Renovera själv eller lämna bort?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Renovera själv eller lämna bort?

Post by Edward »

Hej,

Hoppas att ni kan komma med infallsvinklar gällande renovering av min touring -60.

Image

Image

Image

Jag kom över denna skönhet tidigare i våras och var eld och lågor. Stora planer om renovering. En fritidssysselsättning som jag nu förstår att jag inte kommer att hinna med under minst ett par år framöver. Viljan finns verkligen men inte tiden. Kort och gott, jag är nöjd med hur den ser ut och tänkte inte göra något stort åt det yttre. Den behöver dock en översyn av motorn och byte av vajrar som jag sett hittills. Gnista finns. Förre ägaren sa att han inte haft igång den sen 2000. Jag tror utan att veta, men det känns som att det inte är allt för mycket att göra på den, men som sagt för tredje gången, tiden finns inte.

Nu har jag, som jag ser det, tre alternativ;

Vänta ett 2-3 år för att se om jag får mer tid då till renovering.

Anlita någon som fixar det som behövs? (Finns det någon duktig i Västerås-trakten som gör sånt?)

Sälja pärlan så att den slipper vänta på att leva ut och istället glädja folk kring sig med sin blotta närvaro.

Jag vänder mig till er då jag inte tror att jag är den förste med att ha detta samvetskval.

Ideér & tips mottages tacksamt!
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Den ser ju jättefin ut. Det ända jag hade gjort åt utseendet är att byta ut de svarta gummilisterna till aluminium och de svarta listerna till kåporna till gråa istället... Går motorn runt? Isåfall: Gör rent förgasaren och skölj ur tanken. Sen är det väl bara att kicka och hålla tummarna. Ett par timmars arbete har du tid med...
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Hej, jo motorn går runt. Tack för tipset om listerna, det ska jag lägga på minnet. Kanske skulle satsa på att ta renoveringen lite pö om pö, det jäkliga är att jag är sugen på att köra en sväng med den under denna sommar / höst. Får nöja mig med min p200 så länge.
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Längtan är för stor. Jag ska passa på att ta söndagen till att följa Bustamentes råd att tömma tanken och rengöra förgasaren. Vad ska jag använda för medel för att göra rent tanken? Duger vanligt avfettningsmedel eller ska jag köra med thinner när jag rengör tanken? Något speciellt jag bör tänka på?
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Farao vilken fin Touring du har. Tyckte min var fin när jag köpte henne för en vecka sedan, men detta är sjukt. Nja, tycker nog min är fin också, eftersom det är min första Largeframe...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Det tycker jag klart att du ska göra. Går motorn runt och du har gnista så finns det ju ingen anledning till att den inte ska starta. Lys med en ficklampa ner i tanken. Ser den inte allt för illa ut (vilket jag inte tror med tanke på hur resten av scooten ser ut) så kan du väl köra snabbrengöring, som jag har kört med på mina betydligt risigare projekt. Slå i några dl bensin, skaka, häll ut, färdigt :D Kolla igenom förgasaren (tar max 20 min) Lossa alla munstycken och blås rent, kolla utrymmen och filter så det inte ligger en massa avlagringar. Sen är det väl bara att fylla på färsk soppa och börja kicka... Antar att den kan vara svårstartad om den stått länge, i värsta fall kan du ju springa igång den... Så kan du ta en provtur och se hur den känns... Min touring hade stått 15 år i en fuktig lada när jag köppte den. Fick igång den på en timme...

Det där med listerna är ju en smaksak. Orginal ska bensköldslisterna vara aluminium och listerna till sidokåporna gråa. Bromstrumma framgaffel och fälgar ska vara samma metallicblå som resten av scootern. Men det betyder ju inte att man måste ha det så...
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Bustamente, du gav mig blodad tand. Har gått igenom förgasaren och blåst rent där jag kunnat. Rengjort båda filtrerna. Drog en hävert när jag skulle tömma bensintanken (det smakade ju inte Gin & Tonic direkt). När jag sög ut soppan så fick jag enstaka rostflagor med i flaskan, samt att jag såg lite på botten. Ska allt bort? Kan jag göra det utan att lossa på tanken i så fall?
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Är den omlackad? Den ser galet fin ut i kromet också, man blir lite avis 8) Vad toppar din?
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Sådär, nu fick jag igång den. Kändes riktigt bra att höra ljudet. Lyckan blev däremot kort. Själva "kickaxeln" (den del som går in i motorn) gick av till hälften vid kickfästet. Nu vet jag hur Kalle Anka känner sig ibland. Visst tusan måste jag plocka isär motorn för att ersätta den "axeln"?

Mancino, ja den är omlackad. När vet jag däremot inte. Fann pärlan för några månader sedan på annons. Jag fick ge nypriset för en touring år 1960 + 500:- (3000:-) Trodde inte det var sant när jag såg i vilket skick den var. Han som sålde den hade haft den i 10 år och sen stått i 7 år innan han valde att sälja den. När jag var där och hämtade den (30 minuter efter annonsen publicerats) så ringde verkligen telefonen precis hela tiden. Men nu vet jag att motorn går igång i varje fall. Får se när det blir av att byta vajrar och tändsystem. Musten gick ur mig nu. Hoppas på tips om detaljen ovan som gick av.
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Jag var en av dom som ringde hela tiden :-( Fick tag på säljaren typ 45 minuter efter att annonsen publicerats och då var den såld. Om du är sugen på att bli av med den så är det bara att höra av sig.

//Anders


www.trimaran.nu
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Aj aj aj. Extremt tråkigt, precis när man fått igång den också. Förstår hur det känns. Nu är jag långt ifrån expert på touringmotorer. Finns massor med riktigt kunniga här på forumet som vet bättre. Men visst måste du nog klyva motorn för att byta ut kickaxeln. Har den gått av till hälften? Du tror inte det går att svetsa den tills vidare? Annars får du göra som lambrettasnubbarna brukar göra, springa igång den...
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
[Annars får du göra som lambrettasnubbarna brukar göra, springa igång den...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Touringen är extremt enkel att springa igång på tvåan. Enda problemet är på grus, då bakhjulet gärna vill hasa i stället för att gå runt. Nin Touring har för närvarande defekt kickpedal, så jag springer alltid igång den. Springa förresten, det räcker i princip att gå.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Jag funderade på svetsning då den är av till hälften, men håller det?

Springa igång den är ett bra alternativ.

Efter att ha surfat runt här på forumet i princip hela dagen från och till och kollat gamla trådar så känner jag, till skillnad från gårdagen, att jag verkligen vill lägga tid på det här projektet. Trodde jobb och tre ungar skulle sätta stopp för mek-tid. När kickaxeln gick av så skulle mitt normala beteende vara att stoppa en trasa i tanken och ta fram tändstickor (något överdrivet), men istället var jag ganska lugn. Egen tid är guld värd!

Noterade under surfningen att detta forum verkligen är en stor tillgång för nuvarande och blivande scooterister. Hoppas att man själv kan hjälpa till någon dag.
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Utan detta forum hade jag inte klarat mig. Har fått hur mycket hjälp som helst. Guld värt.
Det är ju svårt att säga om man inte ser det, men om det finns utrymme att svetsa det ordentligt så borde det ju hålla tills vidare. Men passa på att byta den ändå nästa gång något behöver göras i motorn.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Bytte en svetsad kickaxel på en Touring för några veckor sedan till en ny,(ägaren var lite tveksam till om den skulle hålla) passade på att kontrollera och byta vissa detaljer som var slitna och fixade till tändningen när man ändå var igång.
Från att vara lite segstartad till igång på första kicken...:)
+ cirka 10km/h till i toppfart...:D
Kan vara värt att lägga några timmar extra i garaget och komma bort från ungarna en stund eller flera:wink:

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Märkte idag att scootern inte frikopplar. Kollade att kopplings-wiren var spänd ordentligt (spände spaken nere vid lådan ytterligare med spännband för att vara på den säkra sidan). Nu är det så att växelläget inte är kalibrerat, jag har friläge på tvåan t.ex. Kan det ha nått samband?
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Edward</i>
<br />Märkte idag att scootern inte frikopplar. Kollade att kopplings-wiren var spänd ordentligt (spände spaken nere vid lådan ytterligare med spännband för att vara på den säkra sidan). Nu är det så att växelläget inte är kalibrerat, jag har friläge på tvåan t.ex. Kan det ha nått samband?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tips gällande fastnad koppling finns i denna gamla tråd (obs, lamellerna kan behöva bytas efter du fått loss dem!):http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=826 Jag tror inte det felaktiga växelläget är relaterat, det är en vajerjusteringsfråga:)
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Tack! Ska genast hissa ner scootern testa!
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Tjohoo :)! Tack för länken! Jag gick igång den och körde ca 5 minuter med kopplingshandtaget nere. Bromsade och juckade. Sen släppte det! Tack så jättemycket för alla tips och råd!
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
Location: Finland

Post by Hasse Riska »

Hej Edvard! Grattis till den fina - och billiga - Vespan. Några synpunkter på vad du kunde - på sikt - göra för att få din fina vespa i ännu bättre originalskick. När du byter ut kickstartsaxeln skall du samtidigt köpa en ny kick. Den du har hör nämligen hemma på en 125:a (VNA, VNB eller VNS) VGLA skall ha en med gummi på pedalen. Någon påpekade redan att bromstrummorna skall vara målade i samma metallic blå nyans som vespan i övrigt. Samma gäller även hjulfälgarna! Den stor sprinten på framaxeln hör inte hemma där. Jag tycker den ser ut som den sprint som skall hålla bensinkranens långa handtag på plats. Där på hjulet skall det vara en en vanlig enkel sprint av saxpinnetyp.

Du skrev att att du hoppas att du - i din tur - kunde hjälp andra, då du själv redan fått så mycket hjälp. Jag tror jag vet hur du kanske redan nu kunde hjälpa många Touring-ägare i hela Skandinavien. Om den lilla "låtsaskofångaren" (= aluminium listen)nere på framkanten av framskärmen är i så fint skick som den verkar på bilderna, ja då skulle jag be dig kontakta Robert Hjort på BD Scooters ( http://bd-scooters.com ), för han har i åratal varit på jakt efter en sådan list i snyggt skick. Han har nämligen lovat få i gång en nyproduktion av dem, om han bara får låna ett snyggt original. Den här listen är nämligen helt unik för VGLA och VGLB och den har varit omöjlig att få tag i under de senaste årtiondena. Robert H. har redan gjort storverket att nyproducera hyfsade "grodyngel" till sidokåporna. Det skulle inte alls förvåna mig och de på din vespa är just av dem han sålt. Det är många som skulle behöva just denhär lilla alum.listen som pricken på i:et på sin nyrenoverade Touring-vespa.

HR
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 72
Joined: Sun 13 Aug 2006, 00:09
Location: Västerås

Post by Edward »

Hej och tack för ytterligare tips för att få den mer i original! Ska ta och ordna det löpande vartefter det uppkommer övrigt som skall göras.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Du skrev att att du hoppas att du - i din tur - kunde hjälp andra, då du själv redan fått så mycket hjälp. Jag tror jag vet hur du kanske redan nu kunde hjälpa många Touring-ägare i hela Skandinavien. Om den lilla "låtsaskofångaren" (= aluminium listen)nere på framkanten av framskärmen är i så fint skick som den verkar på bilderna, ja då skulle jag be dig kontakta Robert Hjort på BD Scooters ( http://bd-scooters.com ), för han har i åratal varit på jakt efter en sådan list i snyggt skick. Han har nämligen lovat få i gång en nyproduktion av dem, om han bara får låna ett snyggt original. Den här listen är nämligen helt unik för VGLA och VGLB och den har varit omöjlig att få tag i under de senaste årtiondena. Robert H. har redan gjort storverket att nyproducera hyfsade "grodyngel" till sidokåporna. Det skulle inte alls förvåna mig och de på din vespa är just av dem han sålt. Det är många som skulle behöva just denhär lilla alum.listen som pricken på i:et på sin nyrenoverade Touring-vespa.

HR
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag hade nyss ett längre samtal med Robert och han meddelade mig att han fått tag i en list som han också låtit producera. Första sändningen med 43 st kommer till honom nästa vecka. Dom kommer att levereras platta och utan hål för skruvarna. Detta för att kunna fästa dom utan att behöva borra hål i karossen. Kan ju vara en idé för dom som vill få lite mer klassisk stil på sina nyare modeller? Han tipsade också om ett effektsystem som fanns på 60-talet. De som hade provat dem märkte skillnad först och främst i vrid.
Post Reply