Vid köp av "gammal" vespa

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Post Reply
diplomaten
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Thu 28 Sep 2006, 15:25
Location: Göteborg

Vid köp av "gammal" vespa

Post by diplomaten »

Tjipp.

Då har jag fått ut lite stålar för min stulna Habana och nu ligger jag i startgroparna för att köpa mig en ny/gammal scooter.

Har bl.a annat dreglat över denna men priset skrämmer något :-) (är väl knappast ett tokhögt pris om man jämför lite med de som ligger på ebay om jag skall räkna in transport å sånt eller?)http://www.blocket.se/vi/12244395.htm?ca=15_s
Skall titta på den i nästa vecka om den finns kvar då.

Men nu till min fråga: Vad skall jag tänka på när jag tittar på gamla vespor? Vad är de mest "klassiska" felen? Tecknen? Hur är det med papper på dessa gamla, vad kräver försäkringsbolagen när det gäller restaurerade fordon? Andra tips?

Tacksam för all info, snart kanske kommer till ett rally nära er :-)

/Nicke
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Den där skulle jag inte ta i med tång, iallfall inte till det priset. 38000 är ett fantasipris. 34mm fugge till en 175-cylinder låter helskumt, dessutom ser det ut som det sitter ett klistermärke där ramnumret ska vara instansat. Märkligt.

Vore den helt orginal och man var total orginaldåre, KANSKE man skulle vara beredd att pröjsa mycket för den (dock inte så mycket som 38000), men a) fel motor, b) märklig förgasare + luftfilter c) felaktig vajerdragning...nejdu. Leta vidare.

Mvh

Guran




<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by diplomaten</i>
<br />Tjipp.

Då har jag fått ut lite stålar för min stulna Habana och nu ligger jag i startgroparna för att köpa mig en ny/gammal scooter.

Har bl.a annat dreglat över denna men priset skrämmer något :-) (är väl knappast ett tokhögt pris om man jämför lite med de som ligger på ebay om jag skall räkna in transport å sånt eller?)http://www.blocket.se/vi/12244395.htm?ca=15_s
Skall titta på den i nästa vecka om den finns kvar då.

Men nu till min fråga: Vad skall jag tänka på när jag tittar på gamla vespor? Vad är de mest "klassiska" felen? Tecknen? Hur är det med papper på dessa gamla, vad kräver försäkringsbolagen när det gäller restaurerade fordon? Andra tips?

Tacksam för all info, snart kanske kommer till ett rally nära er :-)

/Nicke
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

************************
Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
************************
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Från Vietnam eventuellt? Alla Vietnamesiska reklamförs som totalrenoverade och perfekta ögonfägn. Jag skulle kräva att få se bevis på ursprung. Är det förresten Vespasadlar eller hade Lambrettorna likadana sadlar som Vesporna, undrar jag som inget vet om "Vespornas storabröder"? :D

Ja vi har några vietnamvespor till salu här till fantasipris! 5990 euro försöker en affär få, en privat försöker få nästan 5000 euro och en annan 3500. Av någon underlig anledning så går affärerna dåligt... Så den där går ju i samma billighetsklass!
Nickeponken
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 60
Joined: Sat 16 Sep 2006, 19:40
Location: Sweden

Post by Nickeponken »

Det här vore kanske ett klokare objekt. Den lär ju gå i alla fall!:wink:
http://www.blocket.se/vi/12273564.htm?ca=11_s


Vespa 50R -78
Vespa LXV -06
Post Reply