Hej,
säkert enkla problem, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja... köpte nyss en p200e från -83 och den har lite intressanta egenheter.
Soppakranen måste stå i reservläge, annars får den ingen soppa (även om den är nytankad). Nån som har några tips?
Lite ojämn gång, först hade den tokhög tomgång - pillade lite och gjorde rent och då blev det bättre, men nu är det så att den "dippar" lite när man kör - ett slags effekttapp som försvinner efter ett tag. Kan det vara så att förgasaren behöver rengöring kanske?
Tack på förhand,
Mattias
Vespa gs 150 1960
Soppatillförsel
Bensinkranen har olika hål beroende på läge och det kan mycket väl vara så att det sitter en del smuts i kranen (kanske även att gummipackningen börjat luckra upp sig) så att soppan inte kommer fram.
Kranen ser ut ungefär såhär inuti:
http://www.scomo.net/popup_image.php/pID/4039.jpg
För att ta ur och byta kranen behöver du ett specialverktyg som ser ut såhär:
http://www.scomo.net/popup_image.php/pID/4562.jpg
/Patrik
Kranen ser ut ungefär såhär inuti:
http://www.scomo.net/popup_image.php/pID/4039.jpg
För att ta ur och byta kranen behöver du ett specialverktyg som ser ut såhär:
http://www.scomo.net/popup_image.php/pID/4562.jpg
/Patrik
Att göra rent förgasaren är aldrig fel. Enkelt och resultatinriktat mek
Byt packningar, blås ur munstyckena med tryckluft och kolla gummibälgen som går mellan ram och förgasarburk så att den inte är sprucken/otät. Och så rengöring av luftfiltret med bensin och lagom försiktig blåsning.
Bilder från PX, likadant förutom oljepumpen (?):http://vespamaintenance.com/fuel/carbrebuild/index.html Och lite tips om luftskruven etc: http://vespamaintenance.com/fuel/carbtune/

Bilder från PX, likadant förutom oljepumpen (?):http://vespamaintenance.com/fuel/carbrebuild/index.html Och lite tips om luftskruven etc: http://vespamaintenance.com/fuel/carbtune/
Hej!
Att göra rent förgasaren är ingen dum början
på en nyköpt scooter. Mycke gammalt klegg kan
ligga i fuggen.
Även luftfiltret ska göras rent.
Sitter det en ny soppaslang i så kan den vara för
lång? Det kan göra så att det blir luft i den
och bränslet inte flödar ner i förgasaren
som det ska.
Men innan du börjar med det så kan du ju justera
luftskruven som sitter längst bak på förgasaren.
Se till att du har en låg tomgång på Vespan, vrid
in skruven i botten och skruva sedan ut den 1 och
ett halvt varv.
Dippen som du beskriver kan mycket väl bero på
luftskruven.
Kolla så att kranen också är rätt isatt.
Neutralläget ska vara rakt upp, kranen ska
inte kunna stå "nedåt".
Edit: Också vakum i tanken kan spöka till det hela lite.
Om tanklocket inte släpper igenom någon luft har soppan
svårt att komma ner i förgasaren.
Lätta på locket lite så luft kommer in i tanken
och kolla om det blir någon skillnad i "dippen",
när du gasar.
// K
Att göra rent förgasaren är ingen dum början
på en nyköpt scooter. Mycke gammalt klegg kan
ligga i fuggen.
Även luftfiltret ska göras rent.
Sitter det en ny soppaslang i så kan den vara för
lång? Det kan göra så att det blir luft i den
och bränslet inte flödar ner i förgasaren
som det ska.
Men innan du börjar med det så kan du ju justera
luftskruven som sitter längst bak på förgasaren.
Se till att du har en låg tomgång på Vespan, vrid
in skruven i botten och skruva sedan ut den 1 och
ett halvt varv.
Dippen som du beskriver kan mycket väl bero på
luftskruven.
Kolla så att kranen också är rätt isatt.
Neutralläget ska vara rakt upp, kranen ska
inte kunna stå "nedåt".
Edit: Också vakum i tanken kan spöka till det hela lite.
Om tanklocket inte släpper igenom någon luft har soppan
svårt att komma ner i förgasaren.
Lätta på locket lite så luft kommer in i tanken
och kolla om det blir någon skillnad i "dippen",
när du gasar.
// K
Du har antagligen en nyare PX-soppakran, de har bara två lägen. Om man jämför med en äldre så är lägena:
Av-Av
På-Av
Reserv-På
Det roliga är att om man tar isär tvålägeskranen så är det bara att borra ett av hålen i den några mm djupare och vips så har man en trelägeskran, jäkla fiffigt Piaggio
Lycka till!
Jonas
Av-Av
På-Av
Reserv-På
Det roliga är att om man tar isär tvålägeskranen så är det bara att borra ett av hålen i den några mm djupare och vips så har man en trelägeskran, jäkla fiffigt Piaggio
Lycka till!
Jonas