Transmissionsolja.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare

Transmissionsolja.

Post by Mimmi »

Hej!

Jag undrar vad jag skall använda för olja i växellådan på min Vespa
P200E. De smörjmedel som instruktionsboken föreskriver är ju av typer/fabrikat, som ej längre är tillgängliga. Jag läste en liknande fråga avseende en V50, och då föreslogs det en singelgrade SAE 30 motorolja. Gäller detta även för min modell? Kvantiteten är ju 0,25 enligt boken, så där föreligger ju inga problem...:) Av vad som svarades om V50:an förstod jag att kopplingen på den modellen går i oljebad. Gör den det på min också? Jag undrar eftersom jag i många MC; BMW, Guzzi, med flera med framgång har använt en Molykoteprodukt för kuggtransmissioner som oljetillsats. Men,den passar *inte* ihop med våtlamell!:cry:

Hälsningar
Marie-Louise
webmaster
Nybörjare
Nybörjare

Post by webmaster »

Hej Marie-Louise

En rak SAE 30-olja ska det vara, även i PX:en. Kopplingen ligger inte direkt i oljan men oljan stänker upp över kopplingslamellerna (det heter något fint på teknikspråk som jag inte minns just nu) så jag antar att i praktiken är det våtlameller vilket gör att du nog inte bör använda någon Molykoteprodukt.

Vad det gäller mängden är det enkelt. Fyll på tills det rinner över genom påfyllningshålet, så är det lagom. :) När du ändå byter olja; på EM Scooters kan man införskaffa en sk. XP-plugg, dvs en plugg med en liten magnet pålimmad vilken samlar upp alla spånor och flisor som far runt i växellådan annars. Vet inte om andra firmor säljer ngt liknande men själv tycker jag det är ganska smart.

/Jonas Myrenås
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare

Post by Mimmi »

Hej Jonas!

Tack så mycket för Ditt svar!:)
Jag skall nu genast åka och köpa sådan olja. Jag tror att en firma här säljer Quaker State. Jag har använd deras singelgrade SAE 30 förr, och den har varit jättebra! Kopplingen är tydligen dimsmord/stänksmord, och då tål den ingen molybdendisulfid/grafit:)
Magnetplugg är jättebra, dom brukar vara ganska så "lurviga" när man lossat en så'n och tittar på dom:D! Om de inte sitter en sådan i redan, så skall jag köpa en nästa gång jag handlar på EM.

Tusen tack för hjälpen!
Många hälsningar
Marie-Louise
frans
Drömmare
Drömmare

Post by frans »

halloj,

när man inte hittar singelgrade i varje butik, funkar det lika bra med statoils classic olja, mineralolja 10w-40 ? vad är skillnaden?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by frans</i>
<br />halloj,
när man inte hittar singelgrade i varje butik, funkar det lika bra med statoils classic olja, mineralolja 10w-40 ? vad är skillnaden?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Det finns stor risk att en sådan olja förstör kopplingen etc.
Leta rätt på en singelgrade, det är ganska lätt.
Tre tips om du inte bor nära en scooterbutik:
OK: gräsklipparolja
Trädgårdsmaskins försäljare; Briggs & Stratton
Singelgrade SAE 30 finns också i vissa båtmotorer, t.ex. i vissa Detroit D.
VH/Calle
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Gräsklippar olja, för 4-takt står det på dom. Skiljer det något månne?? Mht motoruppbyggnad?

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej!
MOTUL TRANSOIL 2-stroke gearbox oil är en bra olja för v-lådan. Kanske ngt dyrare, men med byte var 800ade mil obetydligt mer per mil. MC-Varuhuset i Sthlm har den, och säkert många andra MC-butiker.
leif:D
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Jag kör med SIP transmissions olja, kan bero på att jag säljer den :D , jag är mycket nöjd och ingen kund har klagat, det finns säkert bättre olja att få tag i men det finns sämre med. Kanske detta kan vara en test för "scooteristen"??

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Gräsklippar olja, för 4-takt står det på dom. Skiljer det något månne?? Mht motoruppbyggnad?

En 2-taktsgräsklippare har ingen vxl-låda, så där är bara 2-taktsolja aktuell.
leif
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Jag kör med SIP transmissions olja, kan bero på att jag säljer den :D , jag är mycket nöjd och ingen kund har klagat, det finns säkert bättre olja att få tag i men det finns sämre med. Kanske detta kan vara en test för "scooteristen"??

SIPs Olja är säkert en fullgod olja.
Tveksamt om scooteristen har labbresurser att testa olja, blir nog för subjektivt.
Är man noga med oljan bör man välja SIPs som du, Castrol eller MOTUL.
Leif
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Märkte föresten ingen skillnad då jag bytte till motul från SHELL helix 10-30w..

Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"

L
Post Reply