Kan man älska en plastig kines?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
DrFilth
Drömmare
Drömmare

Kan man älska en plastig kines?

Post by DrFilth »

Livet har inte bara varit kult dom senaste åren. 50 bast passerades med muskelvärk och långtidssjukskrivning som nu har blivit halv sjukpension. Min senaste bil va en liten Micra, och byte av lilla kamremmen gav mig 3 dagar i viloläge på soffan, så med taskig ekonomi var det dags att ge upp sitt bilägande.

Förra hösten fick jag en vrakad Qingqi 125 Sport, men tyvärr med så mycket demolerad och avskalad plasthölje att den var bortom räddning. Men synet av en rör-ram med något som påminde om gammalryska svetsfogar och en trevlig liten GY6-motor väckte tankarna om att ett sådant fordon kan väl även en sjuklig gubbe underhålla och det verkade vara ett brukligt substitut för den Vespa 50 som jag i min ungdom drömde om, men aldrig fick.

Nu har jag införskaffad en två år gammal, bättre begagnad motsvarighet, och utrustad med en nästan komplett reservdelsmaskin kände jag mig som en kung. Entusiasmen blommade.

Ut på nätet för att läsa om Qingqin och andra scootrar, nu som man har blivit nyfött entusiast. Hm, flertalet mc-verkstäder vil inte befatta sig med sådana vidunder. Det är ju en kines! – Det spelar ingen roll, jag har inte planerad att bli verkstadkund, så vem bryr sig.

Men oj, här finns det en scooterklubb för alla med scooterintresse, - där måste väl en sådan som jag höra hemma. Tittar på kort från olika arrangemang och konstaterar att här är det plåt som gäller, - gammal plåt! Sedan läser jag i forumet att plastisar av erkända kvalitetsfabrikat endast utlöser förakt, då dom inte kan betraktas som riktiga scootrar. Ve och fasa, inte bara har jag en plastraket, som grädde på moset är det en kines. Då hör jag nog inte hemma i den här miljön ändå.

Hur som hälst, jag gillar min lilla gula kines, och för mig är det en scooter god som någon annan. Av natur är jag en liten protestant, och någon borde ta en kamp mot plåtimperialismen! Jag borde möjligtvis träda in i klubben ändå. Inte bara det. Jag kanske ställer upp på Rally Scandinavia. Där ska jag sitta hela helgen bredvid min Qingqi och ilsket spotta och fräsa efter alla som kastar sina föraktfulla ögon på mig. :D

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det viktiga är ju ändå att Du är nöjd med din scooter, vad sen andra tycker är av underordnad betydelse. Jag tycker den ser snygg ut, häftig färg!:):D:):D
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Håller med fritte!

Kör så det ryker...

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Håller med fritte!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Håller också med. En kines är definitivt bättre än ingen scooter alls.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har också kört plastig automatscooter en hel del, även till scooterträffar, och det har oftast varit alldeles väldigt trevligt. Dock har folk inte varit så inresserade av mina Piaggio Hexagon eller Yamaha Majesty 125 och det förstår jag.

Det är ungefär om om du kommer till ett Bug Run i en ny Golf, eller till Vallåkra i en S80. Gänget på träffen har ett glödande gemensamt intresse för gamla fordon, scotrar eller andra, din passar inte in. Fair enough. Men om du inte bryr dig om det, och kan klara en och annan pik, så kan du ha himla kul för det.

Du kan trösta dig med att risken att du ska behöva stå och meka vid vägrenen är radikalt mycket mindre än för oss som köra trimmade gammelscotrar, och att du kommer fram både bekvämare och tryggare.
/jens
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Som ordförande i Scooterklubben 2000-2002 var det ofta plast versus plåtdiskussionen dök upp. Jag föreslog då för de mest inbitna plaståkarna att man skulle ordna en träff på sina egna premisser men fick svaret "man vad ska vi prata om då när alla har samma moderna hoj (Burgman/Majesty)?"

Klubben är öppen för alla scooterister men som jens skriver, intresset för nya hojar bland de som kör klassiskt är begränsat. Varför då?

<ul><li> Vespa och Lambretta är klassiska designikoner och har en helt annan attraktionskraft än nya modeller, nästan oberoende av fabrikat. Frågar du en 15-åring tycker de flesta att vespa är uråldrigt i förhållande till en ny EU-moppe men i 30+ är ändå klassiska plåtscootrar något speciellt.</li><li> Många kinsesiska scootrar är designade för tillförlitilighet och lågt pris och då måste man avstå från vissa saker. Du nämner själv ryska svetsfogar men även materialval och detaljrikedom.</li> <li>Mc-firmorna vill helst meka med grejor där de har full support från generalagenter och reservdelslager. Exakt samma sak gick Japanska motorcyklar igenom på 60-70 talet</li> <li>En automatscooter köper man för att köra med den - i vått och torrt - medan man går miste om hela biten av att meka, renovera, leta delar, modifiera och skapa en personlig scooter. Då detta är 95% av diskussionen på scooterträffarna är det lätt att bli utanför på sin automatare. Precis som Engelska kontra japanska hojar</li><li> Tyvärr, en del som skaffar plastscooter vill gärna framhävda hur mycket bättre, robustare och ibland dyrare den är i förhållande till allt gammalt italienskt skrot som övriga kör/mekar. Det är aldrig en vinnande attityd i en klubb där 95% kör gammalt.</li></ul>

Dock håller jag inte med om förakt och riktiga scootrar. Glädjen av att ha en liten behändig maskin som är kul att köra är ju densamma och fina vägar, trevliga stopp och intressanta turer kan man ju alltid diskutera. Vill du kämpa mot plåtimperialismen finns det nog bättre plattformar än SSK :wink:

Som sagt, är du nöjd med din scooter är det ju ändå det viktigaste.

mvh/HB
Moneyprison
Nybörjare
Nybörjare

Post by Moneyprison »

Håller med Dr.Filth very much. Jag tjackade själv en sån här kines för att
åka på och känna lite frihet från kollektivtrafiken ibland. Såna där
plåtmaskiner som florerade på 50-60 talet trodde man var hälsosamt
begravda. Iallafall är de här nya kineserna både roligare och bättre att
köra. Retro är kul ibland, med ett glas vin i hand. :grin:

Moneyprison
Mancino
Lärling
Lärling

Post by Mancino »

Retro är kul ibland, med ett glas vin i hand.
Vet inte om det är vidare lämpligt att glida runt på en gedigen plåtböna med ett ett glas i handen, men vissa finner kanske njutning i det. :/
DrFilth
Drömmare
Drömmare

Post by DrFilth »

Någon krig mellan dom olika lägren tror jag inte är önskvärd. Min besvikelse låg i att det som enligt stadgarna verkade vara klubben med det stora hjärtat, där det fanns en vrå för alla, i stället visade sig vara en menighet för plåtisar. Ack människa, varför måste det vara vi och dom hela tiden?

Jag tror också att nyckeln till ett lyckligt förhållande med en kines-scooter är just att ha förmågan att meka själv. Med tanke på modifikationer, så finns det oändligt med med prylar och modifikationer till gy6-motorn. Men, dom måste jagas utomlands.

Om inte serviceintervallerna följs med tanke på ventiljusteringar, så finns det stor risk att glappet på avgasventilen försvinner, med bränd ventil eller i värsta fall skuren motor som följd (det uppstår övertryck i motorn som blåser ut oljan genom avgasreningen). Det lär stå en uppsjö av defekta kineser i lador och källare på grund av detta.

I grund och botten är inte skillnaden så enormt stor, och även vi plastisar går med modifikationsdrömmar om en personlig scooter :grin:

Image

Nu värkar årets semester ta död på kassakistan, så inget Scandinavian i år. But, I'll be back!

Mvh Per Inge Nilsen
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

Man är inte ofta störd av de skäl man tror har jag fått lära mej.
Skulle inte tro att det finns så många här som egentligen har så mycket emot plastscootrar men däremot kanske inte så många som älskar dom heller men det beror väl kanske mera på att här samlats entusiaster för lite äldre fordon och då oftast av plåt. Sätt igång och diskutera era fordon här på forumet, se om ni kan locka någon som är kung på dom så blir ni kanske fler och fler.
Silferstjerna
Nybörjare
Nybörjare

Plast vs. Plåtscooter

Post by Silferstjerna »

Jag tror att det finns fler än bara jag som har en plåtscooter modell äldre och även en bruksplastscooter, för mer till & från jobbet eller ner till macken fär att kåpa mjölk.
Mycket mera praktiskt, smidigt och tillförlitligt.

Plåtvespan är en hobby för mig.

Scootern, oavsett tillverkningsland är ett skönt sätt att transportera sig på.

Mvh Håkan

Vespa 50R
Aprilia Habana Custom
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

många av våra medtrafikanter tror iallafall det det är "Vespor" eller EU-moppar vi åker runt på... utan att bry sig om det är plast eller plåt.... :P
varför skall vi bry oss? :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:många av våra medtrafikanter tror iallafall det det är "Vespor" eller EU-moppar vi åker runt på... utan att bry sig om det är plast eller plåt.... :P
Fritte! ditt textfärgval mot grå platta blev en psychedelisk upplevelse här på min skärm..... groovy

ps. vad gillar du färgen på Pingus sparkscooter (min avatar)?

till sist Pingus scooter är tillverkad i stålplåt, plastscooter skulle aldrig fungera i 50 minusgrader, det spricker och faller i bitar...
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:många av våra medtrafikanter tror iallafall det det är "Vespor" eller EU-moppar vi åker runt på... utan att bry sig om det är plast eller plåt.... :P
Fritte! ditt textfärgval mot grå platta blev en psychedelisk upplevelse här på min skärm..... groovy
Tack! "Teal" fanns inte som färgval i nya layouten:sad:
Fast det gick att fixa visade det sig.. :grin:
Moneyprison
Nybörjare
Nybörjare

Post by Moneyprison »

Jag har min plastkines stående på gårn och många grannar har lovprisat både mitt tilltag att återgå till tvåhjuling och självaste åkdonets utseende.
Vad kan man säga. - Jo, man tackar o bockar.
Idag greppade en gamling mig med rullator och sa - Ere DIN moppe? Fantastiskt snygg tyckte han. Erfaren av gamla motorcyklar när han var en pojkspoling som jag. 55!!? 88 år är han. Du kanske kan lära mig lite åkteknik, tyckte jag eftersom jag fått mitt A kort på köpet 1970. Han var tveksam till det.
Kanske någon har nåt bra tips om enkel åk-teknik-utbildning INNAN jag kör "in i väggen".
Och hur in i böveln får man in en bild här?

Moneyprison
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Moneyprison wrote:Jag har min plastkines stående på gårn och många grannar har lovprisat både mitt tilltag att återgå till tvåhjuling och självaste åkdonets utseende.
Vad kan man säga. - Jo, man tackar o bockar.
Idag greppade en gamling mig med rullator och sa - Ere DIN moppe? Fantastiskt snygg tyckte han. Erfaren av gamla motorcyklar när han var en pojkspoling som jag. 55!!? 88 år är han. Du kanske kan lära mig lite åkteknik, tyckte jag eftersom jag fått mitt A kort på köpet 1970. Han var tveksam till det.
Kanske någon har nåt bra tips om enkel åk-teknik-utbildning INNAN jag kör "in i väggen".
Och hur in i böveln får man in en bild här?

Moneyprison
favorit i repris; hur laddar man upp bilder, har glömt?)

Frustrerande, jag vet! Har nyss lärt mig:

1. Ladda upp en bild från din dator och lägg ut på nätet, t ex hos www.imageshack.us

2. Välj "resize image 640x480 (for message boards)"

3. Kopiera URL-länken i "Hotlink for forum (1)" och klistra in i meddelanderutan på SSK-forumet.

4. Obs! Ta bort följande text i början på den inklippta URL-länken: "[URL=http://imageshack.us]" samt texten "[URL]" i slutet. På detta sätt visas endast bilden och inget annat (förutom den text du skriver) i inlägget.

V H
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Moneyprison wrote:Håller med Dr.Filth very much. Jag tjackade själv en sån här kines för att
åka på och känna lite frihet från kollektivtrafiken ibland. Såna där
plåtmaskiner som florerade på 50-60 talet trodde man var hälsosamt
begravda. Iallafall är de här nya kineserna både roligare och bättre att
köra. Retro är kul ibland, med ett glas vin i hand. :grin:

Moneyprison
Hänger inte riktigt med på vad du menar. Har du kört gammal plåtscooter på 50-60 talet eller är det andras skräckberättelser som ligger till grund för dina negativa tankar om dessa gamla fordon? Berätta gärna, ämnet är ju Plast vs Plåt så man har all rätt att skriva sin åsikt.

Min erfarenhet är att plastscooter kan vara enklare att köra, speciellt när det handlar om att starta och komma iväg. Men bättre att köra än en gammal vet jag inte.

Scooterklubben har ju lite olika aktiviteter och ibland tävlar man mot varandra på scooter.
Exempel på sådana tävligar är scooterracingen och manövertävligar.
När det gäller scooterracing som körs på gocartbana så kan man konstatera att en modern plastscooter har stora möjligheter att köras snabbare i t.ex kurvor än en gammal plåtscooter, det har vi sett exempel på flera gånger. Men när man kommer till manöverbanor är det inte alls säkert att plastscootern är bättre att köra. Scooternsdag i stockholm har en sådan manövertävlig varje år där plåtscootrar alltid vinner mot plastisarna som ställer upp, fråga mig inte varför.

"kineserna är roligare att köra..."
-Jag tycker plåt är roligare att köra, och en av anledningarna är att jag tycker de är snyggare.
Många gamla scootrar är så snygga att de inte behöver köras för att avnjutas, det räcker med att gå ett varv runt och titta lite för att känna sig nöjd.
Jag kan säga så här; om all bensin tog slut så skulle jag ändå behålla mina scootrar, som konstverk. Ungefär som att behålla en gammal svartvit TV bara för att skalet är snyggt där i bokhyllan, så tänker jag. Någon som tänker slänga sin gamla trasiga svartvita JVC 3240 TV, värdelös för en del lycka för andra.
Federico
Moneyprison
Nybörjare
Nybörjare

Post by Moneyprison »

Varför jag skriver så där om gamla skotrar är för att jag precis som
andra miljötänkande människor anser att de kommer från gammal teknik
som t.o.m. våra politiker vill göra oss av med. Miljösvin kallar man både
gamla bilar och MC och skotrar och gräsklippare som inte har t.ex.
katalysator.
Jag är absolut ingen expert på området men jag sålde min bil i en del av
ett tänk att sluta bidra till miljöförstöring. Efter ett år med kollektivtrafik
funderade jag på ett enklare fordon och då föll sig det naturligt att välja
ett mindre miljösvin. Man ser också inte så få, utan skyddskläder och då
speciellt på gamla Vespor. Men det är förståss en sak mellan dem och
försäkringsbolaget.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

precis vad forumet har saknat, ...en moraltant... :grin:
DrFilth
Drömmare
Drömmare

Post by DrFilth »

För två år sedan, osonhålen. Förra året, fågelinfluensan. Nu är det global oppvärming. Jag fruktar att vi ledas av forskare som krismaximerar för att få gott om forskningsmedel till sina krämjobb. Klimatiska ändringar är inte något nytt, dom kom före människan.

Om man ändå vill förorena minst möjligt, så tror jag inte kinesmotorer är den bästa lösningen, då dom har vald att använda en billig egr-lösning som precis uppfyller minimikraven.

Om man är så stor miljöfantast att man inte kan tolerera entusiastfordon, så har man en sak gemensam med dom som inte kan tolerera plastisar. I tron på den enda vägen har man blivit fundamentalist :smile:

Målet för en scooterklubb måste väl vara att det skal finnas utrymme för alla scooteråkare.

Näh, innan jag åker på semester - låt oss alla ta varandra i händerna och sjunga "We Shall Overcome".
--
Per Inge
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Moneyprison wrote:Varför jag skriver så där om gamla skotrar är för att jag precis som
andra miljötänkande människor anser att de kommer från gammal teknik
som t.o.m. våra politiker vill göra oss av med. Miljösvin kallar man både
gamla bilar och MC och skotrar och gräsklippare som inte har t.ex.
katalysator.
Jag är absolut ingen expert på området men jag sålde min bil i en del av
ett tänk att sluta bidra till miljöförstöring. Efter ett år med kollektivtrafik
funderade jag på ett enklare fordon och då föll sig det naturligt att välja
ett mindre miljösvin. Man ser också inte så få, utan skyddskläder och då
speciellt på gamla Vespor. Men det är förståss en sak mellan dem och
försäkringsbolaget.
Ok, då förstår jag. Men du kan vara lugn då de flesta av oss har väldigt få driftstimmar per år på våra maskiner. Scooterklubbens medlemmar är inga stora miljöbovar. Jämför bara med små motorbåtar i sverige, procentuellt är scootern en väldigt liten del av miljöfarliga tvåtaktare som spyr ut giftiga avgaser. Men jag håller självklart med dig, man ska vara rädd om miljön.
Man kan ju ta miljötänkandet ett steg längre också; Hur mycket mijöfarligt släpper fabrikerna i Kina ut? Vi har ingen aning om hur scootertillverkningen där nere ser ut för arbetare och miljö. Det kan vara bra men också en katastrof. Men idag är det svårt att veta hur saker produceras oavsett var tillverknigen sker, det är inget specifikt för just Kina.
DrFilth wrote: Om man är så stor miljöfantast att man inte kan tolerera entusiastfordon, så har man en sak gemensam med dom som inte kan tolerera plastisar.
Det är skillnad på att vara ointresserad och att inte tolerera. Jag är bara ointresserad av de flesta plastscootrar som kommer ut på marknaden. Det finns några undantag, men tyvärr gäller det inte någon kinascooter än så länge.
Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Lite OT kanske, men apropå entusiastfordonens miljöfarlighet läste jag (via en länk på motorhistoriska riksförbundets hemsida, tror jag) om att flera storstäder utrett effekten av att förbjuda bilar/MC utan katalysator i städerna, för att förbättra miljön. Utredningarna visade att dessa fordon var så försvinnande få, att förbudet skulle bli ett stort fett slag i luften. Om alla människor körde 60-talsfordon utan katalysator, får man förstås problem, men så många gamla plåtscootrar finns det helt enkelt inte :grin:

Om man vill ha något enkelt och miljövänligt, ska man förstås köra moderna scootrar, var och en har sina egna anledningar till att köra scooter och ska naturligtvis välja efter det :wink: Jag hyrde en piaggio liberty 125 vid en utlandsresa och den var oerhört skön att köra. En vacker dag kanske jag kommer glidande på en maxiscooter med stora hjul, men jag tror inte jag säljer plåtscootrarna för det, inte ens om de blir förbjudna att använda, vardagsrummet behöver också prydnader, liksom vägarna :grin:
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Att plastkineser skulle var mer pålitliga än gamla Vespor är en myt.
Jag har haft min Vespa Touring -62 i 13 år nu och jag har på 1000 mil aldrig råkat ut för ett fel så jag inte har kunnat ta mig hem. Det värsta som har hänt är en punktering men det löste lite punkasprej.
Kinesiska scootrar är byggda för att vara så billiga som möjligt och användas som nöjesforden (=leksaker) ibland på fritiden. De är inte byggda för att köras till jobbet varje dag. Det håller de inte för i längden. Ska du ha en modern scooter att pendla på till jobbet är det en italiensk/fransk/japansk du ska ha. Enstaka märken från Taiwan/Korea, som Kymco, är också OK.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej Jörgen, håller med dig fullständigt om man tar åldern i beaktande.

Däremot finns det många mer eller mindre välskötta plåtscootrar som bara startar efter en på gränsen till religiös cermoni av choke-halvgas - lättkick- öppna kranen - släck ljuset - kicka igen och så till slut spring. Jämfört med t. ex en Kymco där man knappt behöver nudda startknappen oberoende av väder & vind.

Skulle man däremot om 20 år jämföra en Touring med en av dagens budgetscootrar tror jag också att Vespan skulle vara den mest pålitliga.

Opålitligheten kommer nog snarast av att när vi haft korteger i samband med t. ex. Scooters dag där beståndet är blandat plast & plåt är det ju inte plastscootrarna som blir kvar frenetiskt kickande på torget eller som står och mekar vid första rödljuset. Men visst - vi jämför hojar med 40 års åldersskillnad. En ny PX är precis lika lättstartad & pålitlig som en ny plastscooter

mvh/HB
Bergfors wrote:Att plastkineser skulle var mer pålitliga än gamla Vespor är en myt.
Jag har haft min Vespa Touring -62 i 13 år nu och jag har på 1000 mil aldrig råkat ut för ett fel så jag inte har kunnat ta mig hem. Det värsta som har hänt är en punktering men det löste lite punkasprej.
Kinesiska scootrar är byggda för att vara så billiga som möjligt och användas som nöjesforden (=leksaker) ibland på fritiden. De är inte byggda för att köras till jobbet varje dag. Det håller de inte för i längden. Ska du ha en modern scooter att pendla på till jobbet är det en italiensk/fransk/japansk du ska ha. Enstaka märken från Taiwan/Korea, som Kymco, är också OK.

/Jörgen
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det finns en hel skala av kvalité på fordon och scootrar tillverkade i Kina.
Finns faktiskt flera hundra (!) mc/scootertillverkare.
Även Piaggio, Volvo, GM, VW etc. tillverkar numera i Kina.
Men i det stora hela verkar de kinesiska scootrarna som levereras till Sverige vara av den sämre kvalitén och importeras av ngn som vill göra snabba och stora pengar, och stora pengar är det. Inköp i Kina ligger på 800 - 2000SEK av de scootrarna vi ser i Sverige (ja det är sant!).

Men inget slår en hederlig Vespa, här i Kong Kong som är världens mest tätbebyggda stad är det PX200 som gäller för de flesta yrkestrafikanter som klarar sig med en tvåhjuling och det är många det...ganska många PX man ser här som körs både två, tre och fyratusen mil per år!

/Calle (som i många år jobbat med massproduktion i Kina och kör minst 1000mil på klassisk scooter varje år )
Post Reply