<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Faktiskt snyggt renoverad vespa! Federico har rätt: "Den mörkare färgen gör inget för utseendet, tvärtom". Inte så konstigt, eftersom vespan uppenbarligen är en VGLA. Enligt mitt öga är färgen precis den rätt för VGLA. Eller så är den mycket, mycket nära den rätta. Troligen är det frågan om en tidig VGLA, eftersom den har den målade strömbrytaren, som ersattes med den kromade fr.o.m. chassinummer 15860. Lägg också märke till grodynglen på sidokåporna, som är målade på det plana området. De är antingen original eller så har renoveraren varit varit mycket ambitiös. Däremot är nog baklyktan inte original, eftersom den här krommade typen kom i bruk först fr.o.m. chassinr 25241. Fotstödet är ju också det klena som hör till de gamla VGLA-vesporna.
Det faktum att vespan är lite slö, kan nog delvis bero på att den antagligen har antingen den gamla SI 20/17(A)-förgasaren eller B-förgasaren. C-varianten blev klart bättre! A och B har chockspjället i förgasarlådans öppning resp. inne i luftrenaren. Kolla att spjället är helt öppet när chockreglaget är intryckt. Jag tror inte riktigt på att luftfiltret skulle vara igenslaggat. För det krävs nog att insugsbälgen skall vara helt sönder och så skall man dessutom köra länge på dammiga sandvägar!
Lycka till med din fina vespa Mighty! Hoppas du får lite mera liv i den. Men mera än 80-85 km/h (verklig fart!) är det nog inte realistiskt att vänta sig av en VGLA!
Är det förresten ett (el. rentav två?) långa utblåsningsrör från ljuddämparen som skymtar under vänster sidokåpa? Sådan kan även stjäla effektav motorn. En ny ljuddämpare skulle kanske var motiverad. Den gamla kan mycekt väl vara igenslaggad - kanske p.g.a. långt utblås!
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tackar för jättebra info! Ja det är två långa utblåsningsrör. Ska kolla om det är tjockt där. Ska kolla choke-reglaget också.
Ja det vore fint att få upp den i 80 i alla fall. Jag ska försöka förklara vad jag menar med "slö":
När man har i ettan och varvar ur för att lägga i tvåan så känns det som att den sackar, inget vrid alls i början av tvåan, sedan kommer vridet lite bättre och på slutet känns det riktigt gött. Samma sak när man varvar ur på tvåan och ska upp till trean. Det tar en liten stund från det att man lägger i växeln tills man känner att "kraften" kommer. Ingen som hajar
Vad gäller ljuddämpare så tar jag gärna emot tips på typ/modell. Har setta att det finns på emscooters, är den bra?
/M