Vespa 50r -80

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Vespa 50r -80

Post by kejj »

Då får jag väl ge mig på mitt första försök till att lägga upp bilder på min v50r från 1980.
Enjoy Coke:

Image

Image

Image

Image

Image

Image


V50R*2
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Kul lackering!!:):D:):D
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 85
Joined: Wed 01 Mar 2006, 13:29
Location: Stockholm City!

Post by parklife »

Ruskigt fint!

/ T.




___________________
www.themodesty.net
www.parklife.se
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Jättefin, Kejj! :)

/ Fredrik
Lawman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 09 Mar 2007, 21:00
Location: Södra Dalarna

Post by Lawman »

Snygg !!!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Tackar tackar.
Förbättringsprocessen lyder som sådan.
1, måla back spegel fästet i vitt (den har blåa spår på sig från tidigare spraylack.
2, 10" eftersom alla säger att det är så himla mycket bättre väghållning och
3, fixa den gnisslade bakbromsen medan jag ändå byter hjul.

Annars är riktigt nöjd med detta exemplar.

V50R*2
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Tjusigt med tvåtonerslack!
// K
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

snyggt! och den går ju bra också kan jag intyga som smög bakom med lowridern genom bromma

Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Ahh, då har jag kopplat ännu ett scooterforum nickname med person i verkligheten! Vi borde köra namnbrikor som visar realname och scooterforumname!

Har lyckats klocka den till 65km/h, snabbare har jag inte vågat att åka men det finns kraft kvar.
Du måste ha vart tvungen att hålla efter på gasen på din!

/kejj

V50R*2
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kejj</i>
<br />
Du måste ha vart tvungen att hålla efter på gasen på din!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ja, den går fortare än 65:wink:

Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Jag Kanske borde skaffa mig en matchade PX för att hålla mig strikt inom färgkartan :)

Image
Bara det är gjord av plåt så....
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

kejj wrote:Jag Kanske borde skaffa mig en matchade PX för att hålla mig strikt inom färgkartan :)
ha ha ha.... Ja, man måsta ha måååånga scootrar.
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Eller snarare matchande scootrar :)
Bara det är gjord av plåt så....
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

kejj wrote:Eller snarare matchande scootrar :)
ja, och många :grin:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Slå till! Det blir ju ett härligt par! Först trodde jag att du beslutat sälja din Vespa (såg slarvigt) men sedan insåg jag att det inte alls var samma Vespa det var frågan om.

Och tänk så förvånade vissa kommer att bli som inte heller märker skillnaden och du gasar iväg som ett skott med den här! :lol:
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Ja du, tanken har slagit mig. Kontrasten med 2 färger gör tutkåpan extremt framträdande. Svårt det där.

Ska man ta PX så verkar det vara post -98 för skivbroms m.m. modernare racerlook.
Last edited by kejj on Tue 11 Mar 2008, 19:53, edited 1 time in total.
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

px är inte fula, tyckte det förut. nu tycker jag att en välstädad px är snygg.
---------------------------------------------------------
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

lambrittan wrote:px är inte fula, tyckte det förut. nu tycker jag att en välstädad px är snygg.
Jag har nog inte kommit fullt lika långt som, men faktum är att jag nog är på väg dit. Gillade inte alls PX innan sommaren, men efter ett par veckor i Italienså har bilden ändrats något.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Kanske gå och hälsa på PX:n och ta en provtur och sedan fundera igen? (Jmf. ge djävulen lillfingret och...)
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

hmm, kasnke det, ska ändå till ehr och köpa lite delar till v50 :)

Man kanske rentav slipper den veckovisa besöket på EHR om man har en px.
Jag har förstått att pre -83 är snyggast och att post -98 är bäst iom bla. skivbroms.

Åsikter angående detta? Är en 86:a verklgien 'värt' det?
Bara det är gjord av plåt så....
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Det ser ut att vara samma PX som var till salu på EHR i vintras, åtminstone är det samma lack, sadel och samma mörkröda blinkersglas. Den hade köpts ut från ett försäkringsbolag då hade gåtts igenom ordentligt på EHR och borde vara i gott skick. Jag var faktiskt spekulant på den i vintras, men fick rådet att inte välja PX som vintermaskin och avstod då... Å andra sidan köpte jag ju en PX i våras iallafall och är nöjd med den (efter motorrivning iofs :) )
Tänk dock på att en vit PX (som man kan bärga för typ 10k) lätt omvandlas till en tvåfärgad. Alla delar som lackats röda är lätt demonterbara ("svårast" borde vara stänkan, bara överdelen av styrhuvudet är röd) och ingen total rivning är av nöden för att lämna in dessa delar på lack (eller spraya på själv om möjlighet finns).

Rundare tutkåpa och snyggare styrhuvud på de tidiga P200'orna - javisst, och skivbroms på de sista modellerna är också bra, men PX'en är ju alltid en klassisk snygging oavsett årsmodell :)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Det var evigt tjatande om att PX är ful. Och visst, en sliten vanskött standardvit PX gör ingen människa glad. Men den är ju ändå en riktig mc-scooter, inte något tanig liten moped (medveten provokation).

Med lite styling och ev ett lackjobb kan man få en PX riktigt fin, tycker åtminstone jag. Det finns en hel del man kan göra, med relativt enkla medel.Jag skrev en artikel i ämnet i Scooteristen för något år sedan, efter att ha gjort i ordning min egen PX125 http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=1400

Dessutom, en välskött PX bara går och går, åtminstone gör min det. Separatsmörjningen (från 1984) gör att man slipper blanda olja och den elektroniska tändningen gör att den alltid startar snabbt och enkelt. Så jag gillar min PX skarpt, och snart är den också en klassiker.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Jag håller med Jencla här!
Köpte min (iofs en P200 från -82 egentligen, men det är ju i stort sett samma som PX) för ett par år sedan...med viss tveksamhet, bör tilläggas. Ville dock ha en pålitlig pendlarscooter som komplement, och priset var löjligt bra, så jag slog till ändå.

Efter att nu ha kört den så gott som dagligen till vardags under säsong (och dessutom till ett par runs) har jag ändrat mig. En PX är kanske inte snygg på samma sätt som en klassiker, men den har helt klart sin charm och går alldeles utmärkt att få riktigt skaplig med några enkla "trick". Dessutom är, åtminstone min, riktigt lattjo att köra och helt sjukt pålitlig!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Hehe, om allt klaffar så kommer jag nog också äga en pendlarscooter av modell PX125 :) Så snabbt man ändrar uppfattning om saker och ting.

Btw.
Färgerna på min Vespa 50r -80 är:
Röd: FIAT Rosso 908
Vit: FIAT Bianco Cigno 058
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

kejj wrote:Hehe, om allt klaffar så kommer jag nog också äga en pendlarscooter av modell PX125 :) Så snabbt man ändrar uppfattning om saker och ting.

Btw.
Färgerna på min Vespa 50r -80 är:
Röd: FIAT Rosso 908
Vit: FIAT Bianco Cigno 058
varför en 125 och inte en 200, kejj?
---------------------------------------------------------
Post Reply