Paradisets portar

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Paradisets portar

Post by henrikborjeson »

Plockade bort cylindern på min P200 eftersom det skramlade värre än när man rensar tanken från rost. Förutom en grymt skuren kolv hittade jag då följande portning
Image

och följande topp/cylinderfotspackningar

Image

Är det någon som vet va det suttit för cylinder på detta? Slängen är dessutom kapad typ 20mm och i förgasaren sitter ett 120 huvudmunstycke så det verkar som om någon boltat på den gamla Piaggiocyllen innan man sålde den.

mvh/HB
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

Mallossi tror jag, hur är det med vev axel den ser inte bra ut. Hoppas den var inte på plats när dem portar. Mainjet utan trim blås ska vara 116 med olja blandning, 118 utan. 120 brukar man har med trim blås får att unvika varm punkt på kolv."holed piston"

Ride it like you stole it
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Tack, hittade en Malossi port-map i Scooter Center Kölns katalog och den såg också ut som bilden. Vevaxeln är OK (även om det ser illa ut på bilden). Det är inte så snyggt portat, ytorna är lite buckliga men det verkar ändå OK. Är topp-packningen nödvändig eller det är för att slippa att göra om toppen?

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mickeck1</i>
<br />Mallossi tror jag, hur är det med vev axel den ser inte bra ut. Hoppas den var inte på plats när dem portar. Mainjet utan trim blås ska vara 116 med olja blandning, 118 utan. 120 brukar man har med trim blås får att unvika varm punkt på kolv."holed piston"

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Malossi-kitet inkluderar topplockspackning, det kan vara orsaken till packningen.:):D:):D
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Helt klart Malossiportning. För att slippa göra om toppen och för att slippa att kolven slår i densamma skickar dom med en kopparpackning, denna är dock icke glödgad innan, hur många av trimmarna glödgar den innan montage? Tänkte väl det..

Ett schysst sqisch och vettigt utformad topp gör såväl motor som montör glad.

Men om du nu har portat block och ingen cylinder, ska jag då posta Worb5-kitet till lund ? :D

Tänk om vi fått på det på din "röda faran" i Fredags under cannonballölmecket, då kanske man t.om hade fått äran att bli omkörd!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Tack, hittade en Malossi port-map i Scooter Center Kölns katalog och den såg också ut som bilden. Vevaxeln är OK (även om det ser illa ut på bilden). Det är inte så snyggt portat, ytorna är lite buckliga men det verkar ändå OK. Är topp-packningen nödvändig eller det är för att slippa att göra om toppen?

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mickeck1</i>
<br />Mallossi tror jag, hur är det med vev axel den ser inte bra ut. Hoppas den var inte på plats när dem portar. Mainjet utan trim blås ska vara 116 med olja blandning, 118 utan. 120 brukar man har med trim blås får att unvika varm punkt på kolv."holed piston"

Kolla squishen, jag kör utan packning på mitt malossi, antar att du borde kunna göra det på orginalgrejer också men varför inte plocka på ett malossi-kit nu när det stora jobbet redan är gjort :wink:.

// Bobo
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Nu satt det topplockspackning på en standard P200 med en gravt skuren kolv, förmodligen efter att tjuvarna lekt "varva-motorn-tills-den-dör".

Image

Att bara originalkonfigurera kan ju bara bli bättre men frågan är om man inte skulle testa en Malossi. Funkar det med en 24 SI-förgasare och ett Sito-Plus eller måste man köra hela racet med korta 4:or, 28mm förgasare och förstärkt kopplingskorg? I så fall kommer motorn att kosta lika mycket som självrisken :wink:

mvh/HB
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Nu satt det topplockspackning på en standard P200 med en gravt skuren kolv, förmodligen efter att tjuvarna lekt "varva-motorn-tills-den-dör".

http://img164.imageshack.us/img164/47/dsc00005fw7.jpg[/img]

Att bara originalkonfigurera kan ju bara bli bättre men frågan är om man inte skulle testa en Malossi. Funkar det med en 24 SI-förgasare och ett Sito-Plus eller måste man köra hela racet med korta 4:or, 28mm förgasare och förstärkt kopplingskorg? I så fall kommer motorn att kosta lika mycket som självrisken :wink:

mvh/HB

Det räcker långt men du måste byta fyran annars tar kopplingen slut direkt. Byt helst till Cosa-koppling också (oförstärkt duger).
Så långt blir det en trevlig hoj, trimmar man vidare sedan blir den "nervös" varvig och ömtålig, för att inte tala om bensinslukande.

Förresten, om nu blocken är portade, ligger det inte nära till hands att tro att ngn redan bytt fyran? Har du kollat?

// Bobo

Edit: skrev T5-fyra innan av bara farten men den passar ju inte på en äldre motor.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by henrikborjeson</i>
<br />Nu satt det topplockspackning på en standard P200 med en gravt skuren kolv, förmodligen efter att tjuvarna lekt "varva-motorn-tills-den-dör".

http://img164.imageshack.us/img164/47/dsc00005fw7.jpg[/img]

mvh/HB

Det räcker långt men du måste byta till T5 fyra annars tar kopplingen slut direkt. Byt helst till Cosa-koppling också (oförstärkt duger).
Så långt blir det en trevlig hoj, trimmar man vidare sedan blir den "nervös" varvig och ömtålig, för att inte tala om bensinslukande.

Förresten, om nu blocken är portade, ligger det inte nära till hands att tro att du redan har T5 fyra? Har du kollat?

// Bobo

T5 4:a passar inte P200, tidiga PX125 4:a gör.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Herrejesus vilken kolv, nästan den värsta jag sett:cry:

Jag körde tre år / minst 1000 mil med Malossi 210, Taffspeed-blås och uppjettad standardförgasare på min grafitmetallic 86-a som du kanske minns och den var helt underbar.

Jag bytte inte fjärde växeln och hade inga stora problem med det. Cosa-kopplingen var inte riktigt uppfunnen då men kunde varit trevlig att ha.

Andreas B har nästan exakt samma set-up på sin gula och den går också jättebra, vet dock inte om han har T5-fyra.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Herrejesus vilken kolv, nästan den värsta jag sett:cry:

Jag körde tre år / minst 1000 mil med Malossi 210, Taffspeed-blås och uppjettad standardförgasare på min grafitmetallic 86-a som du kanske minns och den var helt underbar.

Jag bytte inte fjärde växeln och hade inga stora problem med det. Cosa-kopplingen var inte riktigt uppfunnen då men kunde varit trevlig att ha.

Andreas B har nästan exakt samma set-up på sin gula och den går också jättebra, vet dock inte om han har T5-fyra.
/jens

Det där med T5 fyra beror lite på hur man använder vespan. jag har det på min och även med den låga fyran har jag upplevt att den segar i långa uppförsbackar. det bästa är nog att köra t5 fyra med att man samtidigt drevar upp hela lådan, då har man möjlighet att varva ur på trean utan att komma ner under motorvägsfart men samtidigt ha en skön hög växel när man ska köra längre sträckor utan uppförsbackar

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Herrejesus vilken kolv, nästan den värsta jag sett:cry:

/jens

Det där med T5 fyra beror lite på hur man använder vespan. jag har det på min och även med den låga fyran har jag upplevt att den segar i långa uppförsbackar. det bästa är nog att köra t5 fyra med att man samtidigt drevar upp hela lådan, då har man möjlighet att varva ur på trean utan att komma ner under motorvägsfart men samtidigt ha en skön hög växel när man ska köra längre sträckor utan uppförsbackar

Federico

Jo det skulle nog inte vara dumt om trean låg lite högre ibland.
Det är dock lätt att trilla in på dom där sista finjusteringarna när man pratar trimmning.:wink:

Det man inte bör hoppa över är ju iallafall att byta fyran och kopplingen, enkla åtgärder som kostar mindre än 1500:- men gör en jäkla stor skillnad för körningen.
Kopplingen bör man ju byta direkt till Cosa på alla motorer det går, trimmade eller otrimmade, om inte för hållbarheten så för komforten.

// Bobo
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

Toplocks packning + omgjorde topp ja. Koppling ska vara bandad med förstarkt fjärdar, cosa koppling är bättre men bör vara bandad. T5 växel vet ej, de fanns inte på 1987 när jag fick min första mallossi, man får jobba hård/mycket med tredje växel ibland. 18 grader("IT mark px125)tändning och 130 main jet. Men den viktig bit är en bra växel körs, om den hoppar ur växel full muff i tredje växel du kan hälsa hejdå till din vev axel.

patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kan tyvärr inte hålla med vad avser Cosa koppling! Tycker att de mest är till bekymmer, min senaste kopplade inte ut ordentligt och inte är man ensam om det. Själv föredrar jag en förstärkt gammal 7 fjädrars koppling me malossi fjädrar. Stenhårt men coolt och funkat alltid!:D

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

Hade tänkt att uppgraderar till cosa koppling, har aldrig haft san men bara höra positive saker om den. Varför är du negative?

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Hade tänkt att uppgraderar till cosa koppling, har aldrig haft san men bara höra positive saker om den. Varför är du negative?

min cosa började dra när den var urkopplad. detta var resutatet av lättat svänghjul i kombination med förstärkt cosa. cosans lamellöron är ju så små och klena att de snabbt slog ut grader (metallen deformerades kraftigt) dessa grader skrapade i förstärkningsringen med förjd att lamellerna inte gled isär. detta hände efter mindre än 50 mil med helt ny koppling och lameller. kör med samma koppling idag och något tyngre svänghjul och problemen är borta

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Kör med 2100grams svänghjul så det är inte det jag råkat ut gör i mitt fall.
Jag har råkat ut för förstärkta kopplingar som rasat isär när man tagit ur dom, nya som inte kopplar ur osv. Har kollat upp lite och det tycks finnas 3 typer av korgar som skiljer sig lite från varandra. Olika tillverkare???
Kollade Brittiska och Tyska forum och många där har samma problem, det är väl därför S&S, MMW med fler fräser korgarna ur ett stycke nu för tiden och dom är ju inte precis gratis.
Därav så har jag gått tillbaks till den "gamla" typen av korg förtärkt med ring och Malossifjädrar. STENHÅRT! men problemfritt!
Dock bör man inte ha "tveksamma handleder" om man ska köra med denna koppling, Cosans fördel.

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Kör med 2100grams svänghjul så det är inte det jag råkat ut gör i mitt fall.
Jag har råkat ut för förstärkta kopplingar som rasat isär när man tagit ur dom, nya som inte kopplar ur osv. Har kollat upp lite och det tycks finnas 3 typer av korgar som skiljer sig lite från varandra. Olika tillverkare???
Kollade Brittiska och Tyska forum och många där har samma problem, det är väl därför S&S, MMW med fler fräser korgarna ur ett stycke nu för tiden och dom är ju inte precis gratis.
Därav så har jag gått tillbaks till den "gamla" typen av korg förtärkt med ring och Malossifjädrar. STENHÅRT! men problemfritt!
Dock bör man inte ha "tveksamma handleder" om man ska köra med denna koppling, Cosans fördel.

det är väl som allt annat till PX, sämre och sämre kvalitet på reservdelarna. nu är ju fler och fler av piratdelarna (cif,olympia,rms mfl.) som kommer från italien bättre än piaggios originaldelar. säkert så att de "riktiga" gamla cosakorgarna var bra, sedan när de började användas på PX så lades produktionen utanför italien och de blev sämre.
jag har en S&S korg liggandes som väntar på montering:P

Federico
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Kör med 2100grams svänghjul så det är inte det jag råkat ut gör i mitt fall.
Jag har råkat ut för förstärkta kopplingar som rasat isär när man tagit ur dom, <font size="3">nya som inte kopplar ur</font id="size3"> osv. Har kollat upp lite och det tycks finnas 3 typer av korgar som skiljer sig lite från varandra. Olika tillverkare???

Jag hade en ny med det problemet, det visade sig att lamellerna inte var plana, bytte lameller och har kört den i omkring 1000 mil utan problem i PX med gissningsvis strax under 20hk.
Har också en i Rallyn som funkar strålande.
Jag har köpt mina oförstärkta från EM, ingen aning om fabrikat.
Kan det vara så att svetsningen av förstärkningsringen ibland påverkar toleranserna?

// Bobo
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />[quote][
Kan det vara så att svetsningen av förstärkningsringen ibland påverkar toleranserna?

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">helt möjligt..
kopplingskorgen ser ut att vara en "stjärna" laserskuren eller urklippt ur en plan plåt, därefter dragen i en press till sin korgform. Om den är tillverkad på det sättet är det svårt att hålla alla toleranser, dessutom kan svetsningen av ringen frigöra spänningar i materialet.:):D:)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />[quote][

// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">helt möjligt..
kopplingskorgen ser ut att vara en "stjärna" laserskuren eller urklippt ur en plan plåt, därefter dragen i en press till sin korgform. Om den är tillverkad på det sättet är det svårt att hålla alla toleranser, dessutom kan svetsningen av ringen frigöra spänningar i materialet.:):D:)

Ja, och en osvetsad med 20HK kan om man har otur frigöra hela paketet med lameller, totalhaveri som följd. jag har sett bilder....

det är väl som med allt annat man bygger om, det måste justeras in. så är det ju med nya delar också.

Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

MMMMMMMMMMMMmmmmmmmmm S&S MMMMMMMMMMMM GE MIG....!!!!!
Har kollat en del på MMW´s men jag tror jag håller mig till gammelkorgen. Blir ju stark i vänsternäven vid stadskörning, billigare än gym!:D

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />[quote][

// Bobo

Ja, och en osvetsad med 20HK kan om man har otur frigöra hela paketet med lameller, totalhaveri som följd. jag har sett bilder....

det är väl som med allt annat man bygger om, det måste justeras in. så är det ju med nya delar också.

Federico

Jag ska riva min motor så småningom, vilka är tecknen på att kopplingskorgen skulle vara för klen?
Jag minns att jag frågade EM och beskrev trimningsgraden och det skulle inte vara ngt problem med oförstärkt enligt deras erfarenhet. Jag har heller inte märkt ngt. (förutom när det var bensin i vxlhusoljan).

// Bobo
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Korgen spricker i hörnena vid lamellspåren och korgen fläks ut, risk att ringen släpper och hela paketet går bärsärk, inte kul.

Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<br />Korgen spricker i hörnena vid lamellspåren och korgen fläks ut, risk att ringen släpper och hela paketet går bärsärk, inte kul.

Nej det låter ju inte som ngn höjdare direkt, kan vara värt att lägga kopplingen under luppen vid tillfälle.

Känner du/ngn till ngt fall där detta har hänt och vilken trimningsgrad det var på den motorn?

// Bobo
Post Reply