GS160 62
GS160 62
Hej alla glada!! I dag startade jag min nyrenoverade GS och jag kan inte gå å lägga mig för jag är så uppe i varv:) Jag är riktigt ny i gemet och har väl egentligen inte skruvat förut men man måste ju börja ngngång ju. Allt har gått fint men jag är osäker på oljor. Jag har en beskrivning som säger att det ska vara olja i fram- och bakdämparen samt i växelhuset. Men vilken sorts olja ska det vara i växelhuset? Växellådsolja?? Motorolja??
-
- Lärling
-
- Mästare
Rak 30 olja finns på de flesta ställen där man säljer gräsklippare + på bensinmackar. Även om det känns kymigt att hälla "gräsklipparolja" för 40:-/l i sin nyrenoverade GS160 så är det så det ska vara för att få rätt beteende i koppling och växellåda.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Swells</i>
<br />ok, var köper man det?? Finns det på mackar vanligtvis?, hur vet man hur mycket man ska ha i? det finns ju varken sticka eller öga på dessa maskiner.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Swells</i>
<br />ok, var köper man det?? Finns det på mackar vanligtvis?, hur vet man hur mycket man ska ha i? det finns ju varken sticka eller öga på dessa maskiner.
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Du fyller på i påtappningshålet tills det börjar rinna över. Då är det lagom. Jag vet inte om de har på mackar, själv köper jag på EM scooters i GBG, men det finns nog lite här och var.
Om jag är rätt informerad så har EM bara en olja och den funkar visserligen jättebra men det är inte rak SAE30 utan SAE10W30.
Det viktiga är att den är avsedd för våt koppling.
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 65&kId=198
// Bobo
<br />Du fyller på i påtappningshålet tills det börjar rinna över. Då är det lagom. Jag vet inte om de har på mackar, själv köper jag på EM scooters i GBG, men det finns nog lite här och var.
Om jag är rätt informerad så har EM bara en olja och den funkar visserligen jättebra men det är inte rak SAE30 utan SAE10W30.
Det viktiga är att den är avsedd för våt koppling.
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 65&kId=198
// Bobo
-
- Nybörjare
pluggen
när jag köpte olja från EM så rekommenderade de mig att köpa en ny tappskruv och packning. Kostade typ 20spänn eller nåt sånt (gillar EM, de håller inte på och ockrar på viktiga smådelar som man behöver) Packningen brukar vara slut och det är trist om man tappar all olja och den hamnar på golvet i garaget.
är den fräsch så är det säkert ingen fara.. fick bara lära mig att tumregeln är att byta om den inte är bytt på länge
är den fräsch så är det säkert ingen fara.. fick bara lära mig att tumregeln är att byta om den inte är bytt på länge