Delar till Vespa Touring
Delar till Vespa Touring
Har lite funderingar på vilka gummilister som ska sitta vid kåporna på min Touring. Har kollat lite på SIP, men är lite osäker på vilka det är. Det samma gäller kromlisten på skölden. Någon som har Touring-koll???
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Har lite funderingar på vilka gummilister som ska sitta vid kåporna på min Touring. Har kollat lite på SIP, men är lite osäker på vilka det är. Det samma gäller kromlisten på skölden. Någon som har Touring-koll???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
original kåplist (tror jag) att det sitter en grå list som har rund profil
sköldlisten ska vara en sådan man rullar på på med specialverktyg, en alu-list. kolla att den passar touring (höjd-bredd). beställ från EM-scooters och du får rätt list på en gång, jag har en från EM på min som passade perfekt.
Federico
<br />Har lite funderingar på vilka gummilister som ska sitta vid kåporna på min Touring. Har kollat lite på SIP, men är lite osäker på vilka det är. Det samma gäller kromlisten på skölden. Någon som har Touring-koll???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
original kåplist (tror jag) att det sitter en grå list som har rund profil
sköldlisten ska vara en sådan man rullar på på med specialverktyg, en alu-list. kolla att den passar touring (höjd-bredd). beställ från EM-scooters och du får rätt list på en gång, jag har en från EM på min som passade perfekt.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Har lite funderingar på vilka gummilister som ska sitta vid kåporna på min Touring. Har kollat lite på SIP, men är lite osäker på vilka det är. Det samma gäller kromlisten på skölden. Någon som har Touring-koll???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
original kåplist (tror jag) att det sitter en grå list som har rund profil
sköldlisten ska vara en sådan man rullar på på med specialverktyg, en alu-list. kolla att den passar touring (höjd-bredd). beställ från EM-scooters och du får rätt list på en gång, jag har en från EM på min som passade perfekt.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha, okej! Har dock haft sånt sjukt oflax med det jag beställt från EM, men jag kanske får testa igen. Ska det vara någon list runt själva verktygsfacket? Det läcker lätt in vatten där.
EDIT:
Har ett baklyse där bromskabel är framdragen, men inget innandöme...men antar att det är lag på bromsljus...or?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />Har lite funderingar på vilka gummilister som ska sitta vid kåporna på min Touring. Har kollat lite på SIP, men är lite osäker på vilka det är. Det samma gäller kromlisten på skölden. Någon som har Touring-koll???
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
original kåplist (tror jag) att det sitter en grå list som har rund profil
sköldlisten ska vara en sådan man rullar på på med specialverktyg, en alu-list. kolla att den passar touring (höjd-bredd). beställ från EM-scooters och du får rätt list på en gång, jag har en från EM på min som passade perfekt.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Aha, okej! Har dock haft sånt sjukt oflax med det jag beställt från EM, men jag kanske får testa igen. Ska det vara någon list runt själva verktygsfacket? Det läcker lätt in vatten där.
EDIT:
Har ett baklyse där bromskabel är framdragen, men inget innandöme...men antar att det är lag på bromsljus...or?
Jo det är lag på bromsljus.
Jag har samma fundering kring gummilist till kåporna. kan det vara dessa ?
Gummilister sidokåpor 1 par, grå
Passar till: Universala
Artikelnr: 700307
http://www.emscooters.se/webshop/upload/700307(1).jpg
Lägger en beställning på lite delar från EM nu, ska även beställa kromade listen till skölden. Ska fråga dom. Återkommer om rätt artikelnummer på den.
/Edward
Jag har samma fundering kring gummilist till kåporna. kan det vara dessa ?
Gummilister sidokåpor 1 par, grå
Passar till: Universala
Artikelnr: 700307
http://www.emscooters.se/webshop/upload/700307(1).jpg
Lägger en beställning på lite delar från EM nu, ska även beställa kromade listen till skölden. Ska fråga dom. Återkommer om rätt artikelnummer på den.
/Edward
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Jo det är lag på bromsljus.
Jag har samma fundering kring gummilist till kåporna. kan det vara dessa ?
Gummilister sidokåpor 1 par, grå
Passar till: Universala
Artikelnr: 700307
http://www.emscooters.se/webshop/upload/700307(1).jpg
Lägger en beställning på lite delar från EM nu, ska även beställa kromade listen till skölden. Ska fråga dom. Återkommer om rätt artikelnummer på den.
/Edward
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Åh, härligt... Tror att det är just den listen. Har du något som tätar locket på sidokåpan? Vad är ditt Piaggio-märke på skölden gjort av? Måste ha en sån också.
Din kommer bli underbart vacker med nya lister...
<br />Jo det är lag på bromsljus.
Jag har samma fundering kring gummilist till kåporna. kan det vara dessa ?
Gummilister sidokåpor 1 par, grå
Passar till: Universala
Artikelnr: 700307
http://www.emscooters.se/webshop/upload/700307(1).jpg
Lägger en beställning på lite delar från EM nu, ska även beställa kromade listen till skölden. Ska fråga dom. Återkommer om rätt artikelnummer på den.
/Edward
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Åh, härligt... Tror att det är just den listen. Har du något som tätar locket på sidokåpan? Vad är ditt Piaggio-märke på skölden gjort av? Måste ha en sån också.
Din kommer bli underbart vacker med nya lister...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Jo det är lag på bromsljus.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är ingen lag på att bromsljus ska fungera på en veteranare, inte heller behöver hastighetsmätaren fungera. dock kan det ju bara bra att ha de här två sakerna fungerande för sin egen säkerhet och eventuella fortkörningsböter
Federico
<br />Jo det är lag på bromsljus.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är ingen lag på att bromsljus ska fungera på en veteranare, inte heller behöver hastighetsmätaren fungera. dock kan det ju bara bra att ha de här två sakerna fungerande för sin egen säkerhet och eventuella fortkörningsböter
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Jo det är lag på bromsljus.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är ingen lag på att bromsljus ska fungera på en veteranare, inte heller behöver hastighetsmätaren fungera. dock kan det ju bara bra att ha de här två sakerna fungerande för sin egen säkerhet och eventuella fortkörningsböter
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, oavsett så tänker jag fixa mitt bromslyse... Är lite osäker bara på hur det ska se ut inne i lamphuset, då det är ett sådant jag inte sett någon annanstans.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Jo det är lag på bromsljus.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det är ingen lag på att bromsljus ska fungera på en veteranare, inte heller behöver hastighetsmätaren fungera. dock kan det ju bara bra att ha de här två sakerna fungerande för sin egen säkerhet och eventuella fortkörningsböter
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ja, oavsett så tänker jag fixa mitt bromslyse... Är lite osäker bara på hur det ska se ut inne i lamphuset, då det är ett sådant jag inte sett någon annanstans.
Japp, jag har en list som ser väldigt sliten ut som sitter på min.

Piaggio-märket känns som plast.
Såg i ett tidigare inlägg av dig att låset var bortbrutet på din touring, så här ser det ut på min om det kan vara av intresse för dig (lite suddig tyvärr).

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det är ingen lag på att bromsljus ska fungera på en veteranare, inte heller behöver hastighetsmätaren fungera. dock kan det ju bara bra att ha de här två sakerna fungerande för sin egen säkerhet och eventuella fortkörningsböter<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Där ser man. Tala är silver och tiga är guld. Men visst måste det lysa rött i varje fall? Hur är det med skyltbelysning till veteranare då?
Piaggio-märket känns som plast.
Såg i ett tidigare inlägg av dig att låset var bortbrutet på din touring, så här ser det ut på min om det kan vara av intresse för dig (lite suddig tyvärr).
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">det är ingen lag på att bromsljus ska fungera på en veteranare, inte heller behöver hastighetsmätaren fungera. dock kan det ju bara bra att ha de här två sakerna fungerande för sin egen säkerhet och eventuella fortkörningsböter<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Där ser man. Tala är silver och tiga är guld. Men visst måste det lysa rött i varje fall? Hur är det med skyltbelysning till veteranare då?
Hej,
Nu pratade jag nyss med Rolf på EM-scooter angående kromad sköldlist.
130300 heter en ersättningslist som är skruvbar.
originallist som man använder falsverktyg finns också på lager.
Falsverktyg får du låna av EM-scooter mot en ersättning på 150:-
Verktyget fick man låna en vecka och sedan får du själv stå för frakt tillbaka.
Hörs!
Nu pratade jag nyss med Rolf på EM-scooter angående kromad sköldlist.
130300 heter en ersättningslist som är skruvbar.
originallist som man använder falsverktyg finns också på lager.
Falsverktyg får du låna av EM-scooter mot en ersättning på 150:-
Verktyget fick man låna en vecka och sedan får du själv stå för frakt tillbaka.
Hörs!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Hej,
Nu pratade jag nyss med Rolf på EM-scooter angående kromad sköldlist.
130300 heter en ersättningslist som är skruvbar.
originallist som man använder falsverktyg finns också på lager.
Falsverktyg får du låna av EM-scooter mot en ersättning på 150:-
Verktyget fick man låna en vecka och sedan får du själv stå för frakt tillbaka.
Hörs!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska den skruvas genom plåten eller? Vill nog inte det...utan väljer den andra modellen i sådant fall.
<br />Hej,
Nu pratade jag nyss med Rolf på EM-scooter angående kromad sköldlist.
130300 heter en ersättningslist som är skruvbar.
originallist som man använder falsverktyg finns också på lager.
Falsverktyg får du låna av EM-scooter mot en ersättning på 150:-
Verktyget fick man låna en vecka och sedan får du själv stå för frakt tillbaka.
Hörs!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska den skruvas genom plåten eller? Vill nog inte det...utan väljer den andra modellen i sådant fall.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Hej,
Nu pratade jag nyss med Rolf på EM-scooter angående kromad sköldlist.
130300 heter en ersättningslist som är skruvbar.
originallist som man använder falsverktyg finns också på lager.
Falsverktyg får du låna av EM-scooter mot en ersättning på 150:-
Verktyget fick man låna en vecka och sedan får du själv stå för frakt tillbaka.
Hörs!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska den skruvas genom plåten eller? Vill nog inte det...utan väljer den andra modellen i sådant fall.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
skruvarna dras så att de pressar mot baksidan av yttre kanten (inga hål men fula märken när man tar bort den. den modellen som kräver specialverktyg är betydligt mycket slimmare (och snyggare)
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Hej,
Nu pratade jag nyss med Rolf på EM-scooter angående kromad sköldlist.
130300 heter en ersättningslist som är skruvbar.
originallist som man använder falsverktyg finns också på lager.
Falsverktyg får du låna av EM-scooter mot en ersättning på 150:-
Verktyget fick man låna en vecka och sedan får du själv stå för frakt tillbaka.
Hörs!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ska den skruvas genom plåten eller? Vill nog inte det...utan väljer den andra modellen i sådant fall.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
skruvarna dras så att de pressar mot baksidan av yttre kanten (inga hål men fula märken när man tar bort den. den modellen som kräver specialverktyg är betydligt mycket slimmare (och snyggare)
Federico
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Hej alla Touringfantaster (Trots att namnet Touring använts bara i Sverige! Modellen heter ju eg. Vespa 150 GL!) Det skulle vara bra att genast i början ange vilken Touring-modell man talar om. Den första VGL 57-58 är ju en någonting helt annat - med den gamla chassimodellen - än de senare. VGL har som original en helt egen "påskruvbar" list av rst-stål (inte kromad!) runt frontskölden. VGLA, den treväxlade, som gjordes 1959-61 hade ursprungligen (liksom VGL) batteri för parkerings- och bromsljus (även för tutan i alla fall i Danmark!) Men åtminstone i Finland lämnades batteriet bort på VGLA 1961, eftersom det var så mycket strul med det. Syra som ran ut då vespa ramlade omkull. Likriktarna hade dålig kvalitet osv. VGLB 1961-62, fyrväxlad, har aldrig gjorts med batteri. Den sista Touring/GL-modellen VLA 1962-65, var den första med trapetsformad lykta och en aning kantigt stuk på chassit. Den var också den första som fick en ny typ av gummilist runt sidokåporna. Den listen har liksom en fläns som tätar bättre upp mot chassit. Alla Touring/GL-vespor skall ha gråa gummilister och handtag!
Utgående från det ovansagda, Mancino, är din Touring alltså en VGLA som haft batteri från början. Någon har nångång "avskaffat" batteriet och inte klarat av att koppla bromsljuset in på nytt så att det funkar. Hämta kopplingschemat får VGLB/VBB w/out battery på Scooterhelp så kan du kolla upp kopplingarna enligt det.
Apropå låset: Det lås som syns (suddigt) på bilden är det helt normala vespalåset som användes på alla vespamodeller kring 50-60-talsskiftet.
Motsvarande lås finns att få från t.ex. Pascoli för 40 euro. Det kraftigare låset som fanns enbart på vespor exporterade till Sverige var i bruk 1961-70, har jag läst någonstans, troligen som en följd av krav från svenska myndigheter eller försäkringsbolag. Originallåset var ju inte särskilt starkt. Spec. p.g.a. rätt stort glapp kunde man knycka sönder det med en enda kraftig knyck i styrstången.
Du frågade Mancino efter sprängskisser. Jag har reservdelsboken för VGLA/B, där även modifikationerna fram till juni 1961 finns omnämnda i textdelen. Kontakta mig (hasse.riska-creatores@multi.fi) om du vill ha en kopia! Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
Utgående från det ovansagda, Mancino, är din Touring alltså en VGLA som haft batteri från början. Någon har nångång "avskaffat" batteriet och inte klarat av att koppla bromsljuset in på nytt så att det funkar. Hämta kopplingschemat får VGLB/VBB w/out battery på Scooterhelp så kan du kolla upp kopplingarna enligt det.
Apropå låset: Det lås som syns (suddigt) på bilden är det helt normala vespalåset som användes på alla vespamodeller kring 50-60-talsskiftet.
Motsvarande lås finns att få från t.ex. Pascoli för 40 euro. Det kraftigare låset som fanns enbart på vespor exporterade till Sverige var i bruk 1961-70, har jag läst någonstans, troligen som en följd av krav från svenska myndigheter eller försäkringsbolag. Originallåset var ju inte särskilt starkt. Spec. p.g.a. rätt stort glapp kunde man knycka sönder det med en enda kraftig knyck i styrstången.
Du frågade Mancino efter sprängskisser. Jag har reservdelsboken för VGLA/B, där även modifikationerna fram till juni 1961 finns omnämnda i textdelen. Kontakta mig (hasse.riska-creatores@multi.fi) om du vill ha en kopia! Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Utgående från det ovansagda, Mancino, är din Touring alltså en VGLA som haft batteri från början. Någon har nångång "avskaffat" batteriet och inte klarat av att koppla bromsljuset in på nytt så att det funkar. Hämta kopplingschemat får VGLB/VBB w/out battery på Scooterhelp så kan du kolla upp kopplingarna enligt det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jupp, det är en VGLA som du säger, men vet inte om det har varit ett batteri där, eller om facket för den bara "hängt med" i produktionen. I vilket fall som helst så tänkte jag fixa bromsljuset, då det känns tryggt. Återkommer med mail
Utgående från det ovansagda, Mancino, är din Touring alltså en VGLA som haft batteri från början. Någon har nångång "avskaffat" batteriet och inte klarat av att koppla bromsljuset in på nytt så att det funkar. Hämta kopplingschemat får VGLB/VBB w/out battery på Scooterhelp så kan du kolla upp kopplingarna enligt det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jupp, det är en VGLA som du säger, men vet inte om det har varit ett batteri där, eller om facket för den bara "hängt med" i produktionen. I vilket fall som helst så tänkte jag fixa bromsljuset, då det känns tryggt. Återkommer med mail

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hittar inga direkt ingående sprängskisser där... eller är jag blind?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hittar inga direkt ingående sprängskisser där... eller är jag blind?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hittar inga direkt ingående sprängskisser där... eller är jag blind?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.meshmen.com/touring/sp02.html
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hittar inga direkt ingående sprängskisser där... eller är jag blind?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.meshmen.com/touring/sp02.html
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hittar inga direkt ingående sprängskisser där... eller är jag blind?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.meshmen.com/touring/sp02.html
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Missade den tydligen, tack
Hade iofs varit optimalt i pdf, men man kan inte få allt....eller?
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Mig veterligen finns inte sprängskisser till en enda Touring /GL-modell på nätet.
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
det finns på min hemsida http://www.meshmen.com/touring/
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hittar inga direkt ingående sprängskisser där... eller är jag blind?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
http://www.meshmen.com/touring/sp02.html
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Missade den tydligen, tack

När jag såg något litet sticka fram i ryggstödet trodde jag, barnslig som man är, att det var en skattkarta. Det visade sig dock vara en väl vikt halvsida från en herrtidning, från typ 60-talet. Gubben innan köpte den när han bodde i Knutby...samband? Eller var det kanske någon snuskgubbe som lämnade landet och kom tillbaka 1982 och återregistrerade den.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mancino</i>
<br />När jag såg något litet sticka fram i ryggstödet trodde jag, barnslig som man är, att det var en skattkarta. Det visade sig dock vara en väl vikt halvisa från en herrtidning, från typ 60-talet. Gubben innan köpte den när han bodde i Knutby...samband? Eller var det kanske någon snuskgubbe som lämnade landet och kom tillbaka 1982 och återregistrerade den.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hehe, den va fin du!
<br />När jag såg något litet sticka fram i ryggstödet trodde jag, barnslig som man är, att det var en skattkarta. Det visade sig dock vara en väl vikt halvisa från en herrtidning, från typ 60-talet. Gubben innan köpte den när han bodde i Knutby...samband? Eller var det kanske någon snuskgubbe som lämnade landet och kom tillbaka 1982 och återregistrerade den.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hehe, den va fin du!
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
Sorry Federico! Jag hade också missat reservdelsboken du har på nätet. Det är precis samma bok som jag har förmedlat kopior av i några år. Tyvärr är bara kvaliteten på ett flertal av textsidorna mycket dålig på din hemsida, så dålig att man inte kan läsa den. Det är ju där bokens verkliga guldådror finns!!! Om man ger sig tid att fördjupa sig i systemet, så får man där veta exakt fr.o.m. vilket tillv.nr en viss del har ersatts med en annan. På det sättet får jag veta om just min Touring skall ha en strömbrytare med målat "skal" eller den med förkrommat. Samma gäller även modifikationer som fotstödet (från diam. 15 mm till 20 mm), förkrommade baklyktan osv. Tyvärr är den här boken utgiven i juni 1961 (Se tryckningskoden på omslagets baksida! Upplagan har varit 3.100ex.!) d.v.s. tydligen då VGLB just hade börjat tillverkas. Därför finns inte modifikationerna som skedde under VGLB tillv.period med. Det som skulle vara intressant att veta är t.ex. exakt fr.o.m. vilket tillv.nummer "grodynglen" på kåporna försvann och ersattes av de böjda alum.listerna. Jag vet att det skedde under år 1962, men inte i.o.m. vilket nummer. På bokens sida 55 (sid nr 51 enligt ditt räknesätt!) finns ju också förteckningen över i vilka olika nyanser VGLA&B har förekommit som original. Visserligen har färgkodsystemet hos Piaggio förnyats ett flertal gånger sedan dess. Men PPG-färghandlarkedjan får idag fram vilka av dagens PIA-koder motsvarar de gamla femsiffriga koderna från början av 60-talet. Så nu kan vi lacka våra fina Touring-vespor i de rätta originalnyansern, så att de nya generationernas vespafantaster skall ha en chans att få uppleva hur de klassiska vesporna såg ut, då de var nya!
HR
HR
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hasse Riska</i>
<br />Sorry Federico! Jag hade också missat reservdelsboken du har på nätet. Det är precis samma bok som jag har förmedlat kopior av i några år. Tyvärr är bara kvaliteten på ett flertal av textsidorna mycket dålig på din hemsida, så dålig att man inte kan läsa den. Det är ju där bokens verkliga guldådror finns!!! Om man ger sig tid att fördjupa sig i systemet, så får man där veta exakt fr.o.m. vilket tillv.nr en viss del har ersatts med en annan. På det sättet får jag veta om just min Touring skall ha en strömbrytare med målat "skal" eller den med förkrommat. Samma gäller även modifikationer som fotstödet (från diam. 15 mm till 20 mm), förkrommade baklyktan osv. Tyvärr är den här boken utgiven i juni 1961 (Se tryckningskoden på omslagets baksida! Upplagan har varit 3.100ex.!) d.v.s. tydligen då VGLB just hade börjat tillverkas. Därför finns inte modifikationerna som skedde under VGLB tillv.period med. Det som skulle vara intressant att veta är t.ex. exakt fr.o.m. vilket tillv.nummer "grodynglen" på kåporna försvann och ersattes av de böjda alum.listerna. Jag vet att det skedde under år 1962, men inte i.o.m. vilket nummer. På bokens sida 55 (sid nr 51 enligt ditt räknesätt!) finns ju också förteckningen över i vilka olika nyanser VGLA&B har förekommit som original. Visserligen har färgkodsystemet hos Piaggio förnyats ett flertal gånger sedan dess. Men PPG-färghandlarkedjan får idag fram vilka av dagens PIA-koder motsvarar de gamla femsiffriga koderna från början av 60-talet. Så nu kan vi lacka våra fina Touring-vespor i de rätta originalnyansern, så att de nya generationernas vespafantaster skall ha en chans att få uppleva hur de klassiska vesporna såg ut, då de var nya!
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hasse, vet vi att skisser och texter är en exakt guide för hur de vespor som levererades såg ut? du nämnde själv att du hade en GS160 som inte passade in någon trycksak eller bok.
Jag vet att mina sidor på nätet inte är i bästa kvalitet men det fungerar ändå som bra hjälp till de som renoverar eller meckar, det är i första hand det som jag känner är viktigast. sedan kan originalfreaks som du och (till viss del) jag, behöva det finstilta texterna för att se exakt ur det ska vara. har någon bättre kopior så är jag mer än tacksam att få publicera dem för touringfantaster!
Federico
<br />Sorry Federico! Jag hade också missat reservdelsboken du har på nätet. Det är precis samma bok som jag har förmedlat kopior av i några år. Tyvärr är bara kvaliteten på ett flertal av textsidorna mycket dålig på din hemsida, så dålig att man inte kan läsa den. Det är ju där bokens verkliga guldådror finns!!! Om man ger sig tid att fördjupa sig i systemet, så får man där veta exakt fr.o.m. vilket tillv.nr en viss del har ersatts med en annan. På det sättet får jag veta om just min Touring skall ha en strömbrytare med målat "skal" eller den med förkrommat. Samma gäller även modifikationer som fotstödet (från diam. 15 mm till 20 mm), förkrommade baklyktan osv. Tyvärr är den här boken utgiven i juni 1961 (Se tryckningskoden på omslagets baksida! Upplagan har varit 3.100ex.!) d.v.s. tydligen då VGLB just hade börjat tillverkas. Därför finns inte modifikationerna som skedde under VGLB tillv.period med. Det som skulle vara intressant att veta är t.ex. exakt fr.o.m. vilket tillv.nummer "grodynglen" på kåporna försvann och ersattes av de böjda alum.listerna. Jag vet att det skedde under år 1962, men inte i.o.m. vilket nummer. På bokens sida 55 (sid nr 51 enligt ditt räknesätt!) finns ju också förteckningen över i vilka olika nyanser VGLA&B har förekommit som original. Visserligen har färgkodsystemet hos Piaggio förnyats ett flertal gånger sedan dess. Men PPG-färghandlarkedjan får idag fram vilka av dagens PIA-koder motsvarar de gamla femsiffriga koderna från början av 60-talet. Så nu kan vi lacka våra fina Touring-vespor i de rätta originalnyansern, så att de nya generationernas vespafantaster skall ha en chans att få uppleva hur de klassiska vesporna såg ut, då de var nya!
HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hasse, vet vi att skisser och texter är en exakt guide för hur de vespor som levererades såg ut? du nämnde själv att du hade en GS160 som inte passade in någon trycksak eller bok.
Jag vet att mina sidor på nätet inte är i bästa kvalitet men det fungerar ändå som bra hjälp till de som renoverar eller meckar, det är i första hand det som jag känner är viktigast. sedan kan originalfreaks som du och (till viss del) jag, behöva det finstilta texterna för att se exakt ur det ska vara. har någon bättre kopior så är jag mer än tacksam att få publicera dem för touringfantaster!
Federico