jag då tillfällen där ingen annan kan utsättas för risker eller komma till skada. Jag ser inget moraliskt förkastligt med det, bara man väljer rätt tillfälle och miljö. Tvärtom tror jag det är nyttigt om alla hade tränat sig på litet mer aktiv körning, detta för att kunna hantera sitt fordon på ett bättre sätt vid oväntade trafiksituationer. Det finns utmärkta sätt att få utlopp för dessa övningar om man bara väljer rätt tillfällen, t ex på inhängnad bana, större ödelagda parkeringar eller otrafikerade och "säkrade" vägsträckor.
Angående vägkamerorna är min uppfattning att påfallande många trafikanter lär sig var de finns och dessemellan kör som just galningar. Vid varje fartkamera bromsar många trafikanter ned, på bästa ögontjänarmanér, ett moment som också kan framkalla fara för bakomvarande trafikanter om det kommer plötsligt (som det ofta gör). Hur många har inte stampat på bromsen vid en fartkamera i tron om att de kanske körde för fort? Vägverket har medvetet valt att förvilla om vilken hastighet som gäller vid ett visst vägavsnitt, vilket kan resultera i direkta och plötliga panikinbromsningar från skenheliga trafikanter. Snacka om att uppmuntra till framkallande av fara för annan...
Det där miljösnacket vara bara ett sätt att försöka skapa lite debatt kring ämnet. Jag ber uppriktigt om ursäkt om du tog det på något annat sätt. Jag är själv en stor miljöbov i det avseendet (och tror inte att det egentligen är inom dessa miljöområden man ska jaga syndare).
Peace & Happiness!
Kör så det ryker!!!
/ Fredrik