Vad vinner man med lättat svänghjul?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Terraplane Blues

Vad vinner man med lättat svänghjul?

Post by Terraplane Blues »

Är det någon vänlig själ som skulle vilja förklara vinsten med lättat svänghjul? Mindre tyngd för kolven att dra runt, det har jag förstått, men hur yttrar det sig i övrigt? Finns det några nackdelar med lättat svänghjul? Är det någon vits med att sätta på ett V50-svänghjul på en Primavera? Det senare är 560 gram tyngre än det förra. Något annat man bör tänka på?

Image

Tack på förhand!

/ Fredrik
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Heisann!

Jeg har ikke hele kontrollen, men noe vet jeg...

Med lettere svinghjul får du bedre respons på motoren. Det vil si den stiger/synker raskere på turtall. Dette da det er mindre masse i svinghjulet som skal settes i bevegelse. Med andre ord svarer motoren bedre på raske gasspådrag =bedre aksellerasjon.

Dog er lettere svinghjul lite gunstig for dreiemoment på scooteren. Det er ikke så mye masse i bevegelse som opprettholder bevegelsen, dermed faller dreiemomentet noe.

I tillegg er lettet svinghjul mindre gunstig for clutchen... Forsterket er et must om du letter nok...

Håper dette hjelper deg litt i alle fall! :oops:

www.vespatouring.blogspot.com

http://www.youtube.com/watch?v=GGXcM9evUpo
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du får snabbare gassvar, vilket är trevligt om du monterat en högvarvigt portad cylinder. Nackdelar kan bland annat vara att du får sämre 'vrid' i motorn, eftersom ett lättare svänghjul lagrar mindre rörelseenergi, och att du då alltså får ställa upp tomgången för att motorn inte ska stanna. En annan nackdel är att man sliter hårdare på t ex kopplingskorg och lameller, som inte är designade för dom snabbare vartalsförändringarna som det lättade hjulet tillåter.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Är det någon vänlig själ som skulle vilja förklara vinsten med lättat svänghjul? Mindre tyngd för kolven att dra runt, det har jag förstått, men hur yttrar det sig i övrigt? Finns det några nackdelar med lättat svänghjul? Är det någon vits med att sätta på ett V50-svänghjul på en Primavera? Det senare är 560 gram tyngre än det förra. Något annat man bör tänka på?

Image

Tack på förhand!

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Första lagen om tvåtaktstrimning:

1: Snabb
2: Tillförlitlig
3: Billig

Välj -två- ovanstående egenskaper.
Terraplane Blues

Tack skall ni ha båda för snabbt och väluttömmande svar! :)

Jag har en något bearbetad och högst varvvillig Polini 133 och förstärkt 4-skivig koppling, så det kanske skulle passa i mitt fall? Återstår bara att se om det funkar med svänghjulsbytet V50 till Primavera - någon som redan har testat? V50-svänghjulet kan väl inte generera sämre kylning p g a den annorlunda utformningen, eller vad tror ni? Bör man ställa om tändningen?

Tack!

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jag har sett på flera ställen att ett lättare svänghjul skall ge högre effekt, men jag har svårt att förstå hur det vore möjligt.:)
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Testade med ett HP4 på en PX200 och visst känns det att motorn blir varv-villigare. Som svint1 skrev så slipper man att sätta fart på så mycket järnskrot när man varvar upp.

Jag har långt bak för mig att jag fick det till 0.5-1hk "besparing" lite beroende på hur man räknar.Det är inte mer effekt från cylindern men mindre lagrad energi i svänghjulet och dennna skillnad upplevs som bättre acceleration och "högre motoreffekt".

Toppfarten ska däremot vara oförändrad enligt fysikens alla lagar. Eftersom svänghjulets tyngd fungerar som ett mekaniskt lågpassfilter så kommer mindre vikt att göra att kopplingskorgen - som ju sitter fast i växellådan- får ta alla rycken från kolvslagen. Jämför om man försökte dreja med stenhjulet ersatt av en tunn stålskiva :) I gengäld minskar lasten på högra vevaxeln med lättare svänghjul, så för dem som kör smallframe med originalvev är det kanske bra ändå.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />jag har sett på flera ställen att ett lättare svänghjul skall ge högre effekt, men jag har svårt att förstå hur det vore möjligt.:)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Testade med ett HP4 på en PX200 och visst känns det att motorn blir varv-villigare. Som svint1 skrev så slipper man att sätta fart på så mycket järnskrot när man varvar upp.

Jag har långt bak för mig att jag fick det till 0.5-1hk "besparing" lite beroende på hur man räknar.Det är inte mer effekt från cylindern men mindre lagrad energi i svänghjulet och dennna skillnad upplevs som bättre acceleration och "högre motoreffekt".

Toppfarten ska däremot vara oförändrad enligt fysikens alla lagar. Eftersom svänghjulets tyngd fungerar som ett mekaniskt lågpassfilter så kommer mindre vikt att göra att kopplingskorgen - som ju sitter fast i växellådan- får ta alla rycken från kolvslagen. Jämför om man försökte dreja med stenhjulet ersatt av en tunn stålskiva :) I gengäld minskar lasten på högra vevaxeln med lättare svänghjul, så för dem som kör smallframe med originalvev är det kanske bra ändå.

mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Jag kan hänga med på det där resonemanget om "effektbesparing", men hur jag än försöker kan jag aldrig begripa att det skulle slita mer på kopplingssidan än på svänghjulssidan? Och dessutom vara beroende av om man har originalvev eller inte? Hmmm, skumt... :) Veven är ju en homogen grej som arbetar i ett stycke oavsett hur "öppnad" den är på ena sidan - eller tänker jag galet? Jag har racingvev på min Primavera (rejält öppnad), så det skulle isåfall innebära att belastningen på högra delen av veven blir ännu mindre med lättat svänghjul? Och ännu mycket mer på kopplingen? Fattar inget, men ska prova... :wink:

Tack för ditt svar, Henrik!

/ Fredrik
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

"jag har sett på flera ställen att ett lättare svänghjul skall ge högre effekt, men jag har svårt att förstå hur det vore möjligt."

Beror nog på hur man mäter, Jag har kört en del med HP4 och det som märks är bättre acceleration samt tokhögt toppvarv (som tvistar veven...:twisted: ) som i en testbänk påvisar mer effekt. Rätt eller fel?

Så länge svänghjulet väger lika mycket eller mer än kopplingskorgen så slipper kopplingen de allra värsta påfrestningarna.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Helt enkelt genom att det lättade svänghjulet tillåter motorn att varva högre, och har du då en cylle portad för höga varv så kommer du lättare i fas med med portningen. ergo: mer effekt än med det tunga hjulet som inte kom upp i lika höga varv. Men helt sant är det ju inte riktigt.

Mvh

guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />jag har sett på flera ställen att ett lättare svänghjul skall ge högre effekt, men jag har svårt att förstå hur det vore möjligt.:)

Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det sliter mer på kopplingssidan eftersom ett tungt hjul agerar ryckutjämnare när du ökar varvet hastigt. Med ett lätt har du mindre tröghet att övervinna, vilket gör att varvet ökar snabbare, och då hänger inte kopplingen och lamellerna med riktigt, vilket bl a gör att lamellerna 'slår' i kopplingskorgens urfasningar. T ex trimmad PX200 + Cosa-koppling med PK-svänghjul uppvisar detta problem tydligt. Lamellerna blir skrot.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Testade med ett HP4 på en PX200 och visst känns det att motorn blir varv-villigare. Som svint1 skrev så slipper man att sätta fart på så mycket järnskrot när man varvar upp.

mvh/HB<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hej!

Jag kan hänga med på det där resonemanget om "effektbesparing", men hur jag än försöker kan jag aldrig begripa att det skulle slita mer på kopplingssidan än på svänghjulssidan? Och dessutom vara beroende av om man har originalvev eller inte? Hmmm, skumt... :) Veven är ju en homogen grej som arbetar i ett stycke oavsett hur "öppnad" den är på ena sidan - eller tänker jag galet? Jag har racingvev på min Primavera (rejält öppnad), så det skulle isåfall innebära att belastningen på högra delen av veven blir ännu mindre med lättat svänghjul? Och ännu mycket mer på kopplingen? Fattar inget, men ska prova... :wink:

Tack för ditt svar, Henrik!

/ Fredrik

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Så länge svänghjulet väger lika mycket eller mer än kopplingskorgen så slipper kopplingen de allra värsta påfrestningarna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Men borde inte det gälla omvänt då, att högra delen av veven och svänghjulslager tar mer stryk av ett tungt svänghjul än av ett lätt?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det sliter mer på kopplingssidan eftersom ett tungt hjul agerar ryckutjämnare när du ökar varvet hastigt. Med ett lätt har du mindre tröghet att övervinna, vilket gör att varvet ökar snabbare, och då hänger inte kopplingen och lamellerna med riktigt, vilket bl a gör att lamellerna 'slår' i kopplingskorgens urfasningar. T ex trimmad PX200 + Cosa-koppling med PK-svänghjul uppvisar detta problem tydligt. Lamellerna blir skrot.

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Är 560 gram lättare svänghjul mycket att tala om i dessa sammanhang? Är det fara å färde för min koppling om jag bytar ut primmysvänghjulet mot det 560 gram lättare V50-svänghjulet? Ska man testa överhuvudtaget tycker ni?

/ Fredrik
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jo, det är precis vad det gör. Många är dom vars vevar skjuvats av när man fått rejält snurr på ett tungt svänghjul. Det har väl hänt vid åtminstone ett tillfälle på racingen att folk blivit omkörda av sitt eget svänghjul.

Ett drygt halvkilo lättare hjul är OK. Orginal PX väger 2500g, PK väger 1400g. Så där snackar vi över kilot i minskning. Ett HP4 väger in på 1080g, och där får man ha en tomgång strax under fullgas (;-)) för att motorn inte ska stanna.

Så du borde inte få annat än angenäma upplevelser av ditt lättade hjul.

Mvh

Guran

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Så länge svänghjulet väger lika mycket eller mer än kopplingskorgen så slipper kopplingen de allra värsta påfrestningarna.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Men borde inte det gälla omvänt då, att högra delen av veven och svänghjulslager tar mer stryk av ett tungt svänghjul än av ett lätt?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det sliter mer på kopplingssidan eftersom ett tungt hjul agerar ryckutjämnare när du ökar varvet hastigt. Med ett lätt har du mindre tröghet att övervinna, vilket gör att varvet ökar snabbare, och då hänger inte kopplingen och lamellerna med riktigt, vilket bl a gör att lamellerna 'slår' i kopplingskorgens urfasningar. T ex trimmad PX200 + Cosa-koppling med PK-svänghjul uppvisar detta problem tydligt. Lamellerna blir skrot.

Mvh

Guran<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Är 560 gram lättare svänghjul mycket att tala om i dessa sammanhang? Är det fara å färde för min koppling om jag bytar ut primmysvänghjulet mot det 560 gram lättare V50-svänghjulet? Ska man testa överhuvudtaget tycker ni?

/ Fredrik

Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Men vi ska inte glömma bort att det handlar om smallframe här, och då sitter kopplingen inte direkt på veven. En smallframe med lättat svänghjul är helt rätt grej, och smakar så mycket godare än att stå med trasiga cosalameller efter varje race med Hp4. Jag har kört detta svänghjul på både 200 å primavera och finner det bäst anpassat till just smallframe. I min bisarra ungdom så körde jag även primaveran med motorsågständning och ett svänghjul på 314 gram. Vann serien med det.. Varitronic väger några gram mindre än Hp4 och kan bli intressant på en 200.. Jag körde med Hp4 påskruvat några dagar innan cannonball på vinnarmaskinen, hysterisk ax och bakhjulsåkningar med 2 pers på, men vid motorbroms blir det som att köra oscillerande slipmaskin. Inget vidare. Sen slet sig det från konan pga Mazuchellis bakfyllekonsvarvare så det blev vevbyte. På Lustgasvespan( malossi210) kör jag snabbast rakt fram med HP4 , ska jag köra race "runt runt" så blir det ett nedsvarvat orginalsvänghjul.

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har kört/kör med:

* GS160 svänghjul på SS 180
* Lättat svänghjul från Taffspeed, har för mig att det var från PK, på Malossi-PX
* Och nu med Varitronic på min Mugello-kittade Lambretta

Slutsats: Det går väl inte så mycket fortare med lättat svänghjul men det blixtsnabba svaret när jag gasar är värt hela pengen :twisted:
/jens
Terraplane Blues

Okej, tack alla för nyttiga fakta kring detta ämne! Ämnar att testa konceptet på fredag f m. Rapporterar om slutresultatet då.

Tack! *hatt av*

/ Fredrik
Terraplane Blues

Med några dagars felmarginal testade jag äntligen det idag. Funkade tyvärr inte. Det verkar som om svänghjulet på Primaveran är någon tiondels millimeter djupare än på Vespa 50. Kanterna på spolarna tar i precis så att svänghjulet går trögt runt. Kanske går det att fila ned, eller om man fräser ur svänghjulet en liten bit. Testar framöver.

/ Fredrik
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

<br />Med några dagars felmarginal testade jag äntligen det idag. Funkade tyvärr inte. Det verkar som om svänghjulet på Primaveran är någon tiondels millimeter djupare än på Vespa 50. Kanterna på spolarna tar i precis så att svänghjulet går trögt runt. Kanske går det att fila ned, eller om man fräser ur svänghjulet en liten bit. Testar framöver.

/ Fredrik

Hallå!
Jag vet inte om jag missförstår dig men försöker du kränga på V50-svänghjulet tillsammans med en primavera-stator?
/Fredrik (också)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Med några dagars felmarginal testade jag äntligen det idag. Funkade tyvärr inte. Det verkar som om svänghjulet på Primaveran är någon tiondels millimeter djupare än på Vespa 50. Kanterna på spolarna tar i precis så att svänghjulet går trögt runt. Kanske går det att fila ned, eller om man fräser ur svänghjulet en liten bit. Testar framöver.

/ Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hallå!
Jag vet inte om jag missförstår dig men försöker du kränga på V50-svänghjulet tillsammans med en primavera-stator?
/Fredrik (också)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, det är korrekt uppfattat! :)

/ Fredrik
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Men V50 har ju 4 pol och Primavera etc har 6 pol. Dessutom sitter väl inte brytarnock plus en del annat på riktigt samma ställe? Men man kan ju prova tillsammans med V50 stator och se om det gör någon skillnad och sen fortsätta att modifiera om man tycker att det är värt det (och det är det väl nästan alltid:)).
/Fredrik
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jo, det är precis vad det gör. Många är dom vars vevar skjuvats av när man fått rejält snurr på ett tungt svänghjul. Det har väl hänt vid åtminstone ett tillfälle på racingen att folk blivit omkörda av sitt eget svänghjul.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hände 3ggr på min Bajaj Cub-motor. Varvade ganska bra kan man säga. Original var den ju inte.

Fredrik: Kanske en PK50S-tändning skulle vara ngt istället? Du kan då få både lätt svänghjul och säkrare och bättre gnista oftare.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kolla också om det inte ligger i svänghjulscentrum att det inte passar.
Kanske kan du trycka på PV-centrum på V50-svänghjul?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Men V50 har ju 4 pol och Primavera etc har 6 pol. Dessutom sitter väl inte brytarnock plus en del annat på riktigt samma ställe? Men man kan ju prova tillsammans med V50 stator och se om det gör någon skillnad och sen fortsätta att modifiera om man tycker att det är värt det (och det är det väl nästan alltid:)).
/Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">För blotta ögat ser det ut till att vara samma på just de punkterna, men det är möjligt att det skiljer något trots detta. Det som är synligt skiljande är fasningen längst/djupast in på urholkningen av svänghjulet. Där skiljer det någon tiondels millimeter och troligtvis var det också därför det skrapade i på spolarnas kanter. Visst kan man prova med en tändplatta från en Vespa 50, men funkar det verkligen med tanke på elsystemets annorlunda uppbyggnad?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Fredrik: Kanske en PK50S-tändning skulle vara ngt istället? Du kan då få både lätt svänghjul och säkrare och bättre gnista oftare.kolla också om det inte ligger i svänghjulscentrum att det inte passar.Kanske kan du trycka på PV-centrum på V50-svänghjul?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Passar det till en Primavera rakt på utan att behöva bygga om resten av elsystemet? Som sagt, för blotta ögat ser svänghjulscentrum identiska ut, men det kan klart fela ändå. Frågan till syvende och sist är om man ska jobba ihjäl sig bara för att få ett 560 gram lättare svänghjul? Jag menar skörden av allt arbete kanske inte märks mer än en fis i rymden när allt är klart? Tack för tips och idéer, Calle!

/ Fredrik
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by freddarok</i>
<br />Men V50 har ju 4 pol och Primavera etc har 6 pol. Dessutom sitter väl inte brytarnock plus en del annat på riktigt samma ställe? Men man kan ju prova tillsammans med V50 stator och se om det gör någon skillnad och sen fortsätta att modifiera om man tycker att det är värt det (och det är det väl nästan alltid:)).
/Fredrik<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">För blotta ögat ser det ut till att vara samma på just de punkterna, men det är möjligt att det skiljer något trots detta. Det som är synligt skiljande är fasningen längst/djupast in på urholkningen av svänghjulet. Där skiljer det någon tiondels millimeter och troligtvis var det också därför det skrapade i på spolarnas kanter. Visst kan man prova med en tändplatta från en Vespa 50, men funkar det verkligen med tanke på elsystemets annorlunda uppbyggnad?

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Fredrik: Kanske en PK50S-tändning skulle vara ngt istället? Du kan då få både lätt svänghjul och säkrare och bättre gnista oftare.kolla också om det inte ligger i svänghjulscentrum att det inte passar.Kanske kan du trycka på PV-centrum på V50-svänghjul?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Passar det till en Primavera rakt på utan att behöva bygga om resten av elsystemet? Som sagt, för blotta ögat ser svänghjulscentrum identiska ut, men det kan klart fela ändå. Frågan till syvende och sist är om man ska jobba ihjäl sig bara för att få ett 560 gram lättare svänghjul? Jag menar skörden av allt arbete kanske inte märks mer än en fis i rymden när allt är klart? Tack för tips och idéer, Calle!

/ Fredrik

ja du ska jobba ihjäl dig!

..så att vi andra kan få nått att läsa om :P

jag tror att du märker skillnad, det gjorde jag när jag bytte ut mitt original px-hjul mot ett px elstart-hjul, det är ca halvkilot lättare.

---------------------------------------------------------
http://www.youtube.com/watch?v=15YA0nHpGfI
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />ja du ska jobba ihjäl dig!

..så att vi andra kan få nått att läsa om :P

jag tror att du märker skillnad, det gjorde jag när jag bytte ut mitt original px-hjul mot ett px elstart-hjul, det är ca halvkilot lättare.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag har inte hunnit pula med det där något mer. Det får bli någon gång efter midsommar. Håll ut med Aftonblaskan så länge! :wink:

/ Fredrik
Post Reply