Har just splittat en touring-motor för att byta packboxarna. Instruktionerna på scooterhelp är kanon men jag saknar ett moment: Hur får jag loss veven från inre motorhalvan? Vi har tagit bort kopplingen och jag antar att det är lagret som håller kvar veven. Är det bara att banka ut den eller finns det något annat trick? Jag har inte vågat använda någon kraft ännu av rädsla att skada något...
//Anders
www.trimaran.nu
Hur lossar jag veven?
-
- Lärling
-
- Mästare
-
- Lärling
Fast jag har fått uppfattningen att normalt sitter lagret kvar i motorblocket (på kopplingssidan) när man tar loss veven...
//Anders
www.trimaran.nu
//Anders
www.trimaran.nu
Hej!
Om du har tur så sitter lagret kvar...men inte alltid.
Värm på lagret istället en liten stund, börja sedan demonteringen direkt innan veven har börjat bli varm den också..
Använd en spetsig dorn att knacka ut veven med, ha en medhjälpare tillhands när veven släpper så att den inte dunsar i golvet och blir skev, substitut till medhjälpare kan vara en bit lina/spännband. som sitter ganska tajt.
När du knackar ut veven så kan det vara bra om medhjälparen håller upp den så att den inte knackas snett i lagret, då kommer garanterat lagret med.
VH/C
Om du har tur så sitter lagret kvar...men inte alltid.
Värm på lagret istället en liten stund, börja sedan demonteringen direkt innan veven har börjat bli varm den också..
Använd en spetsig dorn att knacka ut veven med, ha en medhjälpare tillhands när veven släpper så att den inte dunsar i golvet och blir skev, substitut till medhjälpare kan vara en bit lina/spännband. som sitter ganska tajt.
När du knackar ut veven så kan det vara bra om medhjälparen håller upp den så att den inte knackas snett i lagret, då kommer garanterat lagret med.
VH/C
Ja det har du rätt i, vad pinsamt
Visst sitter packboxen för lagret... på en Touring!
Om packboxen är kass så är troligen lagret också kass, dom brukar ha ungefär samma livslängd i en original Touring om de nu inte är torkade eller förstörda av dagens bensin d.v.s.
Så knacka ut veven utan värme och du skall vara i hamn, om lagret lossnar och är okej så är det bara att montera detsamma igen, kan dock vara lite klurigt att få det av veven.
Det är oftast lättare att byta packbox genom att ta ut vevaxeln ändå...
VH/C

Om packboxen är kass så är troligen lagret också kass, dom brukar ha ungefär samma livslängd i en original Touring om de nu inte är torkade eller förstörda av dagens bensin d.v.s.
Så knacka ut veven utan värme och du skall vara i hamn, om lagret lossnar och är okej så är det bara att montera detsamma igen, kan dock vara lite klurigt att få det av veven.
Det är oftast lättare att byta packbox genom att ta ut vevaxeln ändå...
VH/C
-
- Lärling
Hej och tack för hjälp. Med lite värme runt lagret så lossade veven utan problem med ett par knackningar. Sedan var det enkelt att ta bort lagret och byta packboxen från vevhussidan. Lagret var nytt så det satte vi tillbaka igen (alla packboxar var också nya men tydligen ditsatta utan försiktighet). Lite problem att få vev och lager på plats igen men med lite kylspray och värmepistol så fungerade det. Totalt 8 timmar från att vi började ta av motorn från vespan till den åter var ihopplockad, nu återstår bara att hänga upp den på vespan och se om vi uppnådde önskad effekt.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Steg ett måste iaf vara att ha närvaro i garaget.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lite kan väl även jag få njuta av solen? Den enda färg jag har fått än så länge beror nog på oljan och smutsen...
//Anders
www.trimaran.nu
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Steg ett måste iaf vara att ha närvaro i garaget.

Lite kan väl även jag få njuta av solen? Den enda färg jag har fått än så länge beror nog på oljan och smutsen...

//Anders
www.trimaran.nu