frambromslåsning (V50)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
erikh
Lärling
Lärling

frambromslåsning (V50)

Post by erikh »

Frambromsvajern på min v50 ´66 låser sig, eller vad man ska säga, och hjulet låser sig och man måste dra ut bromsen med fingrarna där dere.
Är det antagligen
1- för lös vajer
eller
2- (vilket jag tror på) den lilla fjädern där inuti som har pajat?
Tänkte höra med er innan jag öppnar upp skiten.

snart skaffar jag en plastmoppe..
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Kan du avgöra om det bara är vajern det kan vara fel på?
Om du inte kan se det direkt, kan du lossa vajern från bromstrumman.
Har du tur kan det bara vara skit i vajern, eller att en av trådarna har gått av och fungerar som en hulling.

Bella R200 -55
Bella R204 -60
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

ah, det är ju sant, det tänkte jag inte på. ska kika på det. hur pass knepigt är det annars att öppna upp och byta; är det massvis med smådelar? Jag menar, det kan ju vara värt lite jobb att byta fjädern, då kan jag byta ut bromsbackarna också och det borde jag göra förr eller senare iallafall..
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Jag har haft samma problem på min V50.
Mitt problem var den att själva armen som sitter i bromsskölden kärvade p.g.a. uttorkning.
Jag plockade bort bromstrumman och tog bort bromsbackarna. Armen som pressar ut backarna går då lätt att trycka ut, rengär den ordentligt och smörj den med LITE kopparpasta. Var försiktig så Du inte får något på bromsbackarna.

Lycka till

//Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Kolla också ytan på backarna där bromsarmen pressar ut dom (brukar sitta små bockade plåtar där) . om det är gropigt eller om armen är sliten så kan samma problem uppstå. det som händer då är att bromsarmen sätter sig helt på tvären och låser backarna.
alternativt att backarna går trögt på axeln som som sitter fast på (den på motsatt sida om bromsarmen.) /federico
Post Reply