visst går det att trimma en LD, även om det inte är något optimalt trim-ämne. Däremot är det svårare att byta motor utan större modifikationer i ram och plåt. En stor begränsning med LD'n är kraftöverföringen. Vinkelväxlarna, och framförallt det klena kardan-snöret. Skulle nog snabbt bli till flis om man hårdtrimmar eller tex lustgas-matar motorn.
När man trimmar en gammal motor får man i regel offra annat till förmån för farten. En hårt trimmad motor slits snabbare, blir mindre tillförlitlig, drar mer bensin, kan bli svårstartad osv. Man bör därför trimma försiktigt anser jag. Åtminsone gradvis..
Jag har en LD125 som jag gjort ett "snäll"-trim på. Cylindern var ganska fin i kanalerna redan som den var, men vi breddade och fasade av insugsloppet och överströmmarna en aning. Jag har den tidiga LD-motorn där insuget är fastgjutet i cylindern, så det kändes inte värt besväret att öppna hela insuget och byta till större förgasare, jag har redan 18mm förgasare. Vi tog lite gods från kolven på avgaset och lite på överströmmarna. Vi skriver jag, och avser en garagepolare som är lite av expert på 2-taktstrimmning, han hjälpte mig att få det rätt med portningen. Sedan planade jag toppen också, tog av ca 1-2mm.
På toppen finns nog en hel del annat att göra också. Tror man skulle vinna en del på att montera tändstiftet vertikalt och göra nytt förbränningsrum. Kanske finns nån topp från någon annan motor man kan få dit utan alltför mycket maskinjobb. Nån som vet?
Mitt trim ger inte jätte-mycket, men ska teoretiskt sett ge ca 500 rpm och lite mer vrid. Framförallt så är det helt gratis och har gjorts helt och hållet på befintliga delar. Jag har haft problem med en packbox och har inte kunnat kört mer än en kortare vända på gatan, men det känns som att den svarar bra med orginal tändsystem, bestyckning osv. Expansionskammare/trimpipor är inget vi behöver bry oss om, då dessa ger effekt på högre varv än vad vi kommer upp i..
Du har säkert redan sett denna sidan:
http://www.jonbretta.net/hoppedup.html