Jag har en liten fundering. När jag häromdagen tillfälligt plockade bort fläktkåpan och startade motorn så kände jag hur stark luftströmmen egentligen är som ska kyla cylindern.
Skulle man inte kunna modifiera kåpan och helt sonika leda in kanske 40 % av kylluften direkt in i luftburken och därigenom trycksätta denna. Det borde bli någon variant av den "luffarturbo" som man ibland ser på snabba motorcyklar.
En tanke bara...
Turbo
Det borde man kunna göra, skoj idé...Frågan är bara hur man skall lyckas få en bra bestyckning av gasaren. Man borde nog fortfarande försöka dra inluften via ramen eller annan mindre utsatt plats så att hastigheten inte ändrar inluften så mycket.
Men det blir mer som en kompressor än en Turbo, om man nu skall vara lite Besservisser.
Men det blir mer som en kompressor än en Turbo, om man nu skall vara lite Besservisser.
testade det på en moped som jag hade i moppeåldern, tyvärr sämre resultat än utan, men på den tiden finmeckade man inte så mycket.
de som provat att modifiera luftfilter/luftburk/utan luftburk m.m. kommer oftast fram till att en SI förgasare fungerar bäst men tillhörande omslutande luftburk, man kan få motorn att varva lite mer med öppnare filter/luftsystem men min erfarehet är att bottendraget alltid försämras
Federico
de som provat att modifiera luftfilter/luftburk/utan luftburk m.m. kommer oftast fram till att en SI förgasare fungerar bäst men tillhörande omslutande luftburk, man kan få motorn att varva lite mer med öppnare filter/luftsystem men min erfarehet är att bottendraget alltid försämras
Federico
-
- Nybörjare
- Posts: 18
- Joined: Fri 04 May 2007, 08:55
- Location: Farsta/Stockholm
Hej, är lite ny här men fixar lite med moppar i vanliga fall...
Med "luffarturbo" och liknande lösningar så skapar man övertryck i fuggen och det är ingen bra ide pga att förgasaren behöver undertryck för att få bensin in i motorn, ju mer övertryck/minskat undertryck ju mindre soppa...
Samma sak om man byter till ett öppnare filter så kommer vespan få magrare blandning och blir vassare på topp men risken för värmenyp ökar.
Kolla alltid stiftet efter sådana ingrepp.
Med "luffarturbo" och liknande lösningar så skapar man övertryck i fuggen och det är ingen bra ide pga att förgasaren behöver undertryck för att få bensin in i motorn, ju mer övertryck/minskat undertryck ju mindre soppa...
Samma sak om man byter till ett öppnare filter så kommer vespan få magrare blandning och blir vassare på topp men risken för värmenyp ökar.
Kolla alltid stiftet efter sådana ingrepp.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Petrolheads</i>
<br />Hej, är lite ny här men fixar lite med moppar i vanliga fall...
Med "luffarturbo" och liknande lösningar så skapar man övertryck i fuggen och det är ingen bra ide pga att förgasaren behöver undertryck för att få bensin in i motorn, ju mer övertryck/minskat undertryck ju mindre soppa...
Samma sak om man byter till ett öppnare filter så kommer vespan få magrare blandning och blir vassare på topp men risken för värmenyp ökar.
Kolla alltid stiftet efter sådana ingrepp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst måste man byta munstycke med öppet filter, men även om man får rätt blandning så tappar man bottendrag
Federico
<br />Hej, är lite ny här men fixar lite med moppar i vanliga fall...
Med "luffarturbo" och liknande lösningar så skapar man övertryck i fuggen och det är ingen bra ide pga att förgasaren behöver undertryck för att få bensin in i motorn, ju mer övertryck/minskat undertryck ju mindre soppa...
Samma sak om man byter till ett öppnare filter så kommer vespan få magrare blandning och blir vassare på topp men risken för värmenyp ökar.
Kolla alltid stiftet efter sådana ingrepp.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
visst måste man byta munstycke med öppet filter, men även om man får rätt blandning så tappar man bottendrag
Federico
Heisann!
Turbo er absolutt ikke umulig!!!
Se her; http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Det er noen tyskere som har bygget om en tysk touring, dvs T4 som også er VGLA...
Alt er mulig, selv om effekten kommer på litt <i>vel</i> høyt turtall...
www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Turbo er absolutt ikke umulig!!!
Se her; http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Det er noen tyskere som har bygget om en tysk touring, dvs T4 som også er VGLA...
Alt er mulig, selv om effekten kommer på litt <i>vel</i> høyt turtall...

www.vespatouring.blogspot.com
http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo