Elite-54 & Super Sport-65

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Elite-54 & Super Sport-65

Post by Peter Sundfeldt »

Image
Har just köpt de här två välanvända typerna som sällskap till min 150 GL Touring-59,
Image
och tänkte att de kunde utgöra en rolig anledning till ett inslag i Motorjournalen (tidigare Kanal 5, numera Kanal 9).
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
De har inte varit i trafik sedan i början av 80-talet och vi tänkte helt enkelt bara få i gång dem, besiktiga, börja köra Sthlm-Gbg och berätta historien utifrån det. Det blir alltså bara jag, min medhjälpare och en kamera. Kunde vara kul att besöka några medvetna scooter-tokar på vägen för en trevlig inramning (eller kanske hjälp?!). Resan kommer troligtvis att göras i slutet av juni. Är det någon längs vägen som är intresserad? Rutten kan vi lägga på passande sida om Vättern.

Peter Sundfeldt
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Grattis. Ser jättetrevliga ut. Om ni får problem redan i Stockholm är ni välkomna.
Oljeplugg till 54:an finns om inte annat.
/Patrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fina maskiner! grattis!

underbar bild också; -varför ta av kåpan när man bättringslackerar!!!

Image

Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag undrade också först vad det var frågan om med den randiga fläktkåpan... :D Att inte ens orka sticka in en tidning bakom spjället som skydd före sprayandet är nog en höjdare...
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Snygg trio! Man ska inte ha särskilt bråttom när man åker Elit. Köpte min 54:a i våras.Vid extremt bra förhållanden toppar den kanske sextio knyck.Nu ligger motorn i delar och väntar på lite omsorg.Trevlig tur!

Ola.G
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Ja, man blev lite förundrad över omsorgen vid bättringlackeringen... SS:n har varit stulen och återbördad på tidigt 80-tal, så styrlåset är uppbrutet/borrat och det är lite bättringslack här och där. Eliten är synnerligen välanvänd som pendlarfordon i både Dalarna och Stockholm åt den 80-åriga krut-tant som sålde dem. Hennes framlidna man köpte SS:n av en bekant för en struntsumma och använde den knappt. Hennes son, som jag känner och som tipsade om scootrarna, har gasat med båda två. En härlig dokumentation av Eliten finns, med intakt instruktionsbok och riktigt gamla besiktings- och registeringshandlingar.

Bromsarna känns bra på båda två, men startat dem har jag inte. De har stått inomhus hela tiden, och så jädra svårt ska det väl inte vara att ruska liv i dem för en frisk + 50-milatur?
Är det någon som har käck checklista för sådant här projekt? Tänkte mig att kolla tändning, byta tändspolar, oljor och hoppas på att de sparkar igång. De gick båda två när de ställdes av, även om det säger lite.

Tror att jag försöker boka besiktningstider i Göteborg och gör en grej av att vara på väg till besiktning. Borde funka rent lagtekniskt. Funkar i alla fall bättre dramaturgiskt!
Jag försöker väl kontakta några längs vår tänkta rutt, vi vill gärna ha med några scooterister i inslaget. Så mediablyga är ni väl inte?

Peter Sundfeldt
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Om du vill ha sällskap en bit i början på avfärden skulle du ju kunna bjuda in till en rideout på någon mil? Finns säkert några som skulle nappa på det :wink:

// Bobo
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Tack för det tipset. Det ska jag definitivt göra. Möta upp, köra med och ge bra tips på fina scootervägar ut ur och i från Sthlm. Det blir bra.
Vill ju ha med lite om scooterscenen och att den lever med uttryck, värderingar och kläder som direkt kan relateras till den ursprungliga.
Lite om custom(bastard)byggandet typ det jag sett av "Svint1" här på forumet vore också kul att blänka till om. Är väldigt tacksam för ännu fler förslag.

Vårt lilla reportage kommer förmodligen att delas upp över ett program, men blir nog totalt 6-8 minuter.

Själv är jag ju bara en nyväckt (nyfiken och okunnig!) Vespa-ägare som råkar hålla på med ett TV-program och tycker det är kul att uppmärksamma kulturen från min horisont.

Peter Sundfeldt
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Grattis till pärlorna! Utifall ni passerar Linköping under vägen så finns här några scooterister som kan möta opp och vilseleda er runt på de rätta småvägarna! Konstiga Custombyggen finns det ju också...

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Jo, det känns som Linköping är ett rätt ställe att passera! Tack för alla förslag så långt.

Peter Sundfeldt
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

Om ni piper förbi Norrköping så kan vi nog få till stånd ett scootercafé likt vi hade förra sommaren. Eller vad säger du Jens? http://www.parklife.se/scootercafe.jpg

Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Fan va fräscht! Norrköping är ju ändå en kulturstad med ett alldeles eget musikkollektiv där scooterister möts upp vid högtidliga tillfällen. /Jensa
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Kul, vilken uppslutning om ni gör något sådant! Tror att vi satsar på start den 25/6. Jag medddelar när det närmar sig så får vi se vad ni orkar med. Ska eventuellt spela in själva utrullningen från garaget/boden till helgen, för att sedan transportera dem till ett garage för översyn/start.

Peter Sundfeldt
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Ni åker i fel riktning. 28-30 juni är det ju In the City - Sveriges Quadrophenia - i Malmö. Scootrar och scooterkultur en masse.
http://www.inthecity.info.se/
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Stockholm-Malmö-Göteborg vore ju en synnerligen snygg turné, och med tanke på vad som föreslagits och erbjudits här i tråden känns hela upplägget nu som ett helt programförslag för en 25-minuters road-movie-motorkultur-popkonst-dokumentär!
Att första idén ska genomföras råder det inget tvivel om, men det föds många tankar och idéer när alla förslag vävs samman. Måste bolla detta vidare med produktionsledning och kanal. Vi får se.

I morgon (tisdag 12/6) hämtar jag i alla fall objekten för vidare befordran till garage för översyn och en förhoppningsvis snar start. Om det är någon av er i Sthlms-området som vill handfast titta, rådgiva, fördöma(!) eller ge allmänna tips är det väldigt välkommet. peter.sundfeldt@eyeworks.tv

Peter Sundfeldt
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Image
Faan vilket skysst motorrum. Ser ut att härstamma från veermach, typ till att vrida tornet på en luftvärnskanon. Förlåt jag menade LuftWaffe/J
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Det har dragit ut på tiden lite med avfärden, det är annat som ska produceras för MJ också... inte bara roliga entusiastprojekt. Men, idag 29/6 ska jag och Patrik Hammarsten (vet fasen inte vad han heter här inne) försöka starta de båda. Har en besiktiningstid idag och en på måndag. Vi beräknar alltså avfärd på måndag. Återkommer om de förhoppningsvis lyckosamma försöken till lag och ordning med bilder i kväll.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Patrik Hammarsten pausade mellan översättningarna och bistod MJ:s projekt i förmiddags. Tack för det!
Image
Image
Image
Bara fräsch bensin med godluktande race-karting-olja, nya stift och växelolja... sen startade Eliten på andra kicken och SS:n på 5-6! Vi hade bara en besiktningstid idag (den andra på måndag) och valde att köra SS från garaget i Västberga (S Sthlm) till besiktningen i Rissne (N Sthlm). Jag hade ett initialt problem som jag inte blev klok på; när jag satte mig på sadeln dog motorn. Bränsleslang i kläm? Nej, men när jag körde utan motorkåpan förstod jag att det var tändhatten/kabel som på något sätt glappade. Hade inte tid att byta till den nya tändspolen utan lättade på kåpan något. SS:n gick förvånansvärt trevligt och starkt med fin tomgång och lätt genom växlarna. Enda anmärkningen var ljuset (lampan gick), men besiktingspojkarna tipsade mig om MC-Poolen i Sundbyberg där det nog skulle gå att hitta en 6-voltslampa. "Fixa den och kom tillbaka så är det lugnt". Och det var det. Blankt papper. Rätt inställning och service hos Bilprovningen i Rissne och hos MC-Poolen i Sundbyberg.

På måndag kör vi söderut när vi besiktigat Eliten i Vinsta 11.50. Kul om några kan köra med en stund, någon gång efter lunch.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det var bara kul, men jag ser ut som en riktig idiot.
Höll jag på att ramla baklänges när SS:en startade på andra bilden?
/P
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Hur ser resplanerna ut? Vilken väg åker ni? Kunde vara trevligt att möta upp och hålla sällskap en bit, finns även möjlighet till fika osv. Finns det något telefonnummer man når er på?

/Östgötascooteristerna genom Jonas
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Jomen, nu är de hemma i garaget. Körklara, besiktigade och genomtestade, genomtestade så tillvida att de är pålitliga. På Eliten flög kickbulten, som Patrik a.k.a Paka monterade och lånade ut, av redan innan Botkyrka. I Nyköping gick fotbromsvajern av och lite senare även började gasvajern och att kärva.
Image
Som svaret ovan antyder hade de käcka Östgöta-scooteristerna samlat ihop några scootrar och besättning för en "ride-out", (som jag nu lärt mig innebörden av); ut och kör, och kör effektivt med hänsyn. Vi körde ut på landet väster om Linköping, filmade och plåtade vår framfart.
Elitens gashandtag blev snart så trögt att det inte gick att hålla fart. Ett väldigt gentilt erbjudande om att komma in i Ola Backers spännande verkstad/garage var vi inte sena att acceptera! Min vapendragare Göran Segerlund och östgötascooteristen Jonas Dartman a.k.a Dartman svarvade till små distansbrickor, och snart kunde vi vara på rull igen.
Image
Image
Anna resonerar med Göran om gasvajer-konstruktionen och efter operationen var det gott rull i handtaget igen.
Image
Jonas a.k.a Primavera 133 assisterade vid bytet av fotbromsvajern med Göran. SS:n gick som fasen, tyckte vi, men Eliten var det svårare med i uppförsluten. Fast det rullade ju.
Image
Image
Image
Lite glass med det svintrevliga och hjälpsamma gänget från Östgöta-scooteristerna innan vidare färd söderöver.
Image
Image
Image
Image
Image
Och en provkörning av det framhjulsdrivna monstret hann vi med också.
Fler bilder finns på http://peter-sundfeldt.fotopic.net/ under "Scooterbilder". Tack snälla alla ni som var med och hjälpte oss!
Förhoppningsvis blir det även ett reportage i tidningen "Klassiker", förutom TV-inslaget. Men nu ska vi småfixa på fynden, var hos Erik på EM och handlade på mig lite delar i em!
Last edited by Peter Sundfeldt on Thu 05 Jul 2007, 09:49, edited 2 times in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Underbara bilder!
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

SS är ju kungen av scootrar!
Bill Hicks
Lärling
Lärling

Post by Bill Hicks »

Apropå Motorjournalen så borde ni ju göra ngt om Mods vs Rockers i Sthlm 1 sep. Motorhistoria, subkultur och solstolsslagsmål i en enda spritmarinerad inläggning.

För att citera min gode vän DJ Brillmongo:
"Vi ska bli fulla som konfirmander"
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Riktigt granna bilder! Den med krokiga vägen och nedlägget i ScooterCollection ä favorit. Créme/Jensa
Post Reply