Mightys Vespa Touring -59

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Mightys Vespa Touring -59

Post by Mighty »

Min första Vespa sedan ett par månader! Är helnöjd förutom att den är lite slö i gången och att jag blir omkörd av EU-moppar :? Fast det gör inget, min vinner på utseendet8)
Image
Image
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Verkligen supernice! Grattis till en snygg hårtork!:P:wink:
Är det besiktningstutan som sitter fastklämd?

// Klingen
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br />Verkligen supernice! Grattis till en snygg hårtork!:P:wink:
Är det besiktningstutan som sitter fastklämd?

// Klingen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe, tack! Ja det är det. Har ev tänkt att leta upp en riktig tuta, men vi får se. Hade ju faktiskt vart snyggare än den där blanka plattan fram som sitter på nu.
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Är det du som renoverat?
Kan man få lite info om Vespan?
// K
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

En otrimmad eller trimmad eu-moppe? :D Otrimmade borde du nog kunna köra om utan större problem om motorn&co är i skick.

Och visst vinner din Vespa i utseende, alla gånger! Men tutan skulle jag nog (låta) fixa.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Fantastisk fin Touring!!8)

Gratulerer så mye!
Ikke bry deg om EU-moppene, du knuser dem i stil!!

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Klingen</i>
<br />Är det du som renoverat?
Kan man få lite info om Vespan?
// K
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nix, har inte renoverat den själv. Den är genomgången totalt av förre ägaren, omlackad dock ej helt originalkulör, den är något mörkare som ni ser. Stod i en lada i 20 år fram till -93 då den förre ägaren reggade in den och så sakteliga repat upp den till nuvarande skick. Det mesta är original, enligt säljaren. Lamphus, ryggstöd, listdetaljer, baklampa är original och omkromat i Danmark. Förarsadeln är original, bönpallen omklädd. Jag är inte så noga med att det ska vara original, så jag har inte kollat om det stämmer. Har inte hittat någon rost på den.

/M
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Svint1</i>
<br />Fantastisk fin Touring!!8)

Gratulerer så mye!
Ikke bry deg om EU-moppene, du knuser dem i stil!!

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hehe, tackar! :D
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />En otrimmad eller trimmad eu-moppe? :D Otrimmade borde du nog kunna köra om utan större problem om motorn&co är i skick.

Och visst vinner din Vespa i utseende, alla gånger! Men tutan skulle jag nog (låta) fixa.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, motorn går fint, men är lite slö. Har inte fått fingrarna ur och kollat luftfiltret än.

/M
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

mycket vacker, den mörkare färgen gör inget negativt för utseendet, tvärt om.

Federico
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Hey Mighty Matt!

Satan så fin den är :)

/Riccardo
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Faktiskt snyggt renoverad vespa! Federico har rätt: "Den mörkare färgen gör inget för utseendet, tvärtom". Inte så konstigt, eftersom vespan uppenbarligen är en VGLA. Enligt mitt öga är färgen precis den rätt för VGLA. Eller så är den mycket, mycket nära den rätta. Troligen är det frågan om en tidig VGLA, eftersom den har den målade strömbrytaren, som ersattes med den kromade fr.o.m. chassinummer 15860. Lägg också märke till grodynglen på sidokåporna, som är målade på det plana området. De är antingen original eller så har renoveraren varit varit mycket ambitiös. Däremot är nog baklyktan inte original, eftersom den här krommade typen kom i bruk först fr.o.m. chassinr 25241. Fotstödet är ju också det klena som hör till de gamla VGLA-vesporna.
Det faktum att vespan är lite slö, kan nog delvis bero på att den antagligen har antingen den gamla SI 20/17(A)-förgasaren eller B-förgasaren. C-varianten blev klart bättre! A och B har chockspjället i förgasarlådans öppning resp. inne i luftrenaren. Kolla att spjället är helt öppet när chockreglaget är intryckt. Jag tror inte riktigt på att luftfiltret skulle vara igenslaggat. För det krävs nog att insugsbälgen skall vara helt sönder och så skall man dessutom köra länge på dammiga sandvägar!
Lycka till med din fina vespa Mighty! Hoppas du får lite mera liv i den. Men mera än 80-85 km/h (verklig fart!) är det nog inte realistiskt att vänta sig av en VGLA!
Är det förresten ett (el. rentav två?) långa utblåsningsrör från ljuddämparen som skymtar under vänster sidokåpa? Sådan kan även stjäla effektav motorn. En ny ljuddämpare skulle kanske var motiverad. Den gamla kan mycekt väl vara igenslaggad - kanske p.g.a. långt utblås!





HR
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag tycker att det ser ut som en Abarth-ljuddämpare. Kopia eller original?
/P
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Faktiskt snyggt renoverad vespa! Federico har rätt: "Den mörkare färgen gör inget för utseendet, tvärtom". Inte så konstigt, eftersom vespan uppenbarligen är en VGLA. Enligt mitt öga är färgen precis den rätt för VGLA. Eller så är den mycket, mycket nära den rätta. Troligen är det frågan om en tidig VGLA, eftersom den har den målade strömbrytaren, som ersattes med den kromade fr.o.m. chassinummer 15860. Lägg också märke till grodynglen på sidokåporna, som är målade på det plana området. De är antingen original eller så har renoveraren varit varit mycket ambitiös. Däremot är nog baklyktan inte original, eftersom den här krommade typen kom i bruk först fr.o.m. chassinr 25241. Fotstödet är ju också det klena som hör till de gamla VGLA-vesporna.
Det faktum att vespan är lite slö, kan nog delvis bero på att den antagligen har antingen den gamla SI 20/17(A)-förgasaren eller B-förgasaren. C-varianten blev klart bättre! A och B har chockspjället i förgasarlådans öppning resp. inne i luftrenaren. Kolla att spjället är helt öppet när chockreglaget är intryckt. Jag tror inte riktigt på att luftfiltret skulle vara igenslaggat. För det krävs nog att insugsbälgen skall vara helt sönder och så skall man dessutom köra länge på dammiga sandvägar!
Lycka till med din fina vespa Mighty! Hoppas du får lite mera liv i den. Men mera än 80-85 km/h (verklig fart!) är det nog inte realistiskt att vänta sig av en VGLA!
Är det förresten ett (el. rentav två?) långa utblåsningsrör från ljuddämparen som skymtar under vänster sidokåpa? Sådan kan även stjäla effektav motorn. En ny ljuddämpare skulle kanske var motiverad. Den gamla kan mycekt väl vara igenslaggad - kanske p.g.a. långt utblås!





HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Tackar för jättebra info! Ja det är två långa utblåsningsrör. Ska kolla om det är tjockt där. Ska kolla choke-reglaget också.

Ja det vore fint att få upp den i 80 i alla fall. Jag ska försöka förklara vad jag menar med "slö":
När man har i ettan och varvar ur för att lägga i tvåan så känns det som att den sackar, inget vrid alls i början av tvåan, sedan kommer vridet lite bättre och på slutet känns det riktigt gött. Samma sak när man varvar ur på tvåan och ska upp till trean. Det tar en liten stund från det att man lägger i växeln tills man känner att "kraften" kommer. Ingen som hajar :D

Vad gäller ljuddämpare så tar jag gärna emot tips på typ/modell. Har setta att det finns på emscooters, är den bra?

/M
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Paka</i>
<br />Jag tycker att det ser ut som en Abarth-ljuddämpare. Kopia eller original?
/P
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ingen aning. Kan ta en bild på det och lägga upp. Kanske någon här som kan utröna det.

/M
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Kollade just på em:s hemsidan. Den ljuddämpare du skall ha på din VGLA har art.nr 450301. Den samma skall finnas även på VGLB och VLA (Touring/GL 63-65). På min egen VLA -65:a satt redan då jag köpte den 1982 en dämpare som eg. hör till en Sprint (em:s art.nr 450309), den med det långa krökta röret från cylindern till framkanten av dämparen, vilket troligtvis funkar som en slags effektförstärkare. Jag misstänker att det (bl.a.) är just den här dämparen som gör att min VLA ännu på gamla dar går så ofattbart hårt, över 100 km/h enligt mätaren (= ca 95 verklig hastighet). Och det är en fart som börjar vara livsfarlig med tanke på vespans viktfördelning (=för lite vikt på framhjulet!) och klena bromsegenskaper.
Det du skriver om "slöheten" vid växlingarna låter lite motsägelsefullt. Då borde den ju få mera liv (= högre fart!?) efter en stund på trean!?! Dessa gamla tvåtaktare tycker ju om att varvas ut på växlarna. Det gäller alldeles särskilt de vespor som har bara tre växlar. Men jag undrar smått om tändningen kan vara för sent justerad, då förlorar ju motorn både i acceleration och toppfart.

HR
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Kollade just på em:s hemsidan. Den ljuddämpare du skall ha på din VGLA har art.nr 450301. Den samma skall finnas även på VGLB och VLA (Touring/GL 63-65). På min egen VLA -65:a satt redan då jag köpte den 1982 en dämpare som eg. hör till en Sprint (em:s art.nr 450309), den med det långa krökta röret från cylindern till framkanten av dämparen, vilket troligtvis funkar som en slags effektförstärkare. Jag misstänker att det (bl.a.) är just den här dämparen som gör att min VLA ännu på gamla dar går så ofattbart hårt, över 100 km/h enligt mätaren (= ca 95 verklig hastighet). Och det är en fart som börjar vara livsfarlig med tanke på vespans viktfördelning (=för lite vikt på framhjulet!) och klena bromsegenskaper.
Det du skriver om "slöheten" vid växlingarna låter lite motsägelsefullt. Då borde den ju få mera liv (= högre fart!?) efter en stund på trean!?! Dessa gamla tvåtaktare tycker ju om att varvas ut på växlarna. Det gäller alldeles särskilt de vespor som har bara tre växlar. Men jag undrar smått om tändningen kan vara för sent justerad, då förlorar ju motorn både i acceleration och toppfart.

HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har köpt just den ljuddämparen till min Touring, och det verkar vara identiskt med orginalet. Vad gäller det som du/ni kallar "slö" så är min exakt likadan. Det skramlade dock en hel del om gamla ljuddämparen, så det nya kanske kanske kanske kan göra lite skillnad. Kul att en hel ny värld öppnade sig iom att jag köpte min Touring. :D:D:D
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Kollade just på em:s hemsidan. Den ljuddämpare du skall ha på din VGLA har art.nr 450301. Den samma skall finnas även på VGLB och VLA (Touring/GL 63-65). På min egen VLA -65:a satt redan då jag köpte den 1982 en dämpare som eg. hör till en Sprint (em:s art.nr 450309), den med det långa krökta röret från cylindern till framkanten av dämparen, vilket troligtvis funkar som en slags effektförstärkare. Jag misstänker att det (bl.a.) är just den här dämparen som gör att min VLA ännu på gamla dar går så ofattbart hårt, över 100 km/h enligt mätaren (= ca 95 verklig hastighet). Och det är en fart som börjar vara livsfarlig med tanke på vespans viktfördelning (=för lite vikt på framhjulet!) och klena bromsegenskaper.
Det du skriver om "slöheten" vid växlingarna låter lite motsägelsefullt. Då borde den ju få mera liv (= högre fart!?) efter en stund på trean!?! Dessa gamla tvåtaktare tycker ju om att varvas ut på växlarna. Det gäller alldeles särskilt de vespor som har bara tre växlar. Men jag undrar smått om tändningen kan vara för sent justerad, då förlorar ju motorn både i acceleration och toppfart.

HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


Passar Sprint-ljuddäparen även på min tro? Att det kan bli en effektförstärkning låter ju riktigt bra! :P:P:D

/M
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Jovisst passar Sprintdämparen även lika bra på VGLA & VGLB som på VLA. Alla fyra har ju i princip samma motor och 10 tums hjul. Men se upp med ljuddämpare till VNA&B-vespor med 8 tums hjul och 125 cc motor. De passar inte, trots att de verkar vara identiska. Jag fick en sådan en gång i misstag. Man borde ha flyttat fästet för bulten ovanpå dämparen minst 1 cm! Jag valde att returnera den till leverantören.

HR
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

den billigaste "effektljuddämparen" är idag en vanlig PX 125 eller PX 150 ljuddämpare (piratkopia) som också passar både GL och Sprint. Jag vet inte exakt skillnaden mellan PX och Sprintljuddämparen, slutröret är lite kortare på PX.

Federico
Mighty
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 48
Joined: Sun 29 Apr 2007, 19:38
Location: Sweden

Post by Mighty »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />den billigaste "effektljuddämparen" är idag en vanlig PX 125 eller PX 150 ljuddämpare (piratkopia) som också passar både GL och Sprint. Jag vet inte exakt skillnaden mellan PX och Sprintljuddämparen, slutröret är lite kortare på PX.

Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, menar du de här:

art.nr 45231o "Sito plus" för px 125:
http://www.emscooters.se/webshop/upload/452311(1).jpg

art.nr 452311 "Sito plus" för px 200:
http://www.emscooters.se/webshop/upload/452311(3).jpg

Någon som testat det på äldre Touring? Vore intressant att veta hur det blir. Hur blir ljudet? Vore ju fint med gött ljud också. 8)

/Mattias
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Om du skall använda en sito plus så får du troligen fytta placering frammåt på centralstödet och centralstödets fjäder eller montera sidostöd.
Kanske även bulthålet till svingen behöver justeras lite på ljuddämparen.
Du behöver också gå upp en/ett par storlekar i huvudmunstycke vid byte till sito plus.

Sito plus brukar ge en hel del extra på en touring men kvalitén är lite sisådär och ljudvolymen väldigt jobbig vid långsträckor för medtrafikanter och grannar.
Standardljuddämpare till PX125/150 låter lite mindre och ger också lite mindre i effekt.

Sprint och PX-ljuddämpare är ganska olika, Sprint är inte helt olik original Touring i utseende.

VH/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Hej!

Om du skall använda en sito plus så får du troligen fytta placering frammåt på centralstödet och centralstödets fjäder eller montera sidostöd.
Kanske även bulthålet till svingen behöver justeras lite på ljuddämparen.
Du behöver också gå upp en/ett par storlekar i huvudmunstycke vid byte till sito plus.

Sito plus brukar ge en hel del extra på en touring men kvalitén är lite sisådär och ljudvolymen väldigt jobbig vid långsträckor för medtrafikanter och grannar.
Standardljuddämpare till PX125/150 låter lite mindre och ger också lite mindre i effekt.

Sprint och PX-ljuddämpare är ganska olika, Sprint är inte helt olik original Touring i utseende.

VH/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det var original PX 125 dämpare som jag tänkte på (sito tillverkar också kopior på dessa till ett bra pris). Sito-Plus skulle jag inte välja, tyvärr får man sämre markfrigång och den ger nog mest glädje på en lätt trimmad motor.

Federico
Post Reply