Grattis alla scooterägare!

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
Terraplane Blues

Grattis alla scooterägare!

Post by Terraplane Blues »

Jippi! :P

Nästa år ser det ut som om ni blir tvungna att borra två extrahål i skölden fram och sätta dit ett nytt tillbehör:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... rik_852511

Tack för den, Vägverket... :cry:

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Nytt, alls icke. Bara revival av ett gammalt fint tillbehör 8)

Fram till dess att vi fick "nya" skyltarna i mitten av 70-talet hade man regskyltar, om än mindre, fram även på mc. Det fanns speciella fästbyglar som satt bakom tutan på Vespa. Och min Lambretta har fortfarande kvar hålen efter regskylten, missade att spackla dem när jag lackade den.

Var man sportigt lagd gjorde man istället en självhäftande skylt och satte den på frontskölden, se t ex min SS på tråden dagens scooterbild.
/jens
traditionsbärare

scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Jippi! :P

Nästa år ser det ut som om ni blir tvungna att borra två extrahål i skölden fram och sätta dit ett nytt tillbehör:

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... rik_852511

Tack för den, Vägverket... :cry:

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

även om det var skyltar förr så är det inget man ser fram emot att det ska komma tillbaka. på vespan kan man alltid skaffa en sån gammal fästplatta som sitter bakom tutan och då krävs inga hål

Federico
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Nytt, alls icke. Bara revival av ett gammalt fint tillbehör 8)

Fram till dess att vi fick "nya" skyltarna i mitten av 70-talet hade man regskyltar, om än mindre, fram även på mc. Det fanns speciella fästbyglar som satt bakom tutan på Vespa. Och min Lambretta har fortfarande kvar hålen efter regskylten, missade att spackla dem när jag lackade den.

Var man sportigt lagd gjorde man istället en självhäftande skylt och satte den på frontskölden, se t ex min SS på tråden dagens scooterbild.
/jens
traditionsbärare

scooterdaddy - gammal är äldst<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det jag inte gillar är att det per automatik drabbar scootermotorcyklar - som defacto är harmlösa och framförs i snigelfart - bara för att någon djuping på Vägverket har "tänkt till". En stor reflexerande jätteful skylt fram, med stelt och modernt typsnitt, är inget jag kommer att sätta på mina scootrar iallafall - det vill jag lova!

På sin höjd skulle jag kunna tänka mig en liten avlång skylt som löper ovanpå framskärmen (längs med), ungefär som de hade på motorcyklar i England förr. Ett annat alternativ kunde vara självhäftande folie mitt på skölden, enligt gammal svensk modell. För något år sedan såg jag en gammal sliten och underbart patinerad svensk Touring med en självhäftande dekal i en stor båge mitt på skölden, med en svensk flagga följt av ett gammalt hederligt länsnummer. Ingen som har en bild på den Touringen, förresten?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />även om det var skyltar förr så är det inget man ser fram emot att det ska komma tillbaka. på vespan kan man alltid skaffa en sån gammal fästplatta som sitter bakom tutan och då krävs inga hål

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det blir nog till att gilla läget, som det brukar heta. Kan du t ex tänka dig vad en ful modern regskylt gör med utseendet på din fina GS 160? Ytterligare en anledning till att enbart satsa på Vespa 50 i framtiden... :wink:

Bra idé med löstagbar fästplatta! Var hittar man sådana? Annars får det bli något hemmapatent och kanske t o m en hemmasnickrad skylt, sånt ses ju med blida ögon av Lagen när det gäller transport med öppen baklucka m m (många fixar en egen och sätter på synligt ställe).

/ Fredrik
Tom
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tom »

Det blir svårt för fartkamerorna att ta bra ansiktsbilder så föraren kan identifieras. (Eller ska man avskaffa hjälmtvånget?)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tom</i>
<br />Det blir svårt för fartkamerorna att ta bra ansiktsbilder så föraren kan identifieras. (Eller ska man avskaffa hjälmtvånget?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis, men förmodligen har de tänkt på även detta och jag skulle inte förvåna mig om ägaransvar istället för föraransvar inträder. Annars är det bara att blåneka och egentligen säga vad som helst: "Det var min hund, konstapeln, som i ett obevakat ögonblick hoppade upp på scootern och körde iväg från husse. Fido är en olydig liten rackare". Det blir svårt för Lagen att kunna motbevisa sånt, även om det låter som en saga...

/ Fredrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

annars finns det ju ett enkelt sätt att slippa bli fotograferad vid fartkamera....

tråkigt att motorcyklister tror att hastighetsbegränsningar inte gäller dem, det är deras fel att vi får nummerplåt fram, inte vägverkets

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Måste inte en regel om skyltar fram harmonieras inom EU?

För övrigt har det totala antalet dödsolyckor inte minskat ett enda dugg sedan fartkamerorna började installeras. Det tycker jag säger allt.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />annars finns det ju ett enkelt sätt att slippa bli fotograferad vid fartkamera....

tråkigt att motorcyklister tror att hastighetsbegränsningar inte gäller dem, det är deras fel att vi får nummerplåt fram, inte vägverkets

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ha-ha. Hi-hi. Ho-ho. He... Min herre behagar skämta? 8) Med det resonemanget kan man i förlängningen lägga över ansvaret på alla mc-fabrikanter, eller t o m på Vägverket som tillåter registrering av tvåhjuliga originalfordon med ett vikt-/effektförhållande på 1:1 och potentiella toppfarter långt över 300+ km/h. Om vi ska hålla på med moraliserande paragrafrytteri, tycker jag man ska granska sig själv i alla situationer: hur många har inte överträtt lagen någon gång i någon form? Dessutom är våra motorvägar byggda <u>och</u> godkända för farter över 130 km/h. Ur miljöhänsyn har det också visat sig att koldioxidutsläppen generellt är högre i farter kring 100 km/h än 130 km/h. Och ur miljöhänsyn kanske man istället ska fråga sig om gamla miljöförpestande tvåtaktsfordon från 50-, 60- och 70-talet skall tillåtas att framföras på våra vägar? Och krocksäkerheten på dessa gamla tvåhjulingar hade aldrig passerat säkerhetskraven idag. Nej, bort med alla gamla osande scootrar från vägarna! (För en del scooterister är scootern ändå inte det mest primära... :wink: *host!*).

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Bär inte vägverket ansvar för igenläggning av kälskott och borttagning av rullgrus också? Rimligt är väl att anta att den tidiga våren i kombination med det relativt sena/dåliga vårunderhållet är orsaken till det ovanligt höga dödstalet när det gäller MC. Att bedriva klappjakt på MC-förare i media kanske är billigare och roligare än att underhålla vägarna:cry:? Eller anar man en nyvunnen vilja att kunna ta in trängselskatt även från MC-förare nu när pengarna ska gå till vägbyggen istället för kollektivtrafik:?:

Fortfarande ska ju dock lagförslag igenom remissinstanser och ska också godkännas av lagråd och riksdag. Vi har ju inte sett resultatet av manglingen än - ägaransvar för fortkörning är nog något som folk har synpunkter på, det har studsat förut...

Åtgärder som *verkligen* minskar antalet MC-olyckor har jag inget emot, även om de skulle förfula mitt fordon. Man vänjer sig och kan säkert få till en juste retrolook även med framskyltar, vi scooterister brukar ju vara uppfinningsrika:wink: Men här verkar det mest handla om att framställa MC-förare som fartblinda idioter, kanske för att slippa diskutera vem som verkligen bär ansvaret för ett flertal människors onödiga död:( Men jag är väl bara cynisk...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />annars finns det ju ett enkelt sätt att slippa bli fotograferad vid fartkamera....

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ha-ha. Hi-hi. Ho-ho. He... Min herre behagar skämta? 8) Med det resonemanget kan man i förlängningen lägga över ansvaret på alla mc-fabrikanter, eller t o m på Vägverket som tillåter registrering av tvåhjuliga originalfordon med ett vikt-/effektförhållande på 1:1 och potentiella toppfarter långt över 300+ km/h. Om vi ska hålla på med moraliserande paragrafrytteri, tycker jag man ska granska sig själv i alla situationer: hur många har inte överträtt lagen någon gång i någon form? Dessutom är våra motorvägar byggda <u>och</u> godkända för farter över 130 km/h. Ur miljöhänsyn har det också visat sig att koldioxidutsläppen generellt är högre i farter kring 100 km/h än 130 km/h. Och ur miljöhänsyn kanske man istället ska fråga sig om gamla miljöförpestande tvåtaktsfordon från 50-, 60- och 70-talet skall tillåtas att framföras på våra vägar? Och krocksäkerheten på dessa gamla tvåhjulingar hade aldrig passerat säkerhetskraven idag. Nej, bort med alla gamla osande scootrar från vägarna! (För en del scooterister är scootern ändå inte det mest primära... :wink: *host!*).

/ Fredrik

Försvarar du motorcyklister som kör som idioter på svenska vägar?

Det finns annat än motorväg också då kan man idiotköra med 20hk mellan benen.
Det är skillnad på att köra för fort och köra som en galning, det är galningarna som håller olycksstatisktiken uppe.

De motorcyklister som kör 130 stör mig inte, men de som kör 200 blås och slickar mig i sidan för att de inte orkar vänta med att köra om tills det är fritt i mötande körfält, IDIOTER! det är ganska vanligt på de vägar jag brukar köra.

Men du kanske tycker att det mysigt med nära döden upplevelser när du kör vespa?

ska tillläggas att många bilister kör lika galet men det är faktiskt lugnare tempo på kamerasträckorna.

miljösnacket? var kommer det in i bilden i den här diskussionen om nummerplåtar?

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Det är skillnad på att köra för fort och köra som en galning, det är galningarna som håller olycksstatisktiken uppe.

De motorcyklister som kör 130 stör mig inte, men de som kör 200 blås och slickar mig i sidan för att de inte orkar vänta med att köra om tills det är fritt i mötande körfält, IDIOTER! det är ganska vanligt på de vägar jag brukar köra.

Om det verkligen är så att fartkameror kan minska olyckorna för även MC är det väl gott och väl. Men är det verkligen bara blådårarna som kört ihjäl sig i vår? Det är väl det som är frågan och den tycker jag inte jag får svar på i artikeln eller någon annan stans. SMC har på flera håll hävdat att underhållet varit dåligt, men det verkar bara viftas bort av vägverket. Jag skulle vilja veta profilen på de olyckor som skett och vilken kategori som ökat. Jag tycker också att fartkameror på många ställen används *istället* för vägutbyggnad och underhåll, vilket inte blir en långsiktig lösning...

Naturligtvis ska även MC-förare hålla rimlig hastighet och sköta sig i största allmänhet. De som kör som idioter har jag inget emot att man sätter dit, men det känns som det handlar så mycket om att fokusera på idioterna istället för de helt vanliga ansvarstagande MC-förare som vägarna faktiskt också befolkas av... Naturligtvis är det bara en artikel baserad på ett utspel, och förhoppningsvis finns det mer kött på benen någonstans, men jag har inte sett det och skulle bra gärna vilja veta ved de bygger förslaget på...
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Att bedriva klappjakt på MC-förare i media kanske är billigare och roligare än att underhålla vägarna:cry:? Eller anar man en nyvunnen vilja att kunna ta in trängselskatt även från MC-förare nu när pengarna ska gå till vägbyggen istället för kollektivtrafik:?:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inte för att jag tror att dåligt vägunderhåll är den största boven, men visst borde Vägverket sopa rent framför egen dörr och inte bara hänga ut en försvinnande liten grupp trafikanter (de som kör som idioter). Bl a Vägverket och våra förtroendevalda politiker har påfallande ofta en förkärlek att sätta in åtgärder utan att det verkar särskilt genomtänkt. Se bara på regeländringen angående företräde för fotgängare vid obevakade övergångsställe: det finns inga belägg som talar för att det har varit tillgodo för olycksstatistiken - snarare tvärtom! Officiellt har antalet dödsolyckor sjunkit marginellt vid obevakade övergångsställen, men då ska man ha i beaktning att Vägverket har tagit bort över 6000 övergångsställen på kommunala vägar och 20 % av dito på statliga vägar. Paradoxalt nog har regeländringen från maj 2000 lett till att fler personer blivit lindrit skadade vid övergångsställen per år samt att det sker fler olyckor där bilister kör in i varandra.

<br />Försvarar du motorcyklister som kör som idioter på svenska vägar?

Det finns annat än motorväg också då kan man idiotköra med 20hk mellan benen.

Men du kanske tycker att det mysigt med nära döden upplevelser när du kör vespa?

ska tillläggas att många bilister kör lika galet men det är faktiskt lugnare tempo på kamerasträckorna.

miljösnacket? var kommer det in i bilden i den här diskussionen om nummerplåtar?

Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Givetvis försvarar jag inte denna lilla klick idioter som väljer fel tillfälle och miljö att "sträcka ut" sin hoj på. Vad jag menar är att kanske inte nödvändigtvis den enskilda individen skall ses som ytterst ansvarig för att staten tvingas ta till åtgärder i vissa sammanhang. Människor är människor och det kommer alltid finnas sådana som inte själv kan ta ansvar och känna gränser. Därför kanske det är på sin plats att göra staten ansvarig för vilken sorts fordon som tillåts ute på vägarna och inte den enskilde individen? Varför tillåta fordon som gör 300+ km/h när vi ändå bara tillåts köra i 120 km/h i Sverige? I övriga delar av samhället har ju staten gått in och satt gränser, t ex genom alkohollagar, vapenlagar m m - varför då helt plötsligt göra det till individbaserat ansvar när det gäller helt andra saker?

Tyvärr tror jag inte att det är de s k galningarna, som du uttrycker det, som är de stora olyckskorparna i statistiken. Våra vägar är fulla med personer som inte borde få ha kvar sitt körkort, t ex en stor majoritet äldre förare med både bristfällig syn och hörsel. Den svenska staten är för dålig på att regelbundet kontrollera vem som inte längre borde tillåtas framföra ett fordon i trafiken p g a medicinska skäl. De är inte de största fartbanditerna som är i topp på olycksstatistiken bland tvåhjulingar, utan "helt vanliga" personer som tolkas som mopedförare av ouppmärksamma bilister eller som blir påkörda p g a bristande uppsyn (vänstervängande bilist på landsväg är ju ett skräckexempel).

Nej, jag gillar verkligen inte nära-döden-upplevelser någon gång! Men jag kan inte sticka under stol med att jag tycker det är skoj att någon gång då och då "busköra" litet på två hjul. Självklart väljer jag då tillfällen där ingen annan kan utsättas för risker eller komma till skada. Jag ser inget moraliskt förkastligt med det, bara man väljer rätt tillfälle och miljö. Tvärtom tror jag det är nyttigt om alla hade tränat sig på litet mer aktiv körning, detta för att kunna hantera sitt fordon på ett bättre sätt vid oväntade trafiksituationer. Det finns utmärkta sätt att få utlopp för dessa övningar om man bara väljer rätt tillfällen, t ex på inhängnad bana, större ödelagda parkeringar eller otrafikerade och "säkrade" vägsträckor.

Angående vägkamerorna är min uppfattning att påfallande många trafikanter lär sig var de finns och dessemellan kör som just galningar. Vid varje fartkamera bromsar många trafikanter ned, på bästa ögontjänarmanér, ett moment som också kan framkalla fara för bakomvarande trafikanter om det kommer plötsligt (som det ofta gör). Hur många har inte stampat på bromsen vid en fartkamera i tron om att de kanske körde för fort? Vägverket har medvetet valt att förvilla om vilken hastighet som gäller vid ett visst vägavsnitt, vilket kan resultera i direkta och plötliga panikinbromsningar från skenheliga trafikanter. Snacka om att uppmuntra till framkallande av fara för annan...

Det där miljösnacket vara bara ett sätt att försöka skapa lite debatt kring ämnet. Jag ber uppriktigt om ursäkt om du tog det på något annat sätt. Jag är själv en stor miljöbov i det avseendet (och tror inte att det egentligen är inom dessa miljöområden man ska jaga syndare).

Peace & Happiness! :)

Kör så det ryker!!! :wink:

/ Fredrik
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Att bedriva klappjakt på MC-förare i media kanske är billigare och roligare än att underhålla vägarna:cry:? Eller anar man en nyvunnen vilja att kunna ta in trängselskatt även från MC-förare nu när pengarna ska gå till vägbyggen istället för kollektivtrafik:?:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inte för att jag tror att dåligt vägunderhåll är den största boven, men visst borde Vägverket sopa rent framför egen dörr och inte bara hänga ut en försvinnande liten grupp trafikanter (de som kör som idioter).
Nä, det kan mycket väl vara så att det är just blådåreskörning som ökat och att det är SMC som är ute och cyklar när de talar om vägunderhållet, även om jag tyckte vägarna var grymt uselt sopade i stockholmstrakten väldigt länge. Antagligen är jag sur och cynisk för att vägverket lagt en tidning i min brevlåda där EU-mopeder illustreras med en rosa PX:):wink:
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Antagligen är jag sur och cynisk för att vägverket lagt en tidning i min brevlåda där EU-mopeder illustreras med en rosa PX:):wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">En ack så liten miss kan tyckas - men är det inte ganska signifikativt för Vägverket i stort? Ingenting verkar särskilt genomtänkt eller ordentligt utvärderat från deras håll. Bara inför en massa och se vad som händer. Blir det negativt kläs det in i positiv statistik:

<i>"Dödsolyckorna vid övergångsställen har bara minskat marginellt efter "Zebralagen", men vi berättar inte att vi har plockat bort tiotusentals övergångsställen, så verkar allt bra..."</i>

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nåt spjut som fortfarande inte hajat det mest grundläggande kring begreppet rättsäkerhet.

Ägaransvar kan dom knappast fixa till, eftersom dom då avkriminaliserar fortkörning och lägger det på samma nivå som felparkering. Om dom vill behålla rättsäkerheten på en modern nivå, vill säga, och inte gå tillbaka till inkvisitionens dagar. Och avkriminaliserade handlingar kan aldrig leda till annat än böter. Lite besvärande för dom.

En kriminaliserad handling förutsätter ALLTID att skuld bevisas bortom rimligt tvivel för att en person skall kunna dömas. Och med hjälm går det inte. The end.

Mvh

Guran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tom</i>
<br />Det blir svårt för fartkamerorna att ta bra ansiktsbilder så föraren kan identifieras. (Eller ska man avskaffa hjälmtvånget?)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Precis, men förmodligen har de tänkt på även detta och jag skulle inte förvåna mig om ägaransvar istället för föraransvar inträder. Annars är det bara att blåneka och egentligen säga vad som helst: "Det var min hund, konstapeln, som i ett obevakat ögonblick hoppade upp på scootern och körde iväg från husse. Fido är en olydig liten rackare". Det blir svårt för Lagen att kunna motbevisa sånt, även om det låter som en saga...

/ Fredrik

Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
Post Reply