Tändning polini 177
Tändning polini 177
Tänkte ta och kolla upp så jag verkligen har rätt förtändning på min maskin. Är 17 grader att rekomendera på ett polini 177 kit? Cylindrn sitter monterad på en Sprint -69.
-
- Lärling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />Tackar. Har bara ett biltemastrobskop avpassat för en fyrcylindrig motor men det går kanske att koppla in ändå.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
så länge strobben fångar upp signal från tändkabeln så ska det fungera, ibland böver man varva lite för att den ska börja strobba.
Federico
<br />Tackar. Har bara ett biltemastrobskop avpassat för en fyrcylindrig motor men det går kanske att koppla in ändå.
så länge strobben fångar upp signal från tändkabeln så ska det fungera, ibland böver man varva lite för att den ska börja strobba.
Federico
ja det låter ju bra ska ta en kik på det hela så snart jag kan. Men med risk för att verka dum.... om det nu går så kommer ju stroben att blinka till varje gång det blir en gnista på stiftet. Man måste väl ha ännu en referenspunkt att utgå från så att man kan räkna ut hur många grader tändningn står på eller?
-
- Mästare
Riktigt. Du får mäta ut övre dödpunkten och måla en markering på svänghjul och motorblock när kolven står i det läget. Mät sedan ut 17 grader före Ö.D och sätt ett nytt märke på motorblocket. Med motorn igång ska lampan tändas när märket på svänghjulet står mitt för 17-gradersmärket på chassiet.
mvh/HB
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Albin</i>
<br />ja det låter ju bra ska ta en kik på det hela så snart jag kan. Men med risk för att verka dum.... om det nu går så kommer ju stroben att blinka till varje gång det blir en gnista på stiftet. Man måste väl ha ännu en referenspunkt att utgå från så att man kan räkna ut hur många grader tändningn står på eller?
mvh/HB
<br />ja det låter ju bra ska ta en kik på det hela så snart jag kan. Men med risk för att verka dum.... om det nu går så kommer ju stroben att blinka till varje gång det blir en gnista på stiftet. Man måste väl ha ännu en referenspunkt att utgå från så att man kan räkna ut hur många grader tändningn står på eller?