Jaha.
När motorrenoveringen nådde sitt slut igår, skulle försiktigt dra ihop motorhalvorna på min V50, (V5A2M).
Då knakade det till och blocket sprack vid en av bultarna nära cylindern ca 5cm lossnade. Kan inte nämna antalet svordomar som haglade i verkstaden.
Antar att detta inte går att åtgärda med svetsning då det är så nära cylindern?
Får helt enkelt börja om på nytt med min reservdelsmotor jag fick i fredags dock en (V5A1M) borde väl vara i princip samma motor?
Kommer nog att hoppa över portningen i blocket denna gång för min Polini 75cc cylinder, känns som effektökningen ändå kommer vara högst marginell, eller har jag fel?
Kommer ju även slänga i en italiensk standard vev, samt utväxling 21/?, samt 16/16 gasare.
FRÅGOR.
1. Portningen i blockets nödvändighet för den nya cylindern?
2. Räcker det med att förstora insuget något för den större cylindern?
3. Vill få ut så mkt effekt av mitt trim utan att misshandla blocket för mkt denna gång,räcker de åtgärder beskrivna ovan?
4. Kommer vespan orka med den relativt stora utväxlingen? (ej 18/67)
5. Några ytterligare råd när blocken skall ihop, lagret mot svänghjulet är det bättre om det sitter kvar på veven?
MVH Niklas¨
En numera trött scooterist....
Motorblock sprack...hjälp med flera frågor..
Usch, vad tråkigt - beklagar verkligen!
En duktig alu-svetsare borde kunna fixa skadan oavsett var den sitter, även om gjutaluminiumet på Vespa inte är av världens bästa kvalitét. Jo, V5A1M och V5A2M är helt identiska.
Jag har Polini 50 cc, blockportning, original SHB 16/10 förgasare, 18/67-utväxling samt 10-tumshjul på en av mina V50. Den är hyfsat pigg trots hjul och utväxling, så 75 cc och 16/16 borde funka med en större utväxling, tycker man.
När jag sätter ihop motorer låter jag alltid veven sitta på kopplingssidan och för sedan på svänghjulssidan. In med veven i frysen några timmar och försök att (lätt) värma upp den andra blockhalvan (akta packboxen!).
Lycka till!
/ Fredrik
En duktig alu-svetsare borde kunna fixa skadan oavsett var den sitter, även om gjutaluminiumet på Vespa inte är av världens bästa kvalitét. Jo, V5A1M och V5A2M är helt identiska.
Jag har Polini 50 cc, blockportning, original SHB 16/10 förgasare, 18/67-utväxling samt 10-tumshjul på en av mina V50. Den är hyfsat pigg trots hjul och utväxling, så 75 cc och 16/16 borde funka med en större utväxling, tycker man.
När jag sätter ihop motorer låter jag alltid veven sitta på kopplingssidan och för sedan på svänghjulssidan. In med veven i frysen några timmar och försök att (lätt) värma upp den andra blockhalvan (akta packboxen!).
Lycka till!
/ Fredrik